بخشی از مذاکرات وین به خرید هواپیما و قطعات اختصاص داشت

به گزارش سی نیوز، محمد محمدی بخش در نشست خبری به برخی برنامه‌های سازمان هواپیمایی کشور اشاره و تصریح کرد: توسعه ناوگان و زیرساخت‌ها نسبت به تأمین قطعات، بهره گیری از نخبگان صنعت هوانوردی و… و. از مهمترین برنامه‌های ماست. این صنعت بیشترین صدمات را از تحریم‌ها دید در حالی که بیشترین خدمات را ارائه داده است. با افتخار علیرغم ۴۲ سال تحریم صنعت هوانوردی توانستیم روی پای خود بایستیم.

وی درباره هواپیماهای برجامی اظهار داشت: یک گروه از هواپیماها به خانواده ATR و گروه دیگر به خانواده ایر باس ها اختصاص دارد. پس از تخلف گروه اروپایی و بدعهدی آنها در تأمین هواپیماها و قطعات و تعمیر و نگهداری هواپیماهای برجامی توانستیم با متخصصان داخلی این هواپیما را سر پا نگه داریم اما به سختی افتادیم و به سختی می‌توانیم قطعه تأمین کنیم.

وی تأکید کرد: در حال حاضر هفت فروند از هواپیماهای ای تی آر «سر خط» هستند و در سفرهای نوروزی از آنها استفاده می‌شود استاندارد دنیا این است که ۲۵ درصد هواپیماهای یک شرکت هواپیمایی در دست تعمیر بوده و ۷۵ درصد دیگر فعال باشند که فعال بودن هفت ای تی آر به استانداردها نزدیک است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از مذاکرات وین به تأمین هواپیما و قطعات اختصاص داشت، خاطرنشان کرد: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» تاکنون اقساط مختلفی برای تسهیلات ۳۰۰ میلیون یورویی صندوق توسعه ملی به خرید هواپیمای برجامی به بانک‌های عامل مختلف پرداخت کرده است. دیوان محاسبات پیشنهاد داده تا برای تسویه این تسهیلات بخشی از بدهی به صورت افزایش سرمایه و بخشی دیگر به صورت تهاتر مطالبات هما از دولت در نظر گرفته شود.

معاون وزیر راه گفت: گروه حسابرسی را در هما مستقر کردیم، دیوان محاسبات هم در حال حسابرسی حساب‌های ایران ایر است که بخشی از آن به تسهیلات خرید هواپیما باز می‌گردد. این پیشنهاد دیوان محاسبات در خصوص تسویه بدهی هما از محل مطالباتش از دولت پس از حسابرسی دیوان محاسبات قابل بررسی و انجام خواهد بود.

وی درباره اینکه آیا با یک فروند هواپیما می‌توان ایر لاین تأسیس کرد، اظهار داشت: به هیچ عنوان و گزارشی که منتشر شده بود، اشتباه است. براساس مقررات مصوب شورای عالی هواپیمایی باید حداقل سه فروند هواپیمای ملکی برای تأسیس ایرلاین وجود داشته باشد.

محمدی بخش در پاسخ به اینکه آیا ایرلاین‌ها زیان ده هستند، گفت: ما معتقدیم مدل اقتصادی شرکت‌های هواپیمایی باید تغییر کند. البته اعتقادی ندارم که ایرلاین‌ها زیان ده هستند. ظرفیت‌های داخلی در زمینه تولید و مصرف برخی از ملزومات ایرلاین‌ها ایجاد شده که برای کاهش هزینه‌های آنها مؤثر است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه کف قیمتی اعلام شده بود و سازمان هواپیمایی اجازه فروش بلیت پایین‌تر از نرخ ۶۰۰ هزار تومان را نداده بود، گفت: به هیچ عنوان کف نرخی را اعلام نکردم اما اعلام کردم در زمان فروش بلیت‌ها باید حداقل هزینه‌های یک ایرلاین مانند نرخ سوخت و بیمه در آن لحاظ شود.

وی افزود: ما معتقدیم باید واسطه‌ها و دلالان از فروش بلیت هواپیما حذف شوند. سعی خواهیم کرد سبد فروش ایرلاین‌ها مستقیماً به مسافر متصل شود. اینکه درباره کف قیمت صحبت کرده بودم نگرانی ام در خصوص ایمنی پرواز بود. درآمد ایرلاین‌ها با ایمنی پرواز ارتباط مستقیم دارد اما این به معنای گران فروشی نیست.

محمدی بخش با اشاره به اینکه خرید ای تی آر را برای اقلیم کشور کارشناسی نمی دانم ادامه داد: ۱۰ فروند هواپیما خریداری شده است.

محمدی بخش گفت: فروش چارتری وجود دارد و کسی آن را کتمان نکرده است اما تعیین تکلیف خواهد شد. ما در شورای عالی هواپیمایی سقف بلیت تعیین کردیم و با ایرلاین‌ها و آژانس‌های گران فروش مقابله می‌کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments