۲ هدف اصلی دولت رئیسی در بودجه ۱۴۰۱

 

اگر بودجه با کسری بسته شد و دولت به خزانه بانک مرکزی و جیب مردم دست‌درازی کرد، نقدینگی افزایش می‌یابد و سر از ملک و خودرو و ارز در می‌آورد.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، طی ماه گذشته تورم نقطه به نقطه، بیش از 4 واحد درصد کاهش یافت که یک علامت بسیار مهم است. این نتیجه مدیریت سیاست‌های پولی است و تلاش مدیران ارشد دولتی این است که تا پایان سال پایه پولی از جهت رفع کسری بودجه افزایش نیابد.

4000 هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در اقتصاد کشور است و دولت برای مدیریت آن برنامه دارد که همچون 8 سال قبل این نقدینگی سر از بازارهای غیر مولد و سفته بازانه ملک، خودرو و ارز و طلا درنیاورد که البته سررشته مدیریت همه اینها در سیاهه بودجه است.

بودجه 1400 میراث دولت قبل است اما دولت جدید جلوی خلق پول برای اجرای این بودجه را گرفته اما در بودجه سال 1401 جلوی بستن بودجه با کسری گرفته خواهد شد.

از سوی دیگر یک هدف مهم دیگر دولت در لایحه بودجه 1401 تحقق رشد اقتصادی است. در هشت سال اخیر رشد اقتصادی کشور مجموعا نزدیک به صفر بوده است.

اقدام ارزنده دولت جدید در واکسیناسیون عمومی سبب بازگشت بسیاری از مشاغلی شده که در کرونا تعطیل شده بودند، خصوصا در بخش خدمات و گردش که بر رشد اقتصادی کشور می‌افزاید.

تمرکز دولت جدید در بودجه، تحقق رشد اقتصادی است. این درحالی است که به باور برخی کارشناسان تمرکز دولت قبل بر مذاکرات بود که نتیجه آن متوسط رشد اقتصادی صفر در هشت سال اخیر بوده است.

دولت جدید بر واکسیناسیون، ساخت مسکن، انضباط بودجه و رشد اقتصاد و در یک کلام ثبات اقتصادی تمرکز دارد که در گام اول مردم نتیجه تمرکز دولت جدید بر واکسیناسیون را دیدند و در سایر بخش‌ها هم نتیجه سیاست‌های دولت را مردم و فعالان اقتصادی به تدریج خواهند دید.

در بودجه 1401 از همان ماه‌های اول رصد رشد اقتصادی به صورت بخشی و استانی و حتی شهرستانی انجام می‌شود. پیگری ها نشان میدهد، دیگر اینطور نخواهد بود که بودجه به صورت گلوبال در طول سال خرج شود و آنگاه در پایان سال ببینیم رشد اقتصادی یک تا دو درصد است. این بار دولت باید به طور ماهانه رشد اقتصادی را رصد می‌کند تا رشد اقتصادی واقعی محقق شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.