تداوم قاچاق خاک ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس در سایه بی توجهی به قوانین

 

عضو هیئت علمی پژوهشکده آبخیزداری گفت: طبق آمارها و نظرهای کارشناسی، کشورهای عربی حاشیه خلیج ‌فارس از جمله امارات و قطر، مقصد نهایی خاک ‌های ایران هستند.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم ، حمید رضا پیروان، رئیس گروه تحقیقات و مهندسی حفاظت از آب و خاک از پژوهشکده حفاظت آب و آبخیزداری در آستانه روز جهانی خاک با اشاره به اینکه طبق آمارها و نظرهای کارشناسی، کشورهای عربی حاشیه خلیج ‌فارس از جمله امارات و قطر، مقصد نهایی خاک ‌های ایران هستند، گفت: در حال حاضر کشورهایی مانند امارات و قطر خاک ندارند، خاک های سواحل این کشورها ماسه ای و آهکی است که اصلا به درد پوشش گیاهی نمی خورد. از سوی دیگر، امارات برای ساخت جزایر مصنوعی و قطر نیز برای خشک کردن دریا و بازیافت اراضی ساحلی اش نیاز به خاک ایران دارد.

دکتری زمین شناسی منابع طبیعی افزود: قاچاق خاک تنها مربوط به کشورهای خلیج فارس نیست. سال هاست به بهانه صادرات گل و گیاه خاک های حاصلخیز کشاورزی ایران قاچاق شده و از کشور خارج می شود. متاسفانه چندی پیش شاهد فروش خاک های مرغوب کشورمان از مرزهای شمال غرب بوده ایم. عده ای سودجو به بهانه فروش گل و گلدان، اقدام به قاچاق خاک های حاصلخیز ایران کرده بودند.

وی یادآور شد: جدا از مساله قاچاق خاک، اکنون با معضلی به نام خام فروشی خاک های صنعتی مواجه ایم. این خاک ها در معادن استخراج می شود که اغلب به صورت مستقیم یا به عنوان باطله معدنی به فروش می رسند.

وی تصریح کرد: این خاک ها برای تولید آهن و مس کاربرد زیادی دارند و عناصر نادر و کمیاب زیادی نیز در این خاک ها وجود دارد از اینرو ضروری است سطح تکنولوژی مان را ارتقا دهیم تا دیگر به سمت خام فروشی این خاک های ارزشمند نرویم.

وی تاکید کرد: خام فروشی این نوع خاک ها نیز ممنوع است اما قاچاق خاک مساله ای نیست که ما بتوانیم از آن گریزی داشته باشیم زیرا مسایل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز در کنار این معضلات وجود دارد.

پیروان در پایان گفت: اکنون ما مجموعه قوانینی داریم که می توانیم جلوی بیشتر قاچاق خاک را بگیریم. اگر قوانین تصویب شده حفاظت از خاک واقعا اجرا و آیین نامه های اجرایی آن ابلاغ شود و دولت بر اساس آن آیین نامه ها، جلوی قاچاق خاک را بگیرد، بسیاری از معضلات و مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.