پرواز جت خطوط هواپیمایی جمهوری آذربایجان از حریم هوایی ارمنستان

 

رسانه‌های ارمنستانی از پرواز یک فروند هواپیمای خطوط هوایی جمهوری آذربایجان از حریم هوایی ارمنستان در بحبوبه تشدید تنش بین دو کشور همسایه خبر دادند.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، رسانه‌های ارمنستانی سه شبه شب به وقت تهران از پرواز یک فروند هواپیمای خطوط هوایی جمهوری آذربایجان از حریم هوایی ارمنستان در بحبوبه تشدید تنش بین دو کشور همسایه خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا»، به نقل از وبگاه داده‌های پروازی «فلایت-۲۴»، یک فروند هواپیمایی «خطوط هوایی آذال» جمهوری آذربایجان در پرواز از نخجوان به باکو، از حریم هوایی ارمنستان عبور کرد.

داده‌های پروازی نشان می‌دهد که این هواپیما بر فراز «جرموک» در استان «وایوتس دزور»، «واردنیس» در استان «گغارکونیک» و همچنین قره باغ کوهستانی پرواز و سپس به سمت باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان حرکت کرده است.

اخبار مربوط به اولین پرواز شرکت‌های هواپیمایی جمهوری آذربایجان حریم هوایی ارمنستان در ۲۱ اکتبر اعلام شد و طی آن یک فروند هواپیمای شرکت هوایی آذال با گذر از حریم هوایی ارمنستان به باکو پرواز کرد.

این شرکت هوایی در آن برهه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که استفاده از حریم هوایی ارمنستان باعث صرفه‌جویی در میزان هزینه‌ها و سوخت می‌شود و خطوط هوایی جمهوری آذربایجان از تمام گذرگاه‌های هوایی از جمله حریم‌های هوایی ایران و ارمنستان استفاده خواهد کرد.

جمهوری آذربایجان پیشتر به دلیل مشکلات موجود در مالکیت قره‌باغ از حریم هوایی ارمنستان استفاده نمی‌کرد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان درگیر مناقشه‌ای چند دهه‌ای بر سر منطقه جدایی طلب قره باغ کوهستانی هستند، منطقه‌ای که در داخل جمهوری آذربایجان قرار دارد، اما از زمان پایان جنگ در سال ۱۹۹۴ تحت کنترل نیروهای ارمنستانی قرار داشت.

نبرد شدیدی که در سپتامبر ۲۰۲۰ شروع شد، شش هفته بعد با توافق صلح با میانجیگری روسیه به پایان رسید و باعث شد جمهوری آذربایجان کنترل بخش قابل توجهی از قره باغ کوهستانی را به دست گیرد و تمام مناطقی را که خارج از منطقه جدایی طلب تحت کنترل نیروهای ارمنستان بود، پس بگیرد.

روز دوشنبه هواداران حزب مخالف در شهر «ایروان» پایتخت ارمنستان به خیابان‌ها آمدند و خواهان اتخاذ مواضع قاطعانه‌تر از سوی دولت «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان مقابل باکو شدند. معترضان از مقام‌های ارمنستان خواستند اسناد تعیین حدود مرز بین دو کشور امضا نشود و با طرح‌های جمهوری آذربایجان برای ساخت کریدورهای حمل و نقل در سراسر ارمنستان مخالفت شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.