کاهش 30 درصدی ذخیره سد گتوند نسبت به سال گذشته

 

بر اساس آمار مستند، ذخیره آب سدهای مستقر بر 2 رود کرخه و کارون کمتر از سال گذشته است.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، میزان بارندگی ثبت شده کشور در سال آبی جاری به کمترین میزان 50 ساله اخیر رسیده است. بر همین اساس وضعیت سدهای کشور در شرایط بحرانی به سر می‎برد.

در همین راستا میزان ذخایر آبی 5 سد بزرگ کشور واقع در منطقه غرب نسبت به سال گذشته در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته است. با توجه به اینکه سال آبی 98-99 نیز سال آبی پربارشی محسوب نمی‌شود، میزان ذخیره سدهای ساخته شده بر روی رودخانه کارون حکایت از شرایط نامناسب آورد آبی این رودخانه دارد.

*وضعیت سدهای رودخانه کارون و کرخه

بر این اساس تا تاریخ 14 آبان‌ماه سال 1400، میزان آب ذخیره شده در سد کارون 1 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 155 میلیون متر مکعب کاهش را تجربه کرده است. این آمار در سد کارون 3 به 239 میلیون متر مکعب کاهش می‌رسد. همچنین میزان تفاوت ذخیره آبی سد کارون 4 نسبت به سال گذشته 147 میلیون متر مکعب کمتر شده است.

بیشترین میزان کاهش ذخیره آبی در سدهای رودخانه کارون مرتبط با سد انتهایی مسیر پایین دست یعنی سد گتوند است. میزان اختلاف ذخیره آبی سد گتوند نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 1078 میلیون متر مکعب کاهش را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر میزان ذخیره آبی سد گتوند 33 درصد کاهش پیدا کرده است.

علاوه بر سدهای رودخانه کارون وضعیت آورد آبی رودخانه کرخه تا تاریخ 14 آبان بهتر از وضعیت نامناسبی برخوردار هستند. بر این اساس، میزان ذخیره موجود سد سمیره نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد کاهش داشته و کمبود 274 میلیون متر مکعبی را تجربه می‌کند.

*میزان تولید برق سد گتوند و کارون 4

کاهش ذخایر آبی سبب توقف فعالیت واحدهای نیروگاهی کشور شده است و از مجموع 5 سد ذکر شده تنها 2 سد گتوند و کارون 4 امکان تولید برق دارند.

در این رابطه میزان تولید برق دو سد گتوند و کارون 4 از ابتدای آبان‌ماه تا تاریخ 14 آبان ماه به ترتیب 52 هزار و 381 مگاوات ساعت و 2 هزار و 713 مگاوات ساعت به ثبت رسیده است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.