فروش لوازم خانگی کهنه به جای نو با نصب برندهای تقلبی

 

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به کاهش 26 درصدی لوازم خانگی قاچاق، گفت: ارزش لوازم خانگی قاچاق از 2 هزار و 247 میلیون دلار در سال 97 به هزار و 668 هزار میلیون دلار در سال 98 کاهش یافته است .

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، حمیدرضا دهقانی‌نیا با تاکید بر کاهش عرضه لوازم خانگی قاچاق گفت: با توجه به تاکیدات مقامات مبنی بر جلوگیری از واردات دو برند لوازم خانگی کره‌ای و همچنین پیرو اقداماتی که توسط ضابطان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال‌های اخیر صورت گرفته، حجم عرضه لوازم خانگی قاچاق در حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه کاهش حجم لوازم خانگی قاچاق در بازار کاملا مشهود و محرز است، اظهار داشت: به دنبال کاهش عرضه لوازم خانگی قاچاق عرضه لوازم خانگی داخلی در سطح بازار افزایش یافته است.

* فروش لوازم خانگی کهنه به جای نو با نصب برندهای تقلبی

وی با اشاره عرضه کالاهای تقلبی در بازار لوازم خانگی، گفت: برخی از فروشندگان متقلب لوازم خانگی دست دوم ایرانی و خارجی را خریداری می‌کنند و با تغییر کابینت، رنگ زدن، صافکاری و نصب نشان تجاری مثلا نشان‌های تجاری معروف لوازم خانگی کره‌ای آن را به عنوان لوازم خانگی اصل با قیمت گزاف می‌فروشند.

وی افزود: این اقدام در عرضه لوازم خانگی جعل و تقلب است که رسیدگی و برخورد با متخلفان آن برعهده ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیست.

* کاهش سهم بازار لوازم خانگی قاچاق در بازار

دهقانی‌نیا با تاکید بر اینکه کارگروه‌های ضربتی مقابله با لوازم خانگی قاچاق اقدامات گسترده‌ای را برای مبارزه با عرضه کالای قاچاق داشته‌اند، گفت: واردات لوازم خانگی تقلبی از مسیر قاچاق و جعل نشان تجاری برندهای معروف حتی برندهای کره‌ای را نفی نمی‌کنم، اما میزان قاچاق لوازم خانگی به شدت کاهش یافته و سهم بازار لوازم خانگی از کالاهای ایرانی بسیار افزایش یافته است.

وی درباره برخی مطالب مطرح شده در باره وفور عرضه لوازم خانگی قاچاق در بازار، گفت: نمی‌توان تولید داخلی را افزایش داد، اما فروش نداشت. در حال حاضر نرخ تولیدات لوازم خانگی داخلی افزایش یافته و این تولیدات فروش هم داشته‌اند، بنابراین هنگامی که افزایش تولید و فروش لوازم خانگی داخلی در بازار اتفاق افتاده است، نمی‌توان گفت قاچاق به وفور عرضه می‌شود، زیرا با افزایش فروش کالاهای ایرانی عرضه کالاهای قاچاق در بازار کمتر می‌شود.

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: قیمت لوازم خانگی خارجی دو برابر لوازم خانگی تولید داخل است و بنابراین قیمت‌های بالا تقاضا برای خرید کالاهای وارداتی قاچاق را کاهش می‌دهد و با این شرایط واردات قاچاق لوازم خانگی صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

دهقانی‌نیا افزود: برنامه ها وسیاست‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در راستای تقویت و تشدید مقابله با قاچاق کالای لوازم خانگی باعث می‌شود تا تولید کننده بتواند نرخ تولید را بالا نگه دارد.

* رشد 208 درصدی تولید لوازم خانگی

وی با مقایسه آمار تولید، واردات و صادرات لوازم خانگی در سال‌های 97 و 98 گفت: در سال 97 ارزش تولیدات لوازم خانگی داخلی در کشور 897 میلیون دلار بوده که با رشد چشم‌گیری تولیدات در این بخش در سال 98 به 2 هزار و 761 میلیون دلار رسیده است.

دهقانی‌نیا با بیان اینکه تولید لوازم خانگی در سال 98 نسبت به 97 به میزان 208 درصد رشد داشته است، گفت: نمی‌توان تولید داخلی را افزایش داد در حالی که سهم کالای قاچاق به هم نریخته باشد، قطعا سهم کالای قاچاق در سبد عرضه و خرید بهم ریخته است که فضا برای عرضه کالای تولیدی باز شده و تولید گسترش پیدا کرده است.

وی بیان داشت: در سال 97 ارزش واردات لوازم خانگی 286 میلیون دلار بوده که در سال 98 به 82 میلیون دلار کاهش یافته است.

دهقانی نیا گفت: ارزش صادرات لوازم خانگی در سال 97 نیز 165 میلیون دلار بوده که در سال 98 به 111 میلیون دلار کاهش یافته و دلیل این موضوع نیز تاکید بر تامین نیاز بازار داخلی بوده است.

وی افزود: مصرف لوازم خانگی در سال 97 در مجموع 3 هزار و 265 میلیون دلار بوده که در سال 98 با 35 درصد افزایش مصرف به 4 میلیون و 399 میلیون دلار رسیده است.

دهقانی‌نیا با بیان اینکه هم تولید و هم مصرف لوازم خانگی داخلی افزایش یافته است، گفت: نمی‌توان با این شرایط کالای قاچاق نیز عرضه کرد، بنابراین عرضه کالای قاچاق مورد ضربه شدید قرار گرفته است.

* کاهش 26 درصدی قاچاق لوازم خانگی

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: براساس برآوردها ارزش کالای لوازم خانگی قاچاق از 2 هزار و 247 میلیون دلار در سال 97 به هزار و 668 هزار میلیون دلار در سال 98 کاهش یافته است و بر این اساس ارزش کالاهای قاچاق 26 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در مجموع براساس برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا حجم عرضه لوازم خانگی قاچاق کاهش یافته و سبد آن در اختیار لوازم خانگی تولید داخلی قرار گرفته است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.