زیاده‌خواهی برخی شرکت‌های واردکننده کامیون از رانندگان

 

در حالی که به گفته معاون فنی گمرک 500 کامیون وارداتی در گمرک معطل مانده و ترخیص نشده‌اند و برخی شرکت‌های واردکننده با کلاهبرداری و زیاده‌خواهی مبالغ زیادی از رانندگان دریافت کرده‌اند، اما هنوز کامیون‌ها به دست آنها نرسیده است.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، برخی از رانندگان متقاضی طرح اسقاط کامیون‌های فرسوده با «سامانه سوت‌زنی» تماس گرفته و این گونه عنوان کردند که با وجود آنکه از سال گذشته بیش از 2 میلیارد و 260 میلیون تومان به شرکت‌های خصوصی واردکننده کامیون خارجی پول داده‌اند و کامیون‌های قدیمی خود را اسقاط کرده‌اند، اما هنوز کامیون جدید به دست آنها نرسیده است.

آنها اعلام کردند کامیون‌های وارداتی توسط شرکت‌های خارجی وارد کشور شده و عمدتا در گمرک غرب تهران و شهریار معطل مانده و زیر باد و باران در حال پوسیدن است، اما این کامیون‌ها را به دلیل زیاده خواهی شرکت وارد کننده و درخواست 700 میلیون تومان برای ترخیص هرکامیون و عدم توان رانندگان، هنوز خودروهای کار را ترخیص نمی‌کنند.

آنها این نکته را هم گفتند که در جلسه‌ای که با مهرداد جمال ارونقی داشتند، معاون فنی گمرک اعلام کرده هزینه ترخیص هر کامیون خارجی 200 میلیون تومان است، در حالی شرکت‌های واردکننده از این متقاضیان مبلغی بین 700 میلیون تومان طلب می‌کند و برخی شرکت‌ها تا 950 میلیون تومان خواسته‌اند تا یک دستگاه کامیون را از گمرک ترخیص کنند.

در این زمینه رانندگان در تماس با سامانه سوت زنی اعلام کردند که اول قرار بود، این کامیون‌ها توسط شرکت‌های واردکننده به نرخ 52 هزار یورو وارد شود که آن را برای ما به نرخ 70 هزار یورو حساب کردند و الان که بعد از یک سال این کامیون‌ها را وارد کشور کرده و در گمرک مانده است، برای ترخیص این کامیون‌ها به جای 200 میلیون تومان مبلغ 700 میلیون تومان طلب می‌کنند، در حالی که ما حدود یک سال است کامیون نداریم در نتیجه کار و درآمدی هم نداریم و تمام دارایی و وام‌های گرفته شده را به این شرکت‌ها داده‌ایم.

این متقاضیان که نمی‌خواستند نامشان در خبر آورده شود، گفتند: هر کدام از ما رانندگان دو میلیارد و 260 میلیون تومان به شرکت واردکننده داده‌ایم که از این مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان وام بوده که از سازمان حمل و نقل و راهداری دریافت کرده‌ایم و کامیون فرسوده خود را اسقاط کرده‌ایم و الان حدود 10 ماه است که بیکاریم و حالا برای ترخیص کامیون از گمرک که به گفته آقای ارونقی معاون فنی گمرک که فقط 250 میلیون تومان هزینه برای ترخیص می‌خواهد، ما حاضریم 100 میلیون تومان هم برای شرکت بدهیم و جمعا 350 میلیون تومان بشود، اما شرکت واردکننده با زیاده‌خواهی از ما 700 میلیون تومان طلب می‌کند.

وی گفت: شرکت آ.س.ک 700 میلیون تومان برای ترخیص هر کامیون از ما می‌خواهد، برخی شرکت‌های دیگر از همکاران ما 600 میلیون تومان، برخی 750 میلیون تومان و برخی تا 950 میلیون تومان می‌گیرند تا کامیون فقط از گمرک ترخیص شود.

این راننده افزود: ما برای رسیدن به این کامیون وارداتی هرچه داشته‌ایم فروخته‌ایم، حتی مسکن مهر خود را فروش گذاشته‌ایم، اما متأسفانه شرکت‌های واردکننده زیاده خواه هستند و توجهی به بیکاری ما ندارند.

وی گفت: رئیس جمهور و دادستانی بارها اعلام کرده‌اند گمرک برای ترخیص کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای کمک می‌کند، اما شرکت‌های واردکننده که خصوصی هستند، رحمی ندارند.

یکی دیگر از کامیون‌داران هم گفت: از اسفند سال گذشته درگیر این کامیون‌ها هستیم با وجود آنکه 2 میلیارد و 260 میلیون تومان پول داده‌ایم، شرکت واردکننده در مرداد ماه قرارداد جدیدی با ما منعقد کرده و می‌گوید بابت ترخیص هر کامیون باید 700 میلیون تومان بدهید. در حالی که هزینه ترخیص فقط 200 میلیون تومان است و اگر دستمزد شرکت صد میلیون تومان هم باشد، ما حاضریم 300 میلیون بدهیم، اما آنها متأسفانه زیاده‌خواه هستند.

مهرداد جمال ارونقی امروز در نشست خبری در پاسخ به سؤال خبرنگار ما در مورد کامیون‌های رسوبی در گمرکات نیز عنوان کرد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد 6 هزار دستگاه کامیون زیر سه سال ساخت وارد گمرکات شد. جلسات متعددی برگزار و دستگاه‌ها مقاومت زیادی داشتند. مشکلات احصا شد و آخرین دستور این بود که ظرف یک ماه شرکت‌ها نسبت به ترخیص اقدام کنند که هنوز 500 کامیون ترخیص نشده‌اند و مشکل خاصی برای ترخیص ندارند.

به گفته ارونقی، مجددا دادستانی بررسی کرد و هشدار داده شده که اگر ترخیص نشوند، ظرف روزهای آتی برخورد قضایی با شرکت‌های واردکننده و کلاهبرداری که مبالغ زیادی از رانندگان دریافت کرده‌اند، صورت می‌گیرد. علی رغم این تاکید و دستور دادستانی آنها مصوبات را اجرا نمی‌کنند که از روزهای آینده اقدامات خوبی در این زمینه صورت خواهد گرفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.