تاخیر در اختصاص ارز متهم اصلی دپو شدن نهاده ها

 

قائم مقام اتحادیه مرغداران گوشتی کشور دلیل اصلی دپو شدن نهاده های دامی در بنادر را تاخیر در تخصیص ارز اعلام کرد.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، نخستین حلقه زنجیره تولید دام و طیور تامین به موقع نهاده های دامی است.

علوفه و ترکیباتی مانند سویا، ذرت، جو، کلزا، ذرت دامی، سبوس و ویتامین های مخصوص که دام ها برای تامین انرژی و زنده ماندن از آن تغذیه می کنند اما این نخستین حلقه مدتی است گره سختی خورده و نتیجه آن خاک خوردن بخشی از نهاده های وارداتی در بنادر کشور است.

میزان نهاده‌هایی که برای دام و طیور و آبزیان در کشور مصرف می‌شود حدود ۷۸ میلیون تن است که با توجه به بحران آب و خشکسالی کمبود شدیدی در تامین نهاده های دامی وجود دارد به همین دلیل تقریبا نیمی از نهاده های مورد نیاز دام ها از طریق واردات تامین می شود.

ذرت از کشورهای آرژانتین، رومانی، اوکراین، برزیل، کامرون و روسیه، جو از روسیه، قزاقستان، برزیل و رومانی ، کنجاله سویا از هند و برزیل که با کشتی وارد بنادر کشور می شوند اما بخشی از آن در فرایند ترخیص در انبارها می مانند و هزینه های زیادی بر دوش فعالان بخش دام و طیور و آبزیان می گذارند.

در پیگیری گزارش منتشر شده خود با عنوان نهاده در بندر، دام در کشتارگاه به سراغ قائم مقام اتحادیه مرغداران گوشتی کشور رفته ایم .

تامین نشدن به موقع ارز مشکل اصلی دپو شدن نهاده ها

عطا الله حسن زاده قائم مقام اتحادیه مرغداران گوشتی کشور یکی از مهمترین دلایل دپو شدن نهاده های دامی در بنادر را تخصیص دیرهنگام ارز به واردکنندگان این محصولات اعلام کرد و گفت: نهاده های دامی وارد شده در بنادر زمانی اجازه ترخیص پیدا می کنند که فروشنده خارجی اعلام کند پول کالای خود را به طور کامل از طرف ایرانی گرفته است.

او گفت : تا زمانی که طرف خارجی همه پول خود را دریافت نکند گمرک اجازه ترخیص کالا نمی دهد.

قائم مقام اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: وقتی تامین ارز دیر انجام شود طبیعتا کالا نیز اجازه ترخیص پیدا نمی کند و در انبار بنادر خواهد ماند.

قائم مقام اتحادیه مرغداران گوشتی کشور در خصوص وجود امضاهای طلایی برای تخصیص ارز به برخی واردکنندگان نهاده های دامی نیز گفت: شاید این گونه امضاها برای برخی وارد کنندگان وجود داشته باشد و آنها به راحتی بتوانند ارز مورد نیاز خود را دریافت کنند اما تعداد این موارد زیاد نیست چون اگر این روال به صورت گسترده وجود داشت حجم زیادی از نهاده ها در انبارها نمی ماند.

عطا الله حسن زاده در خصوص نقش گمرک در این خصوص گفت: رسانه ها گزارش های فراوانی از دپو شدن نهاده های دامی در بنادر تهیه کرده اند و اگر این مشکل ناشی از عملکرد گمرک بود حتما فشار رسانه ها این روند را اصلاح می کرد.

او گفت: در نشست هایی که با حضور مقامات کشوری هم برگزار می شود علت تاخیر در خارج شدن نهاده های دامی تاخیر در تخصیص ارز و زمان بر بودن آن اعلام می شود.

ثبات در قیمت مرغ اگر چالشی ایجاد نشود

حسن زاده در خصوص وضعیت نهاده های دامی در بخش طیور نیز گفت: نهاده ها اکنون به دست مرغدار می رسد اما مهمترین چالش آن تحویل دیرهنگام آن به مرغداران است.

قائم مقام اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: مرغداران با توجه به تجربیات گذشته در ۱۰ روز نخست جوجه ریزی بخشی از نهاده‌ها را از ذخیره‌هایی که دارند یا از بازار آزاد تامین می‌کنند تا در ادامه نهاده‌های دولتی به دست آن‌ها برسد.

او گفت: وضعیت جوجه ریزی در کشور اکنون مناسب است و با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد قیمت مرغ اگر چالشی ناخواسته گریبان مرغداران را نگیرد.تا پایان سال ثبات نسبی داشته باشد.

حسن زاده یکی از مشکلات مرغداران را پیر شدن گله های مادر اعلام کرد و گفت: مرغ های مادر جوان باید هر چه سریعتر تامین شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.