عزم ترکمنستان برای تقویت صنعت کشتی سازی

 

در حاشیه همایش تجاری سازمان اکو در عشق آباد، ترکمنستان از سرمایه گذاران و شرکت‌های کشتی سازی کشورهای عضو اکو برای ایجاد ناوگان تجاری این کشور دعوت به همکاری کرد.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، در چارچوب همایش تجاری اکو «انادوردی کیسایف» معاون آژانس حمل و نقل دریایی و رودخانه‌ای ترکمنستان از سرمایه گذاران و شرکت‌های کشتی سازی کشورهای سازمان اکو برای ایجاد ناوگان تجاری ترکمنستان دعوت به همکاری کرد.

وی همچنین با ارائه ویدئویی از بندر بین المللی ترکمن باشی، اطلاعات و شاخص‌های فراوانی از فعالیت‌ها و ظرفیت‌های آن در ارتباط با ترانسفورماتور مطرح کرد.

در این نشست بیان شد که توان عملیاتی این بندر بدون احتساب فرآورده‌های نفتی به طور متوسط ​​حدود 17 میلیون تن در سال است. این بندر سالانه توانایی پذیرش و جابجایی 75 هزار کامیون، 400 هزار کانتینر، 3 میلیون تن غله و 4 میلیون تن بار عمومی را دارد.

بندر ترکمن باشی امروزه یکی از مهم ترین قطب‌های حمل و نقل ترکمنستان است. از یک طرف، فرصت‌های بسیار امیدوارکننده‌ای را برای کشورهای اروپایی برای ورود به بازارهای خاورمیانه و خاور نزدیک باز می‌کند و از سوی دیگر، به عنوان یک «دروازه دریایی» به آسیای مرکزی عمل می‌کند.

با توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی اروپا – قفقاز – آسیا در سال‌های اخیر، امکانات حمل و نقل دریایی محموله و جذابیت مسیرهای دریایی ترکمنستان به طرز محسوسی افزایش یافته است.

با توجه به تقویت نقش حمل و نقل دریایی در حمل و نقل بین المللی، افزایش حجم حمل و نقل کالا بین بنادر دریای خزر، ایجاد ناوگان تجاری مدرن و رقابتی دریایی کشور ضروری به نظر می‌رسد.

در این حوزه، اجرای پروژه‌های ملی برای ساخت انواع کشتی، جذب سرمایه گذاری و تجربه پیشرفته جهانی در این صنعت جدید برای کشور آغاز شده است.

شایان ذکر است که در راستای نشست اکو بانک تجارت خارجی ترکمنستان نیز تفاهم نامه‌ای با بانک توسعه آسیایی منعقد خواهد کرد که شرایط تامین مالی پروژه‌های تجاری کوچک و متوسط ​​را تامین می‌کند.

این پیشنهاد توسط «سردار بردی محمداف» معاون نخست وزیر در کابینه وزیران بیان شد و در گزارشی به رئیس جمهور ترکمنستان در مورد همکاری با سازمان‌های مالی بین المللی از جمله با توجه به جذب وجوه اعتباری و سرمایه گذاری خارجی برای توسعه جنبش کارآفرینی در کشور داده شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.