افزایش بار ترانزیت امارات به عراق از مسیر ایران

به گزارش سی نیوز، جواد هدایتی با یادآوری این‌که حجم ترانزیت جاده‌ای سال گذشته به 9.3 میلیون تن رسید که افزایش دو برابری را نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد، اظهار کرد: این رشد عملکرد در حالی رخ داد که مرزهای ترکمنستان بسته بود و مسیر اصلی ترکیه به آسیای میانه در دسترس نبود، همچنین میزان ترانزیت افغانستان به دلیل شرایط سیاسی و اقتصادی کاهش یافته بود، اگر این دو اتفاق رخ نداده بود قطعا سال گذشته رکورد سال 93 که معادل 12.3 میلیون تن بود شکسته می‌شد.

وی ادامه داد: طی دو ماه ابتدای امسال ترانزیت جاده‌ای 50 درصد رشد داشته که عمده آن در حوزه کریدور شمال_جنوب روی داده است. یعنی از کشورهای امارات، عراق، افغانستان، آسیای میانه و قفقاز بیشتر این ترانزیت انجام شده است.

وی یادآور شد: با توجه به سفیر اخیر مقامات ایرانی به روسیه و در صورت باز شدن این مسیر جذب 10 میلیون تن بار روسیه طی سال جای پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با تاکید بر این‌که بیشترین افزایش ترانزیت بار در مسیر عراق به امارات است، گفت: بنابراین وضعیت ترانزیت عراق برای ایران اهمیت زیادی دارد و خبرها نیز حاکی از آن است که مقررات ترانزیت مسیر عراق به زودی ابلاغ می‌شود.

هدایتی بیان کرد: این فرصت طلایی است که بتوان مسیر شرق و غرب یعنی سوریه و دریای مدیترانه را نیز بازگشایی کنیم که به عنوان جایگزین کانال سوئز، مسیری حساس و با اهمیت خواهد بود و می‌تواند جایگزین مسیر ترکیه نیز بوده و دسترسی ایران را به مدیترانه و برخی کشورهای اروپایی تسهیل کند تا مستقیم به بنادر ایتالیا، فرانسه و آلمان متصل شویم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments