ترانزیت کالا بین هند و فنلاند از شبکه ریلی ایران فعال است
رستم قاسمی در مراسم اعلام ۳۱۹ دستگاه ناوگان تولید داخل یا بازتولید شده به شبکه ریلی گفت: کشور ما ظرفیتهای ژئوپلیتیکی زیادی دارد که میتواند در بخش حمل و نقل، منافع برای کشور در پی داشته باشد.
وی افزود: با تکمیل کریدورها میتوانیم مسیر ترانزیت شویم که علاوه بر درآمدهایی که دارد نتایج اجتماعی و امنیتی هم در پی خواهد داشت.
قاسمی با بیان اینکه در ترانزیت هنوز فرصت باقی است که اگر آن را غنیمت نشماریم، این فرصت را از دست خواهیم داد، تصریح کرد: کشورهای همسایه از ما میخواهند تا کریدورهای جدیدی از مسیر حمل و نقل ایران ایجاد کنند. آمار حمل و نقل باری که میتواند از کشور ما عبور کند، بسیار بالاست.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نیازمند تحول اساسی در حوزه حمل و نقل به خصوص بخش ریلی هستیم، گفت: ادامه روش فعلی ما را به جایی نمیرساند. دولتهای قبلی سالی ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر ریل یا آزادراه میساختند و ما نهایتاً بتوانیم آن را به سالی صد کیلومتر برسانیم اما جهش مورد انتظار مردم نیست.
قاسمی تأکید کرد: در حال حاضر کانتینر از کشور هند به بندر شهید رجایی میآید. با قطار به رشت میرود و از آنجا با کامیون به آستارا میرود و به راه آهن آذربایجان و نهایتاً فنلاند تحویل میشود. زمان سیر کالا در این مسیر ۱۷ تا ۱۸ روز است اما اگر از مسیر دریای سرخ منتقل شود، ۴۵ روز تا دو ماه طول میکشد.
وی به نبود زیرساخت ریلی قطعه رشت – آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر اشاره و تصریح کرد: گاهی اوقات می گویم شده ساختمان وزارت راه را بفروشیم باید یک ۱۶۲ کیلومتر ساخته شود اما بودجه جاری یک سال کل وزارت راه کفاف ساخت این ۱۶۲ کیلومتر را نمیدهد.
وزیر راه و شهرسازی اصلی ترین کریدورهای ریلی که باید تکمیل شود را چابهار-سرخس، چابهار- رشت و چابهار- آستارا و همچنین اصلاح راه آهن اینچه برون دانست و گفت: کشورهای جنوبی ما درخواست کریدورهای جدید برای اتصال به روسیه از مسیر ایران دارند. اخیراً قرارداد حمل ۱۰ میلیون تن بار با روسیه امضا کرده ایم. ترکمنها به دنبال قرارداد حمل بار از کانال ترانزیتی ایران هستند. ترکیه نیز که چند روز آینده سفری به این کشورداریم چنین درخواستی داشته است.
قاسمی با اشاره به ارائه طرحی به هیئت دولت در جهت بهبود وضعیت حمل و نقل اظهار داشت: عمده تمرکز ما بر توسعه حمل و نقل ریلی است. البته در حمل و نقل هوایی هم مشکلات زیادی داریم که باید مرتفع شود.
وی با اشاره به توانمندی تولیدکنندگان داخلی در ساخت واگن، زیرساخت و حتی لوکومتیو تأکید کرد: در خصوص حمل و نقل ریلی بار داخلی نیز که بخش معدنی حجم بالایی از آن را تشکیل میدهد، با تقاضای خوبی مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: با تأکید بر اینکه میتوانیم در داخل تولید کننده بخشهای تک حمل و نقل ریلی باشیم، اظهار داشت: در سال ۸۲ اوباما تحریمهای فلج کننده علیه ایران ابلاغ کرد و بعد از آن من وزیر نفت شدم هیچ شرکت داخلی در حوزه بالادستی نفت نداشتیم و صد درصد نیاز بالادستی ما در بخش نفت به خارج وابسته بود. این شرکتها سه ماه فرصت داشتند که از ایران خارج شوند. در آن زمان به عنوان عضو اوپک به آلمان رفتم. مناظره پرچالشی برگزار شد. گفتند ما سطح وابستگی صنعت نفت ایران را میدانیم من هم به آنها اعلام کردم که مگر کشورهایی که قطعاتهای تک تولید میکنند از کجا آمده اند. ما هم میتوانیم تولید کنیم. در حال حاضر هیچ بخش بالادستی صنعت نفت نیست که به خارج وابسته باشد. بنابراین در حوزه ریلی هم میتوانیم به تولید ناوگان با تکنولوژی بالا دست یابیم.
نظرات بسته شده است.