بنیانگذاران اکو برای پیشبرد حمل و نقل منطقه‌ای همکاری می کنند

 

سفیر پاکستان در جمهوری اسلامی ایران، احیای کریدور تهران-استانبول-اسلام‌آباد به عنوان سه بنیانگذار اصلی سازمان همکاری اقتصادی را موجب یکپارچگی و ارتباطات منطقه‌ای دانست و گفت: بنیانگذاران اکو همکاری موثری در حوزه حمل و نقل و موفقیت اهداف مشترک در منطقه دارند.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، «رحیم حیات قریشی» طی مقاله‌ای با عنوان ” اکو، درکنار هم در آینده” که در روزنامه پاکستانی «نیشن» منتشر شد، با بسیار مهم خواندن اجلاس روز گذشته سران سازمان همکاری اقتصادی با توجه به تحولات منطقه‌ای و بین المللی، نوشت: موفقیت بزرگی که طی سال جاری در حوزه حمل و نقل حاصل شد، عملیاتی شدن کریدور جاده‌ای اسلام‌آباد – تهران – استانبول میان سه بنیانگذار اصلی سازمان اکو بود. در اوایل اکتبر ۲۰۲۱ دو محموله از کراچی پاکستان به مقصد ترکیه و جمهوری آذربایجان از طریق مسیر زمینی جمهوری اسلامی ایران بر اساس کنوانسیون بین المللی TIR ارسال شد.

قریشی تاکید کرد: پیشبرد طرح جدید حمل و نقل جاده‌ای اکو با همکاری موثر ایران و ترکیه به یک عملیات موفقی منجر شد که گامی در جهت خدمت به اهداف مشترک ارتباطات و اقتصاد منطقه‌ای به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: عملیات تجارت ترانزیتی را می‌توان با دیجیتالی کردن کریدور تهران-استانبول-اسلام‌آباد بهبود بخشید تا فعالیت‌های رسمی و اداری مربوط به گذرگاه‌های مرزی و در حین ترانزیت نیز ساده شود.

سفیر پاکستان در ایران اضافه کرد: در حوزه ارتقای تجارت درون منطقه‌ای که حدود ۸.۳ درصد از کل تجارت خارجی کشورهای عضو اکو را تشکیل می‌دهد، قرارداد تجاری اکو به دلیل عدم توافق کلی برای اجرای آن در شکل فعلی، در انتظار اجرایی شدن است. علاوه بر این، یکی دیگر از اهداف مورد انتظار افزایش دامنه آن از یک توافقنامه تجارت ترجیحی به تجارت آزاد است.

وی افزود: در حال حاضر، دبیرخانه اکو ایده‌ها و احتمالات مختلفی را در مورد کاهش تعرفه‌ها پیشنهاد کرده است که باید توسط کشورهای عضو مورد بررسی قرار گیرد. باید دید که چگونه این ایده‌ها در تحقق آرمان مشترک یعنی آزادسازی تجارت مفید خواهند بود.

رحیم حیات قریشی تاکید کرد: برگزاری پانزدهمین اجلاس سران اکو نقطه عطفی دیگر در تاریخ این سازمان اقتصادی است و همزمان اعضای اکو می‌بایست حمایت‌های مالی به افغانستان را گسترش دهند تا مانع بحران‌های انسانی و اقتصادی شوند و این یک گام بزرگ تلقی خواهد شد.

«عارف علوی» رییس جمهوری پاکستان روز گذشته در حاشیه اجلاس سران اکو با آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان دیدار و بر لزوم افزایش همکاری‌های دوجانبه دو کشور همسایه به ویژه عملیاتی شدن تجارت تهاتر میان ایران و پاکستان تاکید کرد.

پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، روز یکشنبه به میزبانی ترکمنستان با حضور سران کشورهای عضو برگزار شد. آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» در این نشست به بیان دیدگاه‌های جمهوری اسلامی در روابط منطقه‌ای و دغدغه‌های ایران در حوزه امنیت، تروریسم و اقتصاد پرداخت. رئیس جمهوری همچنین در دیدارهای جداگانه‌ای با همتایان خود از ضرورت بهبود مناسبات در عرصه‌های مختلف سخن گفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.