استقبال کشورهای آسیای مرکزی از گنجاندن چابهار در کوریدور شمال-جنوب

به گزارش سی نیوز به نقل از نشریه هندی “گلوبال بیهاری”، در سومین نشست “گفت‌وگوی هند و آسیای مرکزی” به ریاست وزیر امور خارجه هند که روز یکشنبه در دهلی نو برگزار شد، وزرای خارجه قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان از پیشنهاد گنجاندن بندر چابهار در کوریدور بین‌المللی شمال–جنوب INSTC استقبال کردند.

در این نشست هند از علاقه کشورهای آسیای مرکزی برای استفاده از خدمات پایانه شهید بهشتی بندر چابهار برای تسهیل تجارت خود با هند و خارج از آن استقبال کرد.

طرفین توافق کردند که برای توسعه بیشتر ظرفیت حمل و نقل کشورهای خود، بهبود شبکه لجستیکی منطقه و توسعه طرح‌های ابتکاری مشترک به منظور ایجاد کریدورهای حمل و نقل منطقه ای و بین المللی، به تعامل و همکاری ادامه دهند.

بیشتر بخوانید

این وزرا همچنین توافق کردند که احتمالات ایجاد گروه(های) کاری مشترک از جمله مشارکت بخش خصوصی را برای رسیدگی به مسائل مربوط به جابجایی آزاد کالاها و خدمات بین هند و کشورهای آسیای مرکزی بررسی کنند.

بر اساس این گزارش، طرفین تمایل خود را برای تعمیق همکاری بین هند و کشورهای آسیای مرکزی در بخش مراقبت های بهداشتی از جمله گردشگری پزشکی نیز ابراز کردند.

بر افزایش ورود گردشگران از جمله در بخش‌های زیارتی و گردشگری تاریخی و فرهنگی، ایجاد مسیرهای گردشگری در سراسر منطقه، تشویق سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری نیز تاکید شد.

این مقامات همچنین با یادآوری پیوندهای دیرینه فرهنگی و تمدنی بین هند و کشورهای آسیای مرکزی، بر اهمیت ارتقای همکاری های دوجانبه در زمینه های فرهنگی، آموزشی و بشردوستانه برای تقویت بیشتر ارتباطات مردمی تاکید کردند.

آن‌ها تاکید کردند که ابتکارات اتصال باید بر اساس اصول شفافیت، مشارکت گسترده، اولویت های محلی، پایداری مالی و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی همه کشورها باشد.

این وزرا همچنین علاقه کشورهای خود را به همکاری در زمینه مسائل مربوط به توسعه و تقویت اتصالات منطقه ای در آسیای مرکزی و جنوبی ابراز کردند و در این راستا به نتایج دومین نشست سه جانبه هند، ازبکستان و ایران در مورد استفاده مشترک از بندر چابهار در دسامبر 2021، اشاره کردند.

شرکت کنندگان در این نشست همچنین بر استفاده بهینه از کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INSTC) و همچنین توافق نامه عشق آباد در مورد این کریدور برای تقویت ارتباط بین هند و کشورهای آسیای مرکزی تأکید کردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.