۶۳۰ دستگاه واگن در آستانه ورود به مترو تهران

به گزارش سی نیوز، توسعه مترو علاوه بر کاهش ترافیک و تسهیل در رفت و آمد شهروندان در سطح شهرها، راهکاری جهت مقابله با آلودگی هوا محسوب می شود و توسعه آن همواره مورد توجه مدیران شهری در کلانشهرهای مختلف جهان بوده و نشانه ای از توسعه یافتگی شهرها محسوب می شود.البته طی فعالیت مدیریت شهری سابق روند ساخت مترو و ایستگاه های جدید با سرعت انجام نگرفت و مدیران شهری بارها اعلام کردند دولت حسن روحانی همکاری های لازم را انجام نداده و به همین دلیل خرید 630 واگن از کشور چین هم با هاله ای از ابهام مواجه شد و بیش از 4 سال وعده خرید 630 واگن برای تهران به سرانجام نرسید.

البته شورای ششم و مدیریت شهری جدید اعلام کرده‌اند برای حمل و نقل عمومی برنامه‌های سریع، فوری و انقلابی دارند و اختصاص اتوبوس و واگن در اسرع وقت برای پایتخت از اولویت های آنها است. علیرضا زاکانی شهردار جدید تهران هم بر این موضوع تاکید دارد و قرار است توسعه حمل و نقل عمومی و تکمیل خطوط مترو با برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد تا به مطالبه شهروندان در این زمینه پاسخ داده شود. شهردار تهران تأکید ویژه‌ای بر تکمیل خطوط 6 و 7 و اضافه کردن واگن‌های جدید به مترو دارد و مدیران شهری می‌گویند ما سعی کرده‌ایم اقدامات لازم را در این راستا انجام دهیم.

فعالیت مترو تهران از حدود سال 65 و با فعال‌سازی پروژه مترو در تهران انجام شد، 245 کیلومتر خطوط مترو طی این سال‌ها در خطوط یک تا 7 به بهره‌برداری رسیده و 141 ایستگاه مترو در پایتخت فعال است. از اسفند 77 تا کنون شتاب توسعه مترو در خطوط مختلف بیشتر شده و ثمره زحمات فرزندان این آب و خاک با خودباوری در طراحی مترو چه در بخش اجرا و چه در بخش ساخت تجهیزات و بهره‌برداری به بار نشسته است.

به گفته مدیران شهری، اقدامات ساختمانی مترو هم شامل احداث تونل‌ها و ایستگاه‌ها سال‌هاست که توسط مهندسان و دانشمندان ایرانی در حال انجام است و در این راستا به خودکفایی رسیده‌ایم و دانش مهندسی در زمینه توان اجرایی و مصالح ساختمانی برای تونل‌ها و ایستگاه‌ها به کار گرفته شده است.با این وجود همزمان با کاهش آمار ابتلا به کرونا و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، به آمار مسافران مترو و اتوبوس افزوده شد و ارتقاء‌ وضعیت حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک یکی از مطالبات مردم تهران است.

راه اندازی قرارگاه‌های مختلف از جمله قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی و پاک نیز هم از اقدامات انجام گرفته در همین راستا است که اخیرا دومین جلسه قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی و پاک به ریاست علیرضا زاکانی، شهردار تهران و با حضور حضور سید مجتبی شفیعی، معاون شهردار و جمعی از مدیران حوزه حمل و نقل و ترافیک در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران برگزار شد. در این جلسه بیش از ۵۰ پروژه مهم حوزه حمل و نقل و ترافیک در قالب سامانه‌های مرتبط مثل اتوبوسرانی، مترو، تاکسیرانی، حمل و نقل پاک و انسان‌محور، مدیریت هوشمند ترافیک معابر و… مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تامین پیش پرداخت 630 واگن در نیمه اول سال

درباره موضوع سرانجام قرارداد 630 واگن مترو تهران به سراغ مسعود درستی مدیرعامل شرکت مترو تهران رفتیم. وی در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: خوشبختانه در دولت کنونی اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است و بر همین اساس 15 درصد پیش‌پرداخت تأمین 630 واگن در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه این موضوع در حال طی شدن بروکراسی اداری است گفت:‌همه ارکان مربوطه همچون وزارت کشور، شهرداری و وزارت نفت پای کار هستند تا هر چه زودتر عملیات تأمین 630 واگن و اعتبار پیش‌پرداخت عملیاتی و قرارداد مربوطه جاری شود.

مدیرعامل شرکت مترو تهران اعلام کرد: تلاش داریم در نیمه اول سال 15 درصد اعتبار پیش‌پرداخت مورد نیاز برای طرف مقابل واریز شود تا قرارداد جاری و به سرانجام برسد.

درستی گفت: این 630 واگن بخشی از 2 هزار واگنی است که دولت برای کلانشهرها در نظر گرفته که به طور کلی 1050 مورد آن برای تهران است و 950 دستگاه برای سایر شهرها که 630 واگن ان‌شاءالله به زودی با تأمین پیش‌پرداخت به سرانجام می‌رسد و مابقی نیز به چرخه حمل و نقل عمومی تهران افزوده خواهد شد.

فعال سازی قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن/ افتتاح ایستگاه‌های باقی‌مانده مترو تا چهار سال آینده

سید مجتبی شفیعی، معاون شهردار تهران نیز در دومین جلسه قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی و پاک درباره ۱۲ پروژه سامانه مترو گفت: اولویت نخست در این سامانه «افتتاح ایستگاه‌های باقی مانده در خطوط هفت‌گانه» در مدت چهار سال است.

معاون شهردار تهران، اولویت دوم را «بهره‌برداری از مسیرهای باقی‌مانده از خطوط هفت‌گانه مترو» طی چهارسال بیان کرد.

وی درباره اولویت‌ بعدی اظهار داشت: پروژه سوم سامانه مترو «تکمیل انبار قطعات یدکی شرکت بهره برداری مترو» در دوره یک‌ساله است. اولویت چهارم «اورهال ۷۰۰ دستگاه واگن مترو» در مدت ۱۸ ماه است.

شفیعی ادامه داد: اولویت پنجم قرارگاه در سامانه مترو، «فعال سازی قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن» در دوره پنج ساله است. همچنین اولویت بعدی شامل «فعال شدن قرارداد ۱۱۳‌ دستگاه واگن مترو، قرارداد مستقیم شهرداری» با دوره تحقق چهارسال است.

معاون شهردار تهران، اولویت‌های هفتم و هشتم را «تکمیل پست‌های برق و پایانه‌ها از خطوط ۷گانه مترو» و «احداث خطوط جدید مترو (۸ تا ۱۱)» اعلام کرد و افزود: اولویت‌های بعدی، «بهسازی خطوط و تعمیرات اساسی تجهیزات ثابت مترو» «ارتقاء مراکز فرمان خطوط مترو تهران»، «ارتقاء سیستم رانش قطارهای DC»، «پیگیری انعقاد و اجرایی‌سازی قرارداد ۲۴۹ دستگاه واگن مپنا است.

۶۳۰ واگن در آستانه تزریق به ناوگان مترو

شهردار تهران نیز در این زمینه اعلام کرد: ۶۳۰ دستگاه واگن مترو که سال ها قرار بود از طریق فاینانس وارد شود با هموار کردن مسیر در آستانه تزریق به ناوگان مترو است. این واگن ها در آینده از خارج از تهاتر با نفت وارد می شود.

شهردار تهران ادامه داد: همچنین ۷۰۰ واگن از واگن های موجود را از طریق تهاتر با املاک اورهال می کنیم، علاوه براین که ۱۰۵ واگن ساخت داخل از طریق تهاتر با نفت تهیه می شود و در داخل کشور نیز کار تامین ۸ دستگاه واگن و یک رام قطار نهایی شده تا در خدمت مردم قرار گیرد.

زاکانی در ادامه تاکید کرد: در شهر تهران بنا بر یک برآورد و طبق برنامه سوم باید همه خطوط مترو ۲۰ ساله تکمیل شود و روزانه ۱۰ میلیون مسافر توسط مترو جابجا شوند، با تمهیداتی که در حال انجام است، بنا داریم در یک بازه ۵ ساله این ۴ خط را تکمیل کنیم و به لطف الهی بار حمل و نقلی تهران را بر دوش مترو قرار دهیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.