گمرک پارس جنوبی ۸۱ درصد صادرات استان بوشهر را به خود اختصاص داد

 

8.8 میلیون تن کالا در ۴ ماه نخست امسال از گمرکات استان بوشهر صادر شد که از نظر وزنی و ارزشی ۸۱ و ۹۲ درصد از کل حجم صادرات را گمرک پارس جنوبی به خود اختصاص داده است.

به گزارش سی نیوز به نقل از تسنیم از بوشهر ، استان بوشهر در زمینه صادرات و واردات دریایی، صید و صیادی، کشاورزی، تولید خرما، تولید برق هسته‌ای از جایگاه مهم، راهبردی و اقتصادی برخوردار و با تولید بیش از 70 درصد گاز کشور به‌عنوان پایتخت انرژی ایران لقب گرفته است.

سواحل خلیج‌فارس در استان بوشهر ظرفیت‌های مهمی در بخش‌های تجارت کالا و افزایش معاملات تجاری برای بازرگانان فراهم کرده است که در این راستا استان بوشهر نقش مهمی در صادرات کالا غیر نفتی در کشور دارد.

بیش از 80 درصد شهرستان‌های 10 گانه استان بوشهر در ساحل خلیج‌فارس قرار دارد و این مهم قابلیت‌های مهمی برای ساحل‌نشینان در مراوده با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس فراهم کرده است.

ساحل‌نشینان استان بوشهر از دیرباز با کشورهای مختلف به‌ویژه حاشیه خلیج‌فارس ارتباط داشته‌اند و در زمانی بوشهر به‌عنوان دروازه تجارت ایران معرفی شده بود.

22 درصد از صادرات کشور از گمرکات استان بوشهر انجام می‌شود

مدیرکل گمرک بوشهر جایگاه استان در عرصه صادرات در کشور را مهم دانست و اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد بیش از 22 درصد صادرات کالای غیرنفتی کشور از گمرکات استان بوشهر انجام می‌شود

بهروز قره‌بیگی با اشاره به تسریع در روند ترخیص کالا از افزایش صادرات کالا از گمرکات استان خبر داد و اظهار داشت: صادرات کالا از گمرکات استان بوشهر در 4 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی 11 و ارزشی 81 درصد افزایش یافته است.

وی از صادرات 8.8 میلیون تن کالای غیر نفتی در 4 ماه نخست امسال از گمرکات استان بوشهر خبر داد و بیان کرد: در 4 ماه نخست امسال 8 میلیون و 700 هزار تن کالا غیرنفتی به ارزش حدود 3 میلیارد دلار از گمرکات استان بوشهر صادر شده است.

ناظر گمرکات استان بوشهر صادرات کالا با احتساب میعانات گازی در مدت یاد شده را 8.8 میلیون تن دانست و خاطر نشان کرد: این میزان صادرات در 4 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از 12 درصد از لحاظ وزن و 83 درصد رشد از لحاظ ارزشی افزایش داشته است.

قره‌بیگی، بیشترین صادرات کالا در مدت یاد شده را مربوط به گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی دانست و بیان کرد: گمرک پارس جنوبی در 4 ماه نخست امسال از نظر وزنی 81 و از لحاظ ارزشی 92 درصد از کل حجم صادرات استان بوشهر با احتساب میعانات گازی را به خود اختصاص داده است.

وی کشورهای ترکیه، پاکستان، هند، آفریقای جنوبی، چین، امارات متحده عربی، برزیل، قطر و تایوان را از عمده کشورهای مقصد صادارت گمرکات استان بوشهر دانست.

مدیرکل گمرک بوشهر به واردات کالا در 4 ماه نخست امسال پرداخت و تصریح کرد: 102 هزار تن کالا به ارزش 300 میلیون دلار کالا از طریق گمرکات این استان در 4 ماه نخست امسال وارد کشور شده است.

صادرات غیرنفتی، توسعه اقتصادی را فراهم می‌کند

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر صادرات غیرنفتی را مهمترین مسیر برای توسعه اقتصادی دانست و افزود: استان بوشهر با توجه به موقعیت استراتژیک در کنار خلیج‌فارس دارد از ظرفیت بالایی برای رونق بخشی به صادرات ایران و استان بوشهر برخوردار است.

خورشید گزدرازی، با بیان اینکه در سال‌های کرونایی مشکلاتی برای فعالیت‌های بازرگانی در امر صادرات و واردات فراهم شد خاطر نشان کرد: فعالیت بازرگانان در سال جاری بهبود یافته و صادرات کالا نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

وی تولید خرما را یکی دیگر از ظرفیت‌های استان بوشهر دانست و گفت: بازارهای مهم صادراتی خرما استان بوشهر کشورهای مختلف است که سالانه افزون بر 30 هزار تن خرما استان صادر می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر، میگو پرورشی را یکی دیگر از محصولات تولیدی و صادراتی استان دانست و بیان کرد: بازارهای صادراتی میگو پرورشی استان، کشورهای آسیایی، اروپایی و حاشیه خلیج‌فارس است که بیش از 80 درصد میگو پرورشی استان بوشهر صادر می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.