۳۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ساخت راههای فرعی و روستایی کشور مورد نیاز است
مدیر کل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای گفت: براساس آخرین برآوردهای انجام شده میزان اعتبارات سالیانه مورد نیاز در حوزه ساخت و نگهداری راههای فرعی و روستایی در حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان است.
به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، فیروز قیاسی مدیر کل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در بازدید از محورهای روستایی تحت پوشش اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: از مجموع اعتبارات سالانه حدود ۱۰ هزار میلیارد آن جهت ساخت و توسعه راههای روستای، ۷ هزار میلیارد جهت نگهداری راههای فرعی، ۹ هزار میلیارد تومان جهت ارتقا راههای روستایی به فرعی و مابقی جهت ایمن سازی و نگهداری ابنیه فنی راههای فرعی و روستایی مورد نیاز است.
وی گفت: بر اساس آخرین نتایج اعلام شده در سالنامه آماری سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در سال ۹۹، طول راههای فرعی در سطح کشور ۳۷ هزار کیلومتر، طول راههای روستایی آسفالته ۱۱۱ هزار کیلومتر، طول راههای شوسه روستایی هزار کیلومتر است.
مدیر کل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: شاخصهای استاندارد در نگهداری رویه راههای فرعی و روستایی نشان دهنده آن است که در بخش نگهداری راهها در حد بحران هستیم این در حالی است که میتوان با تزریق اعتبارات جدید از اضمحلال و افزایش شدید خرابیها و نهایتا کاهش سطح سرویس راهها پیشگیری کرد.
قیاسی تاکید کرد: ضروری است این اعتبارات پایدار و متناسب با میزان نیاز و فارغ از بودجه سالیانه باشد تا بتوان با یک برنامه ریزی مناسب نسبت به نگهداری راههای روستایی و فرعی اقدام کرد.
وی ادامه داد: همچنین این نکته را باید مورد توجه قرار داد که خرابیها متناسب با نرخ تورم افزایش نمییابند بلکه بصورت تصاعدی افزایش مییابد و هرگونه کاستی در این زمینه فشار مضاعفی را در آینده به این سازمان تحمیل خواهد کرد.
مدیر کل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای قیر را یکی از چالشها در امر نگهداری راهها عنوان کرد و افزود: در حالیکه میزان اعتبارات سالیانه راهداری افزایش چندانی نداشته شاهد افزایش افسار گسیخته قیمت قیر هستیم در صورتیکه عمده مصالح مصارفی در پروژههای راهداری قیر میباشد.
قیاسی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از حجم قراردادهای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای مربوط به قیر است، گفت: قیمت قیر از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۵۰۰ درصد افزایش یافته بطوری که از تنی ۲ میلیون تومان هم اینک به ۱۰ میلیون تومان رسیده است این در حالی است که مواد اولیه قیر و تجهیزات تولید آن نیز داخلی است و همچنین از طرفی عمده قیر مصرفی در پروژههای عمرانی و عمومی است.
وی با بیان اینکه افزایش قیمت قیر برای انجام امور راهداری به هیچ وجه قابل قبول نیست، اظهار داشت: افزایش بیش از حد قیمت قیر، تغییرات زیاد قیمت قیر (در سالهای گذشته قیمت قیر نواسانات زیادی را بهمراه داشته و این باعث میشود که ریسک انجام پروژهها برای پیمانکاران بالا رود و در نهایت منجر به افزایش قیمت تمام شده پروژهها گردد، ضمن اینکه از لحاظ حقوق و قراردادی نیز مشکلاتی را بهمراه دارد) و تخصیص بموقع از مهمترین چالشهای در حوزه قیر بشمار میرود که قطعا در کیفیت پروژهها تاثیر گذار و آنها را زمانبر میکند.
مدیر کل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای با بیان اینکه امیدواریم با تعامل و همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی این چالشها رفع و به فرصت تبدیل گردد، گفت: خوشبختانه در چندماه اقدامات خوبی صورت گرفته و نوید بخش این است که مشکلات در سال ۱۴۰۱ کمتر خواهد شد.
قیاسی اظهار داشت: تامین اعتبار متناسب با نگهداری راهها و بصورت پایدار یکی از مواردی مهم است که ضروری است مورد توجه دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گیرد تا بتوان از راهها به عنوان سرمایه ملی با ارزش نگهداری کرد.
وی با قدردانی از اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب سیستان و بلوچستان (ایرانشهر) در حوزه راههای فرعی و و روستایی گفت: طول راههای فرعی این اداره کل ۲۰۵۰ کیلومتر است که حدود ۶ درصد طول راههای کشور را در بر میگیرد، این نشان دهنده این است که به نسبت سایر استانها طول راههای فرعی بسیار بالا و سهم زیادی از راهها را به خود اختصاص داده است.
مدیر کل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده حدود ۹۰۰ کیلومتر از راههای فرعی تحت پوشش اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب استان سیستان و بلوچستان دارای خرابی شدید هستند که نیاز به اقدامات ویژه و فوری دارند.
وی افزود: با توجه به ترافیک و شرایط آب و هوایی حاکم در این منطقه استفاده از روشهای نوین روکشهای آسفالتی نظیر اسلاری سیل و چیپ سیل میتواند گزینه مناسبی برای ترمیم راههای جنوب سیستان و بلوچستان باشد بطوری که حدود ۸۰ درصد این راهها را میتوان با این روشها احیا نمود تا بتوان هر ساله بخشی از این عقب ماندگی را جبران کرد و سطح سرویس مناسبی برای کاربران فراهم کرد.
قیاسی تصریح کرد: با وجود همه اقدامات مطلوب انجام شده در راههای فرعی جنوب سیستان و بلوچستان این منطقه با توجه به وسعت و پراکندگی راهها نیاز به توجه ویژه دارد.
وی با بیان اینکه راههای روستایی جنوب سیستان و بلوچستان نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نیست، گفت: از ۷۴۴۲ کیلومتر راه روستایی تحت پوشش اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب سیستان و بلوچستان تنها ۲۲۴۲ کیلومتر آن آسفالت است که نشان دهنده این است که شاخص برخورداری جنوب این استان با میانگین کشوری بسیار فاصله دارد، ضمن اینکه راههای روستایی که در طی ۴۰ سال گذشته ساخته شده اند نگهداری نشده اند و نیاز به تغییر رویکرد و استفاده حداکثری از منابع و ماشین آلات موجود از ساخت به نگهداری دارد.
مدیر کل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تصریح کرد: در بازدید از شهرستانهای جنوب سیستان و بلوچستان مشکلات نظیر کمبود راههای اصلی و بزرگراه (سهم اندک از راهها مربوط به بزرگراه و راه اصلی است) و پراکندگی و طول زیاد راهها به چشم میخورد که سبب شده هزینههای نگهداری راهها بصورت امانی و پیمانی زیاد باشد.
قیاسی با اشاره به دیگر مشکلات جنوب سیستان و بلوچستان گفت: این منطقه بدلیل پدیده مونسون سیل خیز است بطوری که هر ساله شاهد خسارتهای زیادی بر رویه و ابنیه راه هستیم و عملا با اعتبارات موجود جوابگو احیا و جبران خسارتها نیستیم.
وی تصریح کرد: بسیاری از راههای این منطقه بدون مشخصات ساخت شده و دارای زیرسازی و ابنیه مناسب نیستند که همین امر، اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب سیستان و بلوچستان (ایرانشهر) را با یک چالش دو برابری مواجه کرده است.
وی افزود: بعنوان مثال تعداد آبنماها در جنوب سیستان و بلوچستان بسیار زیاد است که هزینه تبدیل آنها به پل عملا مقدور نمیباشد.
قیاسی اضافه کرد: باید رویکرد در این استان از ساخت به نگهداری راههای روستایی تغییر کند و از منابع و ماشین آلات موجود در نگهداری راهها استفاده گردد.
قیاسی تاکید کرد: طبیعتا نگهداری از راهی که ساخته شده و ترافیک چندین روستا را بهمراه دارد، اما از وضعیت خوبی برخوردار نیست در در اولویت نسبت به ساخت راه روستایی جدید است.
مدیر کل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای افزود: همچنین از آنجایی که اعتبارات راههای روستایی استانی است اهمیت نگهداری راههای روستایی بیش از پیش باید به مقامات استانی یادآور شود و در کمیتههای برنامه ریزی شهرستان و استان مد نظر قرار گیرد تا بخشی از این اعتبارات جهت نگهداری راهها مد نظر قرار گیرد.
وی با قدردانی از تلاشهای نیروهای راهداری فعال در مجموعه اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای جنوب سیستان و بلوچستان گفت:روحیه همکاری و جهادی خوبی بین همکاران برقرار است و انگیزه برای انجام کارهای راهداری امانی بسیار بالاست که این قابل تقدیر است.
نظرات بسته شده است.