سرمایه‌گذاری ۷۰ هزار میلیارد تومانی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

به گزارش سی نیوز، سعید محمد، دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: سالانه حدود یک میلیارد دلار صادرات از مناطق آزاد تجاری و حدود ۱۵ میلیارد دلار از مناطق ویژه اقتصادی انجام می‌شود.

وی متوسط واردات سالانه کالا به مناطق آزاد را ۱.۴ میلیارد دلار اعلام کرد که از ۵۰ میلیارد دلار واردات سالانه کشور، واردات از مناطق آزاد سهم ناچیزی دارد ضمن اینکه ۵۰ درصد از واردات مناطق آزاد به مواد اولیه برای تولیدکنندگان اختصاص دارد.

محمد همچنین گفت: متوسط جذب سرمایه‌گذاری مناطق آزاد تجاری در پنج سال گذشته حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان به صورت ریالی و ۳۰۰ میلیون دلار به صورت ارزی بوده است، همچنین در مناطق آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی نیز ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی و ۵۳۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی صورت گرفته است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد از وجود ۲ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در این مناطق خبر داد که نقش موثری در افزایش GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور دارند.

محمد با در پاسخ به پرسشی در این باره که مناطق آزاد مرکز قاچاق کالا تبدیل شده‌اند گفت: مرجع رسمی اعلام قاچاق کالا در کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. در اعلام رسمی این ستاد، براساس آمارها ۷ درصد از قاچاق کالا از مناطق آزاد کشور انجام می‌شود و این هم به علت واقع شدن این مناطق در جوار مرز است اگرچه این میزان در مقایسه با تعداد مناطق ازاد تجاری و ویژه اقتصادی، عدد بسیار پائینی است، اما با همکاری نهادهای نظارتی و متولی در تلاش هستیم که این عدد را به صفر برسانیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.