صادرات نفت ماهانه رو به افزایش

 

خبر خوش این‌که؛ دولت سیزدهم فارغ از اینکه مذاکرات سیاسی چه مسیری را طی می‌کند، اقدامات مهمی را در راستای افزایش صادرات نفت در پیش گرفته است که نتیجه‌بخش بوده و دسترسی دولت هم به منابع ارزی طی دو سه ماه اخیر بیشتر شده است.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، امروز یکی از مهمترین مسائل و چالشهای دولت سیزدهم بحث کسری بودجه حدود 350هزار میلیارد تومانی است که از عملکرد دولت قبل به ارث رسیده است و اقداماتی هم که دولت دوازدهم تا مردادماه 1400 داشته، موجب شده است سقف استقراض و انتشار اوراق هم برای تأمین کسری بودجه پر شود و دولت سیزدهم نتواند از این دو ابزار برای تأمین بودجه استفاده کند.

بر همین اساس، مسئولان دولت سیزدهم هم اعلام کردند که طی دو سه ماه اخیر بودجه دولت بدون استقراض و خلق پول و حتی بدون انتشار اوراق تأمین شده است.

سؤالی که طی این مدت در اذهان بسیاری از کارشناسان مطرح بوده است این‌که؛ اگر دولت اوراق منتشر نکرده و استقراض هم نکرده، پس بودجه‌های جاری و عمرانی دو سه ماه اخیر را از کجا تأمین کرده است.

خبرهای دریافتی از دولت حاکی است، ضمن مدیریت بخشی از مصارف و هزینه‌های دولت، اقدامات مهم و جدیدی برای افزایش صادرات نفت و فرآورده بدون توجه به فرایند مذاکرات سیاسی انجام شده است که موجب افزایش ماهانه صادرات نفت ایران طی سه ماه گذشته شده است، همچنین دسترسی ایران به منابع ارزی هم افزایش داشته است که در نهایت منجر به این شد که دولت بدون استقراض بودجه خود را تأمین کند.

نکته مهم این‌که؛ دولت سیزدهم به‌خلاف رویه دولت قبل که هشت سال اداره امور کشور را به مذاکرات سیاسی با چند کشور اروپایی منوط و مشروط کرده بود، در حال حل برخی مشکلات اساسی در حوزه اقتصاد بدون وابسته کردن آنها به مسائل سیاسی و خارجی است که نمونه بارز آن در قضیه افزایش واردات واکسن رخ داد و در حالی که دولت قبل واردات واکسن را به پذیرش FATF منوط کرده بود، این دولت بدون پذیرش این مسئله مشکل واردات واکسن را حل کرد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.