کوتاه کردن دست رانتخواران از یارانه مردم با حذف کامل ارز ترجیحی

 

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه اجرای کامل سیاست حذف ارز ترجیحی، دست رانتخواران را از یارانه مردم کوتاه می‌کند، گفت: دولت فعلی جسارت پرداخت یارانه مستقیم به مردم را دارد، اما قبل از هرکار باید زوایای مختلف اجرای ناقص این سیاست در دولت‌های قبل بررسی شود.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس ، آرمان خالقی با بیان اینکه در حال حاضر بحث‌هایی مبنی بر تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی مطرح است، اظهار داشت: در این مورد فاطمی امین وزیر صمت نیز بحث هایی را در مورد نحوه تامین ارز برای بخش صنعت و معدن مطرح کرده است. در مجلس هم مصوباتی در باره ارز 4200 تومانی و انجام تحقیق و تفحص در مورد ارزهای اختصاص‌یافته از این دست مطرح شده است. فعلا مباحث مختلفی مطرح است، ولی باید ببینیم در نهایت چه چیزی روی کاغذ می‌آید.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون مسئولان این موضوع را مطرح کرده‌اند تا ببینند بازخورد نظرات کارشناسان و فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در این زمینه چیست. صحبت وزیر صنعت این است که می‌خواهیم دلار را از صنعت حذف کنیم. یعنی می‌گویند ما کاری کنیم که اثر دلار در تولید ملی به صفر یا به حداقل برسد. اینکه این مسأله تا چه حد امکان‌پذیر است و چه اثراتی را بر بخش صنعت خواهد گذاشت در آینده مشخص می‌شود.

خالقی ادامه داد: در این مورد هدف‌گذاری بسیار خوبی صورت گرفته، ولی واقعیت این است که در حال حاضر بخش زیادی از مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز صنعت از طریق واردات تامین می‌شود. حالا ممکن است آقای فاطمی امین بگوید؛ من دلار را گفتم، منظورم حذف یورو نبوده است. باید ببینیم در نهایت چه سیاستی اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه قبلا نیز مباحث مربوط به حذف ارز ترجیحی مطرح شده و باید این سیاست را یک سیاست مدون بدانیم، گفت: مهم این است که روابط بین الملل کشور اصلاح شود، چراکه در این روابط، بده و بستان صورت می‌گیرد. قطعه‌ای می‌فروشیم یا قطعه‌ای را می‌خریم، ماده اولیه می‌دهیم و یا برعکس. باید مشخصاً وزارت صنعت ببیند که می‌خواهد چه اقدامی انجام دهد.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران ادامه داد: در مورد حذف ارز 4200 تومانی اگر می‌خواهیم این اتفاق عملی شود، قطعا باید منتظر افزایش قیمت‌ها باشیم. در حال حاضر بسیاری از کالاها مانند روغن، شکر، گندم، ذرت، نهاده‌های دامی و گوشت با ارز 4200 تومانی به کشور وارد می‌شوند. وقتی این دلار به ارز نیمایی تبدیل شود و به فرض قیمت دلار از 4200 تومان به حدود 20 یا 25 هزار تومان برسد، در واقع نرخ ارز 5 تا 6 برابر می‌شود. یعنی سوبسیدی که دولت از منابع درآمدی خود به اقتصاد کشور تزریق می‌کرده، حذف می‌شود و این افزایش قیمت ارز تأثیر خود را در گران شدن کالا می‌گذارد.

وی توضیح داد: اگر سهم نهاده‌ دامی در تولید محصولات دامی مانند گوشت 25 درصد یا بیشتر است، وقتی قیمت نهاده ها حداقل دو برابر شود، قیمت گوشت نیز دست کم 13 تا 14 درصد افزایش می‌یابد. مهم این است که دولت پولی را که به صورت یارانه می‌بُرد و بخشی از این یارانه پنهان بود و بخشی هم در مسیر تخصیص ارز برای تبدیل به یک محصول استفاده می‌شد، حالا به دست مردم برسد و توسط یک سری افراد دلال، اختلاس‌گر و رانتخوار چپاول نشود.

به گفته خالقی، در واقع یارانه‌ای که قرار بود برای یک کالای ارزان پرداخت شود ولی از جیب مردم سرقت می‌شد و به مردم نمی‌رسید، حالا باید به آنها اختصاص یابد. بنابراین اگر قرار است این یارانه حذف شود،‌ باید به صورت نقدی به جامعه هدف یعنی مردم برگردد.

وی تصریح کرد: در صورتی که این کار را انجام دهیم، باید یارانه پرداختی به مردم نیز متناسب با افزایش قیمت‌ها تخصیص یابد وگرنه شاهد تشدید تورم و گرانی کالاها خواهیم بود که ممکن است جهش قیمت‌ها تبعاتی را به همراه داشته باشد.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاکید بر اینکه اجرای این سیاست، جسارت می‌خواهد، افزود: اگر دولت آقای رئیسی به اتفاق مجلس فعلی می‌خواهند این کار را انجام دهند، باید یک کار حساب‌شده و سریع صورت گیرد، چون تجربه این کار را قبلا داشته‌ایم و در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد در اتفاقاتی که در زمینه هدف‌مندی یارانه‌ها افتاد، این مسائل را تجربه کردیم.

وی ادامه داد: باید زوایای مختلف کار و مشکلات آن زمان شناسایی شود تا آن خطاها تکرار نشوند. اگر در آن زمان، طرح هدفمندی یارانه‌ها درست انجام می‌شد و مستمر اجرایی می‌شد، کار ابتر نمی‌ماند و پیوستگی کار دچار نقص نمی‌شد. در نتیجه شاهد افزایش بیش از حد قیمت‌ها و سقوط ارزش پول ملی به یک سوم نبودیم.

خالقی با بیان اینکه دولت روحانی نیز جسارت انجام این کار را نداشت، گفت: فقط در آن زمان که آقای رئیس جمهور صبح روز جمعه از افزایش قیمت بنزین خبردار شد (در حالی که ما همه شب جمعه باخبر شده‌ بودیم) اتفاقاتی افتاد و شاهد مسائل آبان 98 بودیم. آن کار هم یک اقدام مقطعی بود، در حالی که در طرح هدفمندی یارانه‌ها قرار بود نرخ سوخت و حامل‌های انرژی متناسب با تغییر قیمت‌های جهانی تنظیم شود و یارانه‌های تخصیصی دولت نیز به صورت هدفمند به مردم برسد که از پس هزینه‌هایشان برآیند، اما این اتفاق به طور کامل انجام نشد و جراحی که در آن زمان شروع شده بود،‌ نیمه کاره رها شد و شاهد عوارض آن هستیم.

وی تاکید کرد: این جراحی اقتصادی باید یک روز انجام شود و تا پایان کار نیز جلو رویم و رهایش نکنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.