کاهش 9689 واحدی شاخص بورس

 

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، امروز بعد از رشد مناسب روز گذشته در یک روند نوسانی قرار گرفت به گونه‌ای که در پایان معاملات با کاهش 9689 واحد به رقم یک میلیون و 430 هزار و 961 واحد رسید.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، امروز بورس اوراق بهادار تهران روند نوسانی گرفت و شاخص کل با کاهش 9689 واحد به رقم یک میلیون و 430 هزار و 961 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش 1508 واحد به رقم 384 هزار و 695 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 718 هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز در بورس تهران بیش از 13.4 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 788 هزار فقره معامله و به ارزش 8282 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند اما میزان کاهش شاخص‌ها زیر یک درصد بوده است. شاخص کل و شاخص قیمت در بورس با معیار وزنی ـ ارزشی 67 صدم درصد کاهش یافت. شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن 4 دهم درصد کاهش یافت.

شاخص آزاد شناور 68 صدم درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 54 صدم درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 83 صدم درصد کاهش یافت.

امروز نماد گروه مپنا، بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را داشته و نمادهای فولاد مبارکه، شستا، پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس ایران، چادرملو و پتروشیمی پارس به ترتیب بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را داشتند.

امروز نمادهای پرتراکنش شامل شستا، خودرویی، سایپا، بورس کالا، فولاد مبارکه، دارویی برکت و پالایش نفت اصفهان بودند.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با عقب نشینی 128 واحد به رقم 20 هزار و 231 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 129 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس به بیش از 356 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در فرابورس ایران بیش از 2.5 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 309 هزار فقره معامله و به ارزش 3359 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای صنعتی مینو و هلدینگ سرمایه گذاری میراث فرهنگی بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشته و نمادهای پتروشیمی زاگرس، پلیمر آریا ساسول، فولاد جهان سیرجان و سرمایه گذاری صبا تامین و نیز ذوب آهن بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشتند.

گرچه برخی کارشناسان می‌گویند دولت با فروش اوراق در بورس باعث ریزش می‌شود، اما به هر حال یکی از ماموریت‌های بازار سرمایه تامین مالی برای اقتصاد است که یکی از بازیگران اقتصاد کشور خود دولت است که بیش از 70 درصد اقتصاد در دست دولت است. طبیعی است که دولت برای تامین مالی خود جهت پوشش کسری بودجه از بازار سرمایه استفاده کند که اثر آن به مراتب بهتر از اثرات تامین مالی از طریق بانک مرکزی است.

همچنین شرکت‌های خصوصی هم به تامین مالی از بازار سرمایه اقدام می‌کنند، گرچه تامین مالی انجام شده، از طریق بورس در سال گذشته حدود 98 درصد متعلق به دولت و حدود 2.3 درصد مربوط به بخش خصوصی بوده است، اما باید بخش خصوصی بتواند سهم بیشتری از تامین مالی بورس انجام دهد.

سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و نوسان است، به این خاطر عمده کارشناسان توصیه می‌کنند سرمایه‌گذاران حقیقی و غیرحرفه‌ای از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس حاضر شوند. در حال حاضر 210 صندوق مختلف شامل صندوق‌های با درآمد ثابت، صندوق‌های مختلط و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام وجود دارد که مردم می‌توانند از طریق صندوق‌ها در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

از طرفی کارشناسان توصیه می‌کنند بازار بورس به خاطر ریزش‌هایی که از مرداد سال گذشته شروع شد، واقعا ارزنده شده و اکثر سهام موجود در بازار به قیمت کف رسیده است، اما در عین حال سرمایه‌گذاران باید حتما قبل از خرید سهام مطالعه، مشورت و تحقیق کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.