امکان افتتاح راه‌آهن رشت-کاسپین ۶ ماه زودتر از وعده رستم قاسمی

به گزارش سی نیوز، ایل مردادماه امسال محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 80 درصدی زیرسازی راه‌آهن رشت-کاسپین گفته بود: طبق برنامه زمان‌بندی پیش‌بینی کرده بودیم پروژه مذکور تا پایان شهریور امسال آماده شود، اما در شرایطی قرار گرفتیم که موانع متعدد تأخیرهای ناخواسته‌ای را به این پروژه منتقل کرده است.

وی با اشاره به پیشرفت 80 درصدی زیرسازی این خط‌آهن، افزود: مصالح لازم برای روسازی آماده است، لذا انتظار می‌رود باقی‌مانده مسیر را با مشارکت همه دستگاه‌ها و همراهی مردم تا پیش از زمستان امسال به سرانجام برسد.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اوایل بهمن امسال در حاشیه سفر به استان گیلان از تعیین اعتبار 2176 میلیارد تومانی برای راه‌های این استان خبر داد و گفت: با رفع مسائل اعتباری تحول عظیمی را در حوزه راه و شهرسازی خواهیم داشت.

با اشاره به پروژه‌های ریلی افزود:‌ برای این حوزه 750 میلیارد تومان اعتبار سفر پیش‌بینی شده که اگر این امر محقق شود، اواخر سال آینده (1401) راه‌آهن رشت ـ کاسپین تکمیل می‌شود.

این در حالی است که در جدیدترین اظهارنطر مقام مسئول شرکت ساخت و توسعه از افتتاح خط‌آهن رشت- کاسپین در شهریور ماه سال آینده به شرط تامین اعتبار خبر داده است، یعنی 6 ماه زودتر از وعده وزیر راه و شهرسازی در این رابطه.

علی اکبر مردی، مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 شرکت ساخت و توسعه درباره راه‌آهن قزوین – رشت – کاسپین،یادآور شد: سال 97 قسمت قزوین-رشت به بهره‌برداری رسید که شامل 5 قطعه بود. از سال 98 نیز بخش رشت به کاسپین در اولویت قرار گرفته و در صورت تامین اعتبار شهریور سال 1401 قابل بهره‌برداری خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که عملیات اجرایی 3 قطعه 6، 7 و 8 در حوزه رشت – انزلی(کاسپین) آغاز شده است، گفت:‌ این مسیر به طول 205 کیلومتر از قزوین تا انزلی بوده که قسمت دوم یعنی رشت تا انزلی به طول 40 کیلومتر شامل 3 قطعه می‌شود.این خط آهن تا منطقه پیربازار مشکلی نداشت اما از منطقه پیربازار به سمت انزلی به دلیل برخورد با مرداب انزلی، محیط زیست اجازه ساخت ادامه مسیر را در این حوزه نداد، به همین دلیل مجبور شدیم مسیری به سمت منطقه آزاد انزلی یعنی منطقه کاسپین که خارج از مرداب بود،‌ جایگزین کنیم.

وی ادامه داد:‌ با تغییر مسیر از انزلی به کاسپین، از طول این خط آهن 5 کیلومتر کاسته شد و به 35 کیلومتر رسید.

پیشرفت فیزیکی 80 درصدی زیرسازی پروژه در اسفندماه

مردی از پیشرفت فیزیکی 68 درصدی این پروژه در بخش روسازی و زیرسازی در مجموع خبر داد و گفت: در حال حاضر در بخش زیرسازی 80 درصد پیشرفت فیزیکی و در بخش روسازی نیز 23 درصد پیشرفت حاصل شده، همچنین از ابتدای سال 98 تاکنون 11 کیلومتر از این مسیر ریل گذاری شده است.

مدیرکل اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه 2 در خصوص مزایای این پروژه اظهار کرد: این خط آهن بخشی از کریدور شمال-جنوب است و آسیای جنوب شرقی و چین را از طریق خلیج فارس به منطقه اوراسیا و شرق اروپا وصل می‌کند، به همین دلیل کشورهایی مثل روسیه، آذربایجان و شرق اروپا پیگیر تکمیل این راه‌آهن هستند.

وی با اشاره به اینکه خط آهن مذکور حدود 4 هفته زمان عبور کالا را کمتر می‌کند، اظهار کرد: اجرای این پروژه از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.

وی با یادآوری این‌که تاکنون حدود 440 میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده است، گفت: برای امسال در بودجه 200 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود که تاکنون 150 میلیارد تومان آن پرداخت شده است. برای اتمام پروژه حدود 700 میلیارد تومان پول نیاز بود و در سفر رئیس جمهور به گیلان پرداخت 650 میلیارد تومان اعتبار به این طرح مصوب شد که تاکنون 50 میلیارد تومان از این میزان پرداخت شده است.

مردی تاکید کرد: قرار است تا پایان امسال 200 میلیارد تومان و سال آینده هم 450 میلیارد تومان اعتبار پرداخت شود. در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، این مسیر در شهریور سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر اداره کل ساخت و توسعه راه آهن منطقه 2 درباره موانع و مشکلات پیش رو برای اتمام این مسیر توضیح داد:‌ قرار بود این پروژه تا پایان بهمن 99 افتتاح شود اما مشکلاتی مثل تملک، تامین مصالح خاکریزی و … مانع شد.مصالح خاکریزی در استان گیلان حکم طلا دارد و به راحتی در دسترس نیست، به همین دلیل حتی در برهه‌ای مصالح خاکی را با قطار از استان قزوین منتقل کردیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.