کلنگ‌زنی مترو پردیس در هاله‌ای از ابهام

 

در حالی قرار بود کلنگ مترو پردیس اواسط اسفند ماه سال گذشته به زمین زده شود که پس از ۴ ماه مجوز زیست محیطی آن صادر شد و کلنگ‌زنی این پروژه‌ نیز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش سی نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، اواسط تیرماه امسال مدیرعامل شرکت عمران پردیس از صدور مجوز زیست محیطی مترو این شهر خبر داده و گفته بود: به زودی عملیات اجرایی این پروژه ملی آغاز خواهد شد.

در نامه عیسی کلانتری به وزیر سابق راه و شهرسازی با موضوع موافقت با اجرای طرح قطار برقی تهران-پردیس آمده است؛

«در راستای صدور مجوز زیست محیطی قطار برقی تهران-پردیس به استحضار می رساند با عنایت به تصمیمات کمیته ارزیابی شرع عملیات اجرایی طرح مذکور با رعایت شروط اعلامی دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان متبوع نامه شماره 1400/430/12175 مورخ 1400/04/7 و نیز الزامات مدنظر دفتر برنامه‌ری کلان آب و آبفای وزارت نیرو از نظر این سازمان بلامانع است.

لازم به ذکر است نظارت بر حسن اجرای ضوابط زیست محیطی لازم‌الرعایه توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیازمند ارائه برنامه زیست محیطی (EMP) توسط مجری و تایید آن توسط سازمان خواهد بود که انتظار دارد موضوع به مجری طرح تاکید و ابلاغ شود.»

اوایل اسفند ماه سال گذشته مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران پردیس از کلنگ‌زنی مترو این شهر در 20 اسفند امسال خبر داده و گفته بود: به جز 700 متر تمام خط 25کیلیومتر مترو پردیس از زیرزمین عبور می‌کند.

مهدی هدایت با یادآوری اینکه ساخت مترو پردیس یکی از آرزوهای دیرینه مردم این شهر بوده است، اظهار کرد: مترو پردیس 20 اسفند امسال کلنگ‌زنی خواهد شد و اکنون کار تجهیز کارگاه این پروژه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه طول مترو پردیس حدود 25 کیلومتر است، افزود: با ساخت مترو پردیس طی 4 سال، زمان سفر از تهران به پردیس و بالعکس به 17 دقیقه کاهش می‌یابد.بزرگترین تونل ریلی کشور در این مسیر است کل این پروژه 25 کیلومتری از زیر زمین عبور می کند به غیر از 700 متر آن که ‏پل است.این 700 متر بالای شهر جاجرود است که از طریق پل قطار مترو از روی آن عبور خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: مترو پردیس برای استان‌های مازندران و گلستان نیز تاثیر بسیار بالایی دارد و باعث می شود تا مردم ماشین های خود را در مجتمع ایستگاهی مترو پردیس پارک کنند و از مترو سراسری تهران استفاده کنند. با بهره برداری از مترو پردیس از حجم ورودی خودروهای استان های گلستان مازندران و شهرهای شمال شرقی به تهران کاسته شده و خیلی از سفرهای غیرضروری را حذف می کند.

هدایت افزود: اخذ مجوزهای مربوطه برای ساخت مترو پردیس از سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است.

با آن‌که 52 روز از صدور مجوز زیست محیطی مترو پردیس می‌گذرد که عملیاتی اجرایی این پروژه هنوز آغاز نشده است. مشخص نیست دلیل تاخیر در کلنگ‌زنی این پروژه ملی چیست؟ به نظر می‌رسد شروط اشاره شده در نامه عیسی کلانتری یکی از موانع شروع عملیات اجرایی متور پردیس باشد.

اوایل مردادماه امسال رضا اقتدار مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شروط این سازمان برای احداث مترو تهران پردیس به تسنیم گفته بود:‌ یکی از مواردی که در زمینه اجرای طرح قطار شهری تهران پردیس وجود دارد، تداخل 200 متری این طرح با پارک ملی خجیر است، البته لزومی ندارد که جلوی اجرای آن را بگیریم و متوقف کنیم، خودمان در سازمان محیط زیست بررسی‌های لازم را برای اجرای این طرح انجام داده‌ و سپس برای آن مجوز صادر کرده‌ایم.

وی افزود: پارک ملی خجیر نقاط مختلفی دارد، همه جای پارک ملی به لحاظ حساسیت‌ زیستگاهی، یکسان نیست، بخش‌هایی در پارک ملی داریم که براساس طرح مطالعاتی، می‌تواند فعالیت تفرجگاهی نیز در آن انجام شود، یعنی اینکه مردم می‌توانند در آن تفریح کنند، اما از جاهایی، صرفا می‌بایست حفاظت‌های زیست‌محیطی صورت گیرد و از برخی نقاط پارک ملی خجیر نیز می‌توان بهره‌برداری پایدار انجام داد.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تداخل طرح قطار شهری تهران پردیس با پارک ملی خجیر، بیش از 200 متر است، تصریح کرد: این 200 متر از پارک ملی خجیر، دقیقا در حاشیه‌ای از پارک ملی قرار گرفته که ساخت‌وسازهای مسکونی نیز انجام شده است، این طرح، بالاجبار در این محدوده با پارک ملی خجیر تداخل پیدا کرده است، چون باید این مترو، عرض روخانه جاجرود را طی کند و به سمت پارک ملی خجیر هدایت شود، در سمت دیگر، با پارک ملی خجیر تداخل پیدا می‌کند، البته مابقی کل مسیر قطار شهری تهران پردیس به صورت زیرزمینی است.

اقتدار تأکید کرد: تداخل متروی تهران پردیس با پارک ملی خجیر، بیش از 200 متر است، به طوری که فقط 200 متر آن به صورت روزمینی از پارک ملی عبور می‌کند و مابقی مسیر نیز زیرزمینی است.

وی اضافه کرد: در نقطه‌ای که متروی تهران پردیس به صورت روزمینی از پارک ملی خجیر عبور می‌کند، تونل احداث می‌شود و از کنار رودخانه جاجرود وارد زیر زمین می‌شود و تا پردیس ادامه می‌یابد، در ضمن در طول مسیر، ایستگاهی طراحی نشده که از پارک ملی سر درآورد و علت هم این است که نقطه سکونتگاهی وجود ندارد، این طور نیست که رفت و آمدی صورت گیرد و ایستگاه اتوبوسرانی و یا تاکسیرانی طراحی شود.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به جزئیاتی از قرارگیری ایستگاه‌‌های مترو تهران پردیس، اظهار کرد: ایستگاه مبدأ و مقصد قطار شهری تهران پردیس، شهرهای تهران و پردیس است.

اقتدار با اشاره به قطع500 درخت در پارک ملی خجیر به واسطه اجرای طرح قطار شهری تهران پردیس، گفت: موضوع از این قرار است که یکی از شهرداری‌های نواحی، به صورت غیرمجاز، گونه‌های غیربومی و مهاجم را در محدوه پارک ملی خجیر کاشته است که مساحتی حدود 1200 هکتار را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: سازمان بازرسی کل کشور دستور داده که این درخت‌ها را از شهرداری پس بگیریم، این درخت‌ها از گونه‌‌های غیربومی، در بخش‌هایی به صورت لچکی کاشته شده است، طبق قانون نیز کاشت گونه غیربومی در پارک‌‌های ملی و عرصه‌های طبیعی ملی ممنوع است.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بنابراین، اینکه گفته می‌شود با احداث مترو تهران پردیس، 500 درخت قطع می‌شود، این طور نیست، بلکه 500 درخت بومی قطع نمی‌شود، اینها غیربومی است و قرار هم نیست قطع شود، بلکه پیمانکار طرح نیز شرکتی را به ما معرفی کرده که قرار شده این گونه‌های غیربومی را با جابه‌جایی، در مکان‌های دیگری، غیر از عرصه‌های طبیعی پارک‌های ملی بکارند.

اقتدار ادامه داد: علی‌رغم اینکه این گونه‌ها، غیربومی و سوزنی‌برگ است، طبق ارزیابی‌هایمان، اعلام کرده‌ایم که این درخت‌‌ها، جابه‌جا شوند، یعنی شرکت به ما اعلام کرده که تا 70 درصد این درخت‌‌ها را حفظ و به نقطه‌ای که محیط زیست می‌گوید، منتقل می‌کند، این درخت‌‌ها، در محدوده‌های شهری قابلیت کاشت دارد، اما در محدوده جاجرود نمی‌توانند این درختان را بکارند، حتی می‌توانند این درختان را در پارک پردیسان تهران نیز بکارند.

وی با اشاره به این‌که یکی دیگر از مشکلات زیست‌محیطی طرح مترو تهران پردیس مدیریت منابع خاک مازاد است، اضافه کرد:‌مشکل عمده این طرح این است که دستگاه حفاری تونل‌، حجم عظیمی از خاک را هنگام حفاری از زیر زمین جابه‌جا می‌کند، موقعی که این خاک از زیر زمین خارج می‌شود، باید در جایی دپو شود که در حوضه منابع آبی و منابع سیل‌خیز منطقه نباشد تا خدایی ناکرده، موجب تهدید منابع آب نشود، زیرا در این صورت موجب بروز سیل‌ و یا تهدیدات دیگری خواهد شد؛ بنابراین، در گزارش ارزیابی زیست‌محیطی، با نظر مشاور، نقطه‌ای برای دپوی این خاک مشخص شده است.

اقتدار افزود: یکی دیگر از مشکلات این طرح این بود که، مجری باید مجوز آب‌ منطقه‌ای را هم کسب می‌کرد، وقتی این دستگاه حفار، زیر زمین کار می‌کند، موجب انحراف آب‌های زیرزمینی خواهد شد، تا جایی که بنده خبر دارم، پیگیر بودند مجوز آب‌ منطقه‌ای را هم کسب کنند.

وی اظهار کرد: وقتی مجری طرح، این موارد را به کمیته ارزیابی زیست‌محیطی ارائه می‌دهد، این کمیته نیز براساس اطلاعات، مستندات و مجوزهایی که صادر می‌شود، مجوز نهایی را صادر می‌کند، ما نیز نامه‌‌‌ای به دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست ارسال و نظرات خودمان را راجع‌به طرح اعلام کرده‌ایم، کمیته ارزیابی نیز پس از جمع‌آوری مستندات و مجوزها از تمام دفاتر، مجوز نهایی را صادر می‌کند.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست، یکی از شروط این سازمان برای اجرای طرح متروی تهران پردیس را احداث ابنیه کارگاهی به صورت موقت و استقرار را فقط در محدوده 200 متر از پارک ملی خجیر دانست و گفت: به مجری طرح اعلام کرده‌ایم که پس از اتمام طرح، ابنیه کانکسی و موقت باید جمع‌آوری شود، نباید ابنیه به صورت دائمی باشد، چون واگذاری اراضی ملی در مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی ممنوع است.

اقتدار در همین زمینه ادامه داد: البته مقرر کرد‌ه‌ایم که باید دیواری بین محدوده پارک ملی خجیر و کارگاه عمرانی احداث کنند تا کسی وارد پارک ملی خجیر نشود.

وی با تأکید بر اینکه ما در سازمان حفاظت محیط زیست مجوز اجرای طرح مترو تهران پردیس را با نظرات کارشناسی دفتر خودمان صادر کرده‌ایم، گفت: به لحاظ قانونی نیز، ارزیابی‌‌های لازم برای اجرای این طرح صورت گرفته است. معاونت امور حقوقی سازمان نیز نامه‌ای صادر و اعلام کرده که به لحاظ قانونی اجرای این طرح و احداث متروی تهران پردیس امکان‌پذیر است.

مدیرکل دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ما باید تعارضات خود را در اجرای طرح کنیم گفت: طرح مترو تهران پردیس، یک طرح سبز است، چراکه منجر به کاهش تردد مؤثر شده و از طرف دیگر موجب می‌شود تا مردم در این محور، ذی‌نفع و تردد ایمن نیز داشته باشند، بنابراین برای اجرای این طرح، کمک‌های لازم را خواهیم داشت،کما اینکه کمک و همکاری‌های لازم را نیز داشته‌ایم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.