افزایش استقبال از قلمرو ایران برای ترانزیت جاده‌ای

 

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: از ابتدای سال جاری تا ابتدای آبان، کامیون‌هایی که از قلمرو کشور محمولات ترانزیتی را حمل کردند به ۲۴۰ هزار دستگاه رسید‌ و این رقمی بیش از‌ کل سال ۹۹ بود.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس ، جواد هدایتی با اشاره به افزایش آمار ترانزیتی کشور در سال جاری اظهار داشت: در سال 98 که شیوع کرونا در کشور نبود، تعداد 298 هزار دستگاه کامیون ترانزیتی‌ 6.6 میلیون تن‌ کالای ترانزیتی را در کشور جابه‌جا کردند.

* تردد 220 هزار دستگاه ناوگان و حمل 4.8 میلیون تن کالای ترانزیتی در سال 99

وی افزود: از اسفند 98 که با شیوع کرونا در کشور مواجه شدیم، در یک سری از کشورها، مرزها مسدود شد و در برخی کشورها، ترددهای تزانزیتی به حداقل رسید و این موضوع تا اواخر اردیبهشت 99 ادامه داشت،‌ از اوایل خرداد 99 با رایزنی‌های صورت گرفته و تعریف پروتکل‌ها به تدریج مرزها بازگشایی شد بنابراین در سال 99 که حدود 2 ماه انسداد مرزها را داشتیم،‌ تردد 220 هزار دستگاه ناوگان ترانزیتی و حمل 4.8 میلیون تن کالای ترانزیتی در کشور ثبت شد.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: بنابراین سال 99 با توجه به شیوع کرونا و انسداد برخی مرزها، آمار ترانزیتی در حوزه ناوگان کامیونی کاهشی بود ضمن آنکه تشدید شرایط تحریم نیز در این مدت بی‌تأثیر نبود.

* حمل 5.1 میلیون تن کالای ترانزیتی با ‌240 هزار کامیون تا آبان 1400

هدایتی گفت: از ابتدای سال جاری تا ابتدای آبان، کامیون‌هایی که از قلمرو کشور، محمولات ترانزیتی را حمل کردند به 240 هزار دستگاه رسید‌ و این رقمی بیش از‌ کل سال 99 بود، همچنین در این مدت ‌تناژ حمل شده نیز به رقم 5 میلیون و 100 هزار تن رسید‌ و بدین ترتیب در هفت ماهه 1400 بیش از سال 99 حمل محمولات ترانزیتی داشتیم.

* پیش‌بینی جابه‌جایی 9 میلیون تن کالای ترانزیتی جاده‌ای در سال 1400

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود اگر با همین روند افزایشی پیش برویم تا انتهای سال 1400 در بخش جاده‌ای به رقم ‌8.5 تا 9 میلیون تن حجم کالای ترانزیتی در بخش جاده‌ای برسیم.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: در هفت ماهه سال 99 تعداد 102 هزار کامیون ترانزیتی 2.2 میلیون تن و در هفت ماهه 98 تعداد 190 هزار کامیون 4.2 میلیون تن بار ترانزیتی جابه‌جا کردند، بنابراین در هفت ماهه 1400 به نسبت سال 98 که سال بدون کرونا‌ و بدون محدودیت رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها بوده است‌ رشد داشته‌ایم.

هدایتی گفت:‌ در هفت ماهه 1400 نسبت به هفت ماهه 99 میزان 132 درصد در تعداد ناوگان ترانزیتی افزایش داریم و 128 درصد در تناژ، افزایش اعمال شده است، یعنی حدوداً در ناوگان و تناژ ترانزیتی در این هفت ماه نسبت به 99 رشد داشته‌ایم و این نشان می‌دهد با وجود شرایط تحریم این ارقام محقق شده است، البته این در حالی است که هنوز مرزهای ترکمنستان باز نشده است تا به صورت کامل و عادی تردد انجام شود، حتی مرزهای افغانستان تحت تأثیر حضور مقطعی طالبان بوده است و با تمام این شرایط افزایش 130 درصدی نسبت به پارسال محقق شد و نسبت به هفت ماهه 98 در تعداد ناوگان 28 درصد و در تناژ 20 درصد افزایش میزان کالای ترانزیتی داشته‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین در مهر 1400 نسبت به مهر 99 میزان 107 درصد رشد تعداد کامیون‌های ترانزیتی را داریم، ما در روند صعودی در این حوزه قرار داریم و در مهرماه امسال به 41 هزار و 500 دستگاه کامیون ترانزیتی رسیدیم که این رقم در چند سال گذشته بی‌سابقه بوده است،‌ در سال 98 فقط در ‌یک ماه 31 هزار و 800 دستگاه کامیون داشتیم که آن هم در اردیبهشت 98 بود اما امسال در مهرماه به رقم 41 هزار و 500 دستگاه رسیدیم و مهر 1400 نسبت به مهر 98 از 24 هزار و 500 دستگاه به 41 هزار و 500 دستگاه کامیون ترانزیتی رسیدیم که رشد 70درصدی را ثبت کرده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: وضعیتی روشن، شفاف و روبه رشد در حوزه ترانزیت جاده‌ای شاهد هستیم و پیش‌بینی می‌شود که اگر با همین شیوه پیش برویم تا پایان سال به رقم 8.5 تا 9 میلیون تن کالای ترانزیتی می‌رسیم.

* عوامل افزایش آمار ترانزیت جاده‌ای کشور در سال 1400

هدایتی در پاسخ به این سؤال که مشوق‌های جذب بارهای ترانزیتی در رقابت با کریدورهای رقیب چه مواردی است؟ گفت: چند عامل اصلی وجود دارد، پس از آنکه سال گذشته مدیریت پایانه‌‌های مرزی به وزارت راه و شهرسازی سپرده شد از دی‌ماه سال گذشته بود که اقدامات خیلی متنوع و هوشمند در توسعه ترانزیت و تسهیل روان‌سازی تردد از پایان‌های مرزی دنبال شد، تسهیل تردد صورت گرفت ‌در واقع هر گونه توقف یعنی هزینه و رقابت در بحث بین‌المللی براساس سنت‌ها است، اما این شرایطی که پیگیری شد سعی کردیم شرایطی تسهیل و روان‌کننده در پایانه‌های مرزی ایجاد کنیم و این در انتخاب تجار مؤثر بوده است.

وی با بیان اینکه پس از شیوع کرونا نرخ کرایه حمل دریایی 2.5 تا 3 برابر شد، پیش از کرونا حمل و نقل دریایی به عنوان حمل‌ونقل انبوه و ارزان شناخته می‌شد و تجارت عمده دنیا در حوزه دریایی بود اما امروز با این افزایش قیمت حمل دریایی استفاده از کریدورهای زمینی توجیه‌پذیرتر شده است و استقبال از قلمرو ما به شدت افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: در 2 ماه گذشته حدوداً پنج تا 6 بار عبور آزمایشی از کشورهای پاکستان، امارت و جنوب خلیج فارس به کشورهای شمالی نظیر روسیه، آذربایجان و ترکیه داشته‌ایم در صورتی که پیش از این بخش عمده‌ای از آنها در موضوع حمل و نقل دریایی انجام می‌شد و این فرصتی طلایی برای کشور است تا این مسیرها را تثبیت کند.

* حمل ترکیبی بار ترانزیتی ریل-جاده نداریم

هدایتی درباره حمل‌ونقل ترکیبی ترانزیتی توضیح داد: در بخش ریلی چندان ریل به جاده نداریم و رقم قابل ملاحظه‌ای نیست و آن دلایل خاص خود را دارد، در موضوع ترانزیت چندان ریل به جاده و یا برعکس نداریم و فقط در نزدیک محدوده آستارا چون از رشت تا آستارا ریل نداریم یک بارانداز ریلی زده شده است که در بارهایی که آنجا می‌آید ممکن است حمل ترکیبی داشته باشیم که رقم قابل ملاحظه‌ای نیست.

وی افزود: اما در بخش دریایی کماکان دو کشور افغانستان و عراق به عنوان دو مقصد عمده کالاهای ترانزیتی که در کشور هستند، بخش عمده‌ای از بندرعباس و یا بنادر جنوبی خلیج فارس به بندرعباس می‌آید و از آن طریق با کامیون و عراق به افغانستان می‌رود و چون در این دو کشور چندان ریل نداریم، اغلب از طریق کامیون حمل می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.