ظرفیت تولید ۱۴۰ هزار مگاوات برق بادی و خورشیدی داریم

 

مدیرعامل سازمان ساتبا از ارسال ۳۲ هزار مگاوات تقاضای سرمایه گذاری در احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر خبر داد و گفت: ظرفیت خدادادی تولید ۱۴۰ هزار مگاوات برق بادی و خورشیدی داریم.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمود کمانی، مدیرعامل سازمان انرژی­‌های تجدیدپذیر و بهره­‌وری انرژی برق (ساتبا)، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از ابتدا تا الان در مجموع 900 مگاوات ظرفیت در بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر احداث شده که از این رقم 310 مگاوات نیروگا9ه بادی، 390 مگاوات نیروگاه خورشیدی و بقیه در حوزه نیروگاه‌های برق‌آبی کوچک، زیست توده و توریبن انبساطی است.

وی افزود: به طور متوسط 30 درصد برق جهان از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین می‌شود و در برخی کشورها تا 80 درصد برق آن کشور از انرژی تجدیدپذیر تأمین می‌شود؛ همچنین کل جهان به سمت توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر در حرکت هستند و در برخی کشورها سال 2030، در برخی سال 2040 و در برخی دیگر سال 2050 به عنوان سال پایان استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تولید برق اعلام شده است.

کمانی با اشاره به برنامه احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در دولت سیزدهم گفت: این عدد در مقایسه با ظرفیت‌های کشور و میزان استفاده کشورهای دیگر متوسط جهانی از انرژی تجدیدپذیر، رقم بالایی نیست.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: ایران 100 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق از انرژی خورشیدی و 40 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق از انرژی بادی دارد و می توانیم پیک روز را از انرژی خورشیدی و پیک شب را با انرژی بادی تأمین کنیم؛ یعنی در شرایطی که 140 هزار مگاوات ظرفیت خدادادی تولید انرژی برق از باد و خورشید داریم، هنوز به ظرفیت 1000 مگاواتی در این بخش نرسیده ایم.

وی ادامه داد: مسیر خرید تضمینی برق دیگر قابل ادامه نیست چرا که منابع مالی آن را در اختیار نداریم، اما برای 900 مگاوات نیروگاه در مدار بهره برداری و تمام سرمایه گذارانی که تاکنون قرارداد منعقد کرده اند و پروانه گرفته‌اند، مسیر خرید تضمینی برق انجام می‌شود اما برای احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید تجدیدپذیر، از محل ماده 12 قانون رقع موانع تولید و با استفاده از سوخت صرفه‌جویی شده و اعطای حواله سوخت، طی 3 تا 4 سال هزینه‌های سرمایه گذاری و سود سرمایه گذار بازگشت داده خواهد شد و 6 تا 7 سال زمان تعهد سرمایه گذار است و پس از آن تا 20 سال می تواند برق تولیدی نیروگاه را در بورس به قیمت روز به فروش برساند.

کمانی با بیان اینکه “متعهد شده‌ایم تا پیک تابستان 1401 به میزان 500 مگاوات نیروگاه جدید تجدیدپذیر به مدار بهره برداری وارد کنیم”، گفت: از محل عوارض قبوض برق که سهم توسعه انرژی تجدیدپذیر است در سال جاری 1000 میلیارد تومان آورد مالی خواهیم داشت که این رقم، صرف هزینه‌های خرید تضمینی برق می‌شود.

وی افزود: نمی توان قول بدهم که ظرفیت 10 هزار مگاواتی تولید برق از انرژی تجدیدپذیر در طی 4 سال محقق شود؛ اما تلاش می کنیم سازوکارها اجرایی شده و این برنامه محقق شود؛ اگر سازوکارها انجام نشود و سازمان‌های مختلف از قبلی سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت همکاری لازم را انجام ندهند و در واقع امکان بازگشت سرمایه برای سرمایه گذار فراهم نشود، قطعا این برنامه محقق نخواهد شد.

معاون وزیر نیرو با اشاره به فراخوانی که برای جذب سرمایه احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید تجدیدپذیر منتشر شده، گفت: تا امروز 32 هزار مگاوات تقاضای سرمایه گذاری به ساتبا ارسال شده و پیش بینی می کنم این درخواست‌ها به 50 هزار مگاوات برسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.