تأثیر شناورهای رو-رو در اقتصاد حمل‌و‌نقل/ ضرورت ورود خطوط کشتیرانی به توسعه شناورها

 

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با بیان اینکه کشتی های رو-رو را می توان به عنوان پل ارتباطی میان کشورها به حساب آورد، گفت: این نوع شناورها می‌توانند بیشترین نفع اقتصادی را در زمینه حمل و نقل برای کشورها رقم بزند.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس ، محمد تقی انزان‌پور درباره مزیت‌های شناورهای رو-رو و نیاز بنادر شمالی کشور به این نوع شناورها و نیز تاثیر آن بر توسعه حمل و نقل دریایی حوزه دریای خزر، اظهار داشت: کشتی های رو-رو را می توان به عنوان پل ارتباطی میان کشورها به حساب آورد و با توجه به موقعیت جغرافیایی بنادر شمالی، این نوع کشتی ها بیشترین منفعت اقتصادی را در زمینه حمل و نقل دارد و حمل بار از کریدور شمال جنوب را اقتصادی تر می کند.

ویژگی های مثبت شناورهای رو-رو

وی ادامه داد: یکی از جنبه‌های مثبت استفاده از کشتی‌های رو-رو،‌ بهره‌مندی از ظرفیت های بندر در جهت ارائه خدمات تخصصی به کالاهای رو-رو و کانتینری است و از دیگر ویژگی های آن با توجه به چشم انداز توسعه کریدور شمال-جنوب، زمان تحویل کالا از چین و سایر کشورهای آسیایی به اروپا است که به شدت کاهش می‌یابد و می تواند ظرفیت استفاده از کریدور شمال و جنوب را افزایش دهد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به اینکه پذیرش کالاهای رو-رو، راهی برای افزایش تجارت محصولات کشاورزی، خودرو از روسیه با کشورهای حوزه خلیج فارس و هند از طریق ایران و همین طور کالاهای چینی به مقصد اروپا است، گفت: انتظار می‌رود بیشتر بار ترافیکی رو-رو از هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس از مسیر بنادر شمالی منتقل شود.

شناورهای رو-رو چه شرایطی دارند؟

انزان پور افزود: کشتی های رو-رو‌ کشتی‌های باری هستند که برای حمل محموله‌های چرخ‌دار شامل اتومبیل، کامیون، کامیون نیمه تریلر، اتوبوس و غیره طراحی شده‌اند و منحصرا برای حمل و نقل اتومبیل‌ها و کامیون‌ها در اقیانوس‌ها استفاده می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه این نوع حمل و نقل، معمولا کم هزینه‌ترین روش حمل و نقل است، اظهار داشت: در مقایسه با روش های مختلف حمل و نقل کانتینری استفاده از کشتی‌های رو-رو کم هزینه‌تر است.

انزان پور گفت: در قالب تفاهم نامه ها باید فرایند استفاده از شناورهای رو-رو فراهم شود و ارایه تعرفه های مناسب مانند حقوق، عوارض و هزینه های بندری، برای این کشتی ها مدنظر قرار گیرد.

وی گفت: ‌‌اقتصادی بودن استفاده از کشتی های رو-رو مستلزم داشتن بار در دو طرف مسیر است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.