رسیدگی IMO به مساله کانتینرهایی که در دریاها از دست می روند

کمیته ایمنی دریایی IMO درنظر دارد ساز و کار استانداردی را در نظر بگیرد که به واسطه آن کشتی ها موظف باشند آمار دقیقی از میزان تلفات کانتینری در دریاها ارائه کنند.

 

به گزارش سی نیوز و به نقل از مریتایم اگزکتیو، در پاسخ به افزایش چشمگیر تلفات کانتینرها در دریا در سال گذشته، کمیته ایمنی دریایی سازمان بین المللی دریانوردی در جلسه اخیر خود این موضوع را مورد بحث قرار داد.

با موافقت اینکه از بین رفتن کانتینرها در دریا خطر بالقوه ای برای امنیت دریایی و تهدیدی برای محیط زیست است، MSC ، کمیته ایمنی دریایی آیمو اقدامات اولیه با تمرکز بر شناسایی و گزارش کانتینرهای از دست رفته در دریاها را در دستور کار خود قرار داد.

سازمان جهانی دریانوردی همچنین اعلام کرد که برای اقداماتی در راستای جلوگیری از بین رفتن کانتینرها و بازگرداندن اطمینان به روش های حمل و نقل کانتینری تلاش خواهد کرد.

کمیته ایمنی در نشست خود طیف وسیعی از نگرانی ها را مطرح کرد که مهمترین آن، از بین رفتن بیش از ۳۵۰۰ کانتینر در چند ماه گذشته در اقیانوس آرام بود.

علل مختلفی منجر به از بین رفتن کانتینرها در دریا می شود

انجمن تجارت صنعت دریانوردی (BIMCO) گزارش داد که طبق برآوردهای سازمان جهانی دریانوردی، علل مختلفی منجر به از بین رفتن کانتینرها در دریا می شود. شرایط بد آب و هوایی یا امواج شدید که ایجاد بی ثباتی در کشتی می کند یکی از دلایل اصلی است.

بازرسان موسسات رده بندی، بیمه ها و نمایندگان مالکان بار نیز معتقدند باید روش ها و تجهیزات بارگیری و طراحی کشتی ها بازنگری شود.

صرف نظر از دلایل، کمیته ایمنی دریایی سازمان جهانی دریانوردی خاطرنشان کرد: در واقعیت داشتن ارقام دقیق در مورد تعداد کانتینرهای از دست رفته بسیار دشوار است. این کمیته تایید کرد که دید کانتینرها از روی پل فرماندهی کشتی ممکن است توسط خود کانتینرها محدود شود و فقط طبقات فوقانی دیده شوند و در نهایت آمار دقیقی در تلفات کانتینرها در دست نباشد. اعضای کمیته همچنین در مورد خطرات آلودگی زیست محیطی به ویژه در مورد پلاستیک موجود در کانتینرها تبادل نظر کردند.

اعلام تلفات کانتینرها در یک ساز و‌ کار اجباری

کمیته ایمنی دریایی سازمان جهانی دریانوردی در جلسه رسیدگی به این موضوع موافقت کرد اقدامات جدیدی را برای شناسایی و گزارش کانتینرهای از دست رفته در دریا در نظر بگیرد که امکان تعیین موقعیت، ردیابی و بازیابی کانتینرهای از دست رفته را افزایش دهد.

‏IMO همچنین موافقت کرد که ساز و کار اجباری را برای اعلام تلفات کانتینرها راه اندازی کرده و تجهیزاتی بر روی کشتی ها برای ثبت تعداد دقیق تلفات درنظر گرفته شود.

با راه اندازی چنین سیستمی، کشتی ها موظف هستند که از دست دادن کانتینرها را از طریق یک رویه استاندارد و با جزئیاتی نظیر کد شناسایی، نوع بار (به ویژه کالاهای خطرناک یا مواد مضر)، احتمال شناور ماندن کانتینر و خطر برخورد با کشتی ها و قایق ها را به طور دقیق گزارش دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.