تداوم نابه‌سامانی پروازهای داخلی؛ بی توجهی شرکتها به رعایت حقوق مسافران

 

درحالی انتظار می‌رود سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان متولی حمل‌ونقل هوایی نظارت بیشتر و موثرتری بر عملکرد ایرلاین‌ها داشته باشد که در این بخش همچنان رعایت حقوق مسافران جایگاهی ندارد.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، به نظر می‌رسد قرار نیست بخش حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور سامان بگیرد. در دوره پاندمی کرونا، طبق مصوبه ستاد ملی کرونا ایرلاین‌ها مجاز بودند با 60 درصد ظرفیت صندلی‌ها، پروازهای داخلی خود را انجام دهند.

مطابق مصوبه ستاد مذکور شرکت‌های هواپیمایی ملزم بودند که از اول آبان 99 محدودیت صندلی پروازی را اعمال کنند. این در حالی بود که ایرلاین‌ها با محوریت انجمن شرکت‌های هواپیمایی در مهرماه جدول جدید قیمت بلیت هواپیما را در سایت خود منتشر کردند. قیمت‌هایی که در برخی مسیرها تا 155 درصد افزایش یافته بود.

گرچه در نهایت با ورود ویر سابق راه و شهرسازی این افزایش قیمت منتفی شد،‌اما ایرلاین‌ها تقریبا هیچوقت مصوبه ستاد ملی کرونا در رابطه با محدودیت صندلی پروازی را رعایت نکردند.

چند وقتی است (از اول آذر) شرکت‌های هواپیمایی داخلی با 100 درصد ظرفیت صندلی، پروازهای خود را انجام می‌دهند. انتظار می‌رفت با این اقدام حداقل‌های خدمات‌رسانی به مسافران انجام شود. اما تا امروز وضعیت نه تنها بهبود نیافته که در برخی موارد بدتر هم شده است.

گواه این ادعا پروازهایی است که با ظرفیت 100 درصد صندلی های پروازی یک هواپیما انجام می شود که به واسطه قدیمی بودن ناوگان هوایی مسافر در طول سفر عذاب می کشد.

یکی از مصائب حمل و نقل هوایی کشور این است که ایرلاین برای تامین ناوگان خود به دنبال هواپیماهای ارزان قیمت هستند که سن برخی از آنها به 30 سال هم می رسد. این هواپیماها با فناوری 50 سال قبل تولید شده که فاصله بین صندلی ها حداقل ممکن است و فشار مضاعفی را در حین پرواز به مسافران وارد می کند. واقعیت آن است که برای شرکت های هواپیمایی، رفاه مسافران در حین پرواز هیچ اهمیتی ندارد.

از سوی دیگر بخش حمل و نقل هوایی کشور همچنان در دست دلالان و چارتر کنندگان است و سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی نظارت چندانی بر آن ندارد. این سازمان با وجود آنکه طی سال های اخیر همواره بر نظارت بر عملکرد ایرلاین ها تاکید کرده اما در عمل اتفاق امیدوارکننده ای روی نداده است.

یکی دیگر از ضعف های سازمان هواپیمایی کشوری مربوط به اطلاع رسانی آن است؛ اگر دوره قبلی سازمان هواپیمایی را فاکتور بگیریم هیچگاه این زیرمجموعه نتوانسته در راستای احقاق حقوق مردم گام بردارد.

در یک نمونه، چند روز قبل خبر فرود اضطراری هواپیمای آسمان در فرودگاه شیراز در شبکه اجتماعی منتشر شد. انتظار می رفت با توجه به شایعه آتش گرفتن موتور هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری بلافاصله اطلاعیه ای در این خصوص منتشر می کرد. اما نه تنها این اتفاق روی نداد که تماس های مکرر با رئیس سازمان در این رابطه بی نتیجه ماند. پس از رفتن سخنگوی قبلی، هنوز نه مدیر روابط عمومی دارد و نه سخنگو. ضعفی که کار رسانه ها را بیش از پیش دشوار کرده است.

با توجه اهمیت بالای کارکرد سازمان هواپیمایی، رئیس جدید سازمان هواپیمایی باید هرچه سریع تر نسبت به تعیین تکلیف روابط عمومی اقدام کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.