دلیل افت تجارت ایران و تاجیکستان/تشکیل کمیته مشترک حمل‌ونقل ۲ کشور

به گزارش سی نیوز، امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی یادآور شد:‌ ایران و تاجیکستان عضو موافقت‌نامه‌های حمل و نقلی مختلف از جمله کریدور شمال- جنوب، کریدورهای حمل‌و نقلی اکو و تراسیکا بوده و در زمینه ارتباطات حمل‌ونقلی موافقت‌نامه‌های زیادی میان دو کشور امضا شده است.

وی ادامه داد: در بخش‌های مختلف جاده‌ای، ریلی و هوایی به صورت مجزا توافقنامه‌های متعدد باهم دارند،‌ بنابراین مشکل قانونی نداریم بلکه آنچه باعث شده سطح روابط حمل و نقلی میان دو کشور کاهش یابد افت روابط تجاری است.

ترفع با بیان اینکه عوامل اقتصادی منجر به کاهش روابط تجاری و ارتباطات حمل‌ونقلی میان دو کشور در همه حوزه‌ها شده است، افزود: سطح تجارت ایران و تاجیکستان چه از لحاط ارزش و چه از لحاظ وزنی رقم پایین است و تاجیکستان علی‌رغم اشتراکات فرهنگی، زبان و … به دلیل نبود چسبندگی اقتصادی در بین 50 شریک اصلی تجاری ایران قرار ندارد.

مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این‌که تجارت دو کشور سال گذشته حدود 45 درصد رشد یافته است اما همچنان ظرفیت دو کشور برای تجارت بیشتر از این ارقام است، اضافه کرد: میزان صادرات این کشور به ایران در سال 1400 معادل 91 میلیون دلار بوده و نسبت به سال قبل از آن با رشد 535 درصدی در وزن و 459 درصدی در ارزش همراه شده است.

ترفع گفت: عمده کالاهای صادراتی تاجیکستان به ایران محصولات کشاورزی، خشکبار، مصالح ساختمانی، محصولات پتروشیمی، شیرینی و شکلات، محصولات صنعتی، لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی است و عمده کالاهای وارداتی نیز پنبه حلاجی نشده و پیله ابریشم است.

وی افزود: مجموع روابط تجاری ایران با تاجیکستان از سال 86 تا 1400 دو میلیون و 713 هزار و 933 تن کالا به ارزش دو میلیارد و 207 میلیون و 369 هزار و 651 دلار بوده و واردات از تاجیکستان نیز 185 هزار و 996 تن کالا به ارزش 376 میلیون و 365 هزار و 438 دلار بوده است.

ترفع تاکید کرد:‌ این میزان تجارت طی 15 سال مطلوب نبوده و دولت سیزدهم در تلاش است با سیاست همگرایی و توسعه روابط با کشورهای همسایه و نزدیک به توسعه روابط تجاری و اقتصادی در کنار سایر مولفه‌ها در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بپردازد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال افزایش تجارت، سهولت حمل‌ونقل نیز ایجاد می‌شود،گفت: در دیدار مقامات ایران و تاجیکستان بر ایجاد کمیته مشترک حمل‌ونقل و مروری بر همه حوزه‌ها برای برطرف کردن موانع و تقویت همکاری‌ها تفاهم شد.تاجیکستان به استفاده از شقوق مختلف حمل‌ونقل ایران از جمله استفاده از زیر ساخت‌های لجستیکی و بنادر و همچنین امکانات ریلی و جاده ای علاقمند است.

ترفع ادامه داد: در حوزه حمل‌ونقل هوایی ارتباطاتی میان ایران و تاجیکستان وجود دارد اما حمل‌ونقل جاده‌ای به دلیل انسداد مسیرها به شدت کاهش یافت که امیدواریم با باز شدن مرزهای ترکمنستان از جمله مرز سرخس و بازگشت شرایط به حالت عادی، حمل‌ونقل جاده‌ای با سایر کشورهای منطقه نیز تقویت می‌شود.

وی افزود: زیرساخت‌های حمل و نقلی کشورمان فرصت مناسبی برای افزایش ترانزیت بین‌المللی تاجیکستان است که می‌تواند برای حمل بار به ترکیه و اروپا از مسیر ایران استفاده کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments