جنگ اوکراین رشد اقتصاد دنیا را تهدید می‌کند

به گزارش سی نیوز، به نقل از اویل پرایس، بحران اوکراین پیش‌بینی تحلیلگران از دورنمای اقتصاد دنیا در سال جاری میلادی را کاملاً تغییر داده‌است. پیش‌بینی رونق اقتصاد به‌دنبال بهبود از بحران کرونا به یک رکود همه‌جانبه جهانی به‌خاطر افزایش قیمت انرژی، مختل شدن زنجیره‌های عرضه و کمبود عرضه جهانی نفت تبدیل‌شده است.

اقتصاددان‌ها، تحلیلگران و سرمایه‌گذاران بزرگ دنیا عقیده دارند احتمال بروز رکود با توجه به تورم موجود افزایش یافته‌است. فدرال‌رزرو آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی تلاش می‌کنند این تورم را با افزایش نرخ بهره مهار کنند.

در صورت کاهش بیشتر صادرات انرژی روسیه در هفته‌ها و ماه‌های آینده، احتمال رکود اقتصادی در جهان بیش‌از پیش افزایش می‌یابد.
اتحادیه اروپا و آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد آن تا به امروز تمایلی به توقف واردات انرژی از روسیه یا تحریم صادرات نفت و گاز این کشور نشان نداده‌اند که دلیل آن را می‌توان وابستگی اروپا به روسیه برای تامین یک‌چهارم از نفت و یک‌سوم از گاز طبیعی مورد نیاز خود دانست.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در روز چهارشنبه در پارلمان این کشور گفت تحریم‌ها مؤثر بوده و آلمان وابستگی خود به نفت و گاز روسیه را به‌سرعت پایان می‌دهد. اما وی تاکید کرد قطع یک‌شبه واردات انرژی از روسیه به‌معنای رکودی عمیق در سراسر اروپا خواهد بود، کل صنایع را به خطر می‌اندازد و هزاران نفر را بیکار می‌کند.

وزرای امور خارجه اعضای اتحادیه اروپا نتوانستند در ابتدای این هفته در مورد مجازات پوتین با تحریم نفتی به توافق برسند.

تحلیلگران عقیده دارند در بدترین شرایط و در صورت ادامه جنگ اوکراین و قطع کامل صادرات نفت و گاز روسیه به اروپا، قیمت نفت خام برنت به 150 دلار در هر بشکه می‌رسد. در این شرایط قیمت بالای نفت هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها را کاهش داده و احتمال رکود را افزایش می‌دهد.

حتی خارج شدن بخشی از صادرات انرژی روسیه از بازار در سال جاری میلادی رکود جهانی را غیرقابل‌اجتناب می‌کند. تحلیلگران همچنین هشدار داده‌اند این رکود طولانی‌تر از رکود اقتصادی سال 1991 به‌دنبال شوک عرضه نفت درنتیجه‌ حمله‌ عراق به کویت در 1990 خواهد بود.

افزایش تورم و بی‌ثباتی بالا درمورد اقتصاد جهان در بحبوحه جنگ روسیه در اوکراین، رشد اقتصاد دنیا را تهدید می‌کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.