اولویت‌بندی توسعه پایدار سواحل و بنادر

 

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: توسعه پایدار و راهبردی سواحل، بنادر و‌ جزایر کشور به عنوان اولویت اصلی و ویژه، در دستور کار این سازمان قرار دارد.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس ، محمدرضا اله‌یار با اشاره به فرآیند توسعه بندر بوشهر تا سال ۱۴۰۴، بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های بسیار زیاد سواحل استان بوشهر و ۹۳۷ کیلومتر مرز ساحلی با سواحل خلیج فارس، توسعه متوازن و پایدار این مناطق ضروری است و برنامه‌ریزی مدونی برای توسعه سواحل کشور به ویژه سواحل استان بوشهر با محوریت سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور مدنظر قرار گرفته است.

* تهیه برنامه بلندمدت برای استفاده از ظرفیت‌های دریا

وی افزود: در زمینه توسعه سواحل، با توجه به طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور به عنوان یک سند بالا دستی، سازمان بنادر و دریانوردی موظف شد که نسبت به تدقیق این طرح و آوردن آن در مقیاس استانی اقدام کند که در این راستا بعد از استان هرمزگان، دومین استانی که طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی آن تدقیق و تهیه شد، استان بوشهر بود که همه شهرستان های ساحلی آن را شامل می شود.

معاون مهندسی و توسعه امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: یکی از اهداف اصلی این طرح، تهیه برنامه بلندمدت برای استفاده از ظرفیت های دریا است که برای هر شهر، برنامه اجرایی پیش بینی شده است.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه مطالعات مربوطه نهایی شده است و در حال طی کردن مسیر در شورای برنامه ریزی استان است، گفت: امید داریم هر چه سریع تر از سوی شورای برنامه‌ریزی استان ابلاغ و به عنوان یک سند بالادستی توسعه سواحل استان به کار گرفته شود.

اله یار‌ افزود: این مطالعات گسترده و با نگاه بلندمدت است که در آن جنبه‌های مختلف زیست محیطی، پدیده های دریایی، ظرفیت های تجاری، ظرفیت های گردشگری و مسافری دریایی، پدافند غیرعامل، مسائل سیاسی و امنیتی دیده شده است.

طرح های جامع و توسعه ای بنادر استان بوشهر

وی در خصوص توسعه بنادر اصلی و فرعی استان بوشهر، بیان کرد: در راستای توسعه بنادر اصلی و فرعی استان بوشهر، بندر بوشهر به عنوان بندر اصلی و ۱۰ بندر تجاری آن به عنوان بنادر فرعی طرح های توسعه ای پیش بینی شده‌اند که در قالب طرح جامع بنادر بازرگانی، توسعه بندر بوشهر تا افق ۱۴۰۴ و توسعه بنادر فرعی آن نیز طی سه گام در ۱۵ سال مدنظر قرار می گیرند.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: گام اول استقرار طرح‌های جامع و طرح های ساماندهی جامع بنادر اصلی و فرعی آغاز شده است و عملا برخی پروژه‌های اجرایی شروع و یا در حال مطالعه اجرایی است؛ توسعه بنادر فرعی می تواند نقش بسیار مهمی در توسعه دریامحور ایفا کند، با توسعه آنها از یک طرف به رشد و شکوفایی مناطق همجوار کمک می‌شود و از سویی می‌توانند در پشتیبانی بنادر اصلی نقش مهمی در حمل و نقل شبکه ای ایفا کند.

طرح ویژه جزایر جنوبی کشور

اله‌یار اظهار کرد: یکی دیگر از موارد توسعه‌ای دریا محور، طرح‌های جامع و راهبردی توسعه جزایر است که بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری و همچنین کارگروه ساماندهی سواحل و بنادر و جزایر کشور، سازمان بنادر و دریانوردی ماموریت پیدا کرده است که توسعه راهبردی جزایر کشور را انجام دهد و در استان بوشهر نیز ۱۴ جزیره را شامل می شود و امید داریم با اتمام فاز مطالعاتی آن تا پایان سال جاری، شاهد تصویب در مرجع ذی ربط به عنوان سند بالادستی و یکپارچه برای اولین بار در این حوزه باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.