بررسی تاثیرات احیای برجام بر صنعت دریایی کشور: صنعت حمل و نقل دریایی آماده ورود به دوران پسابرجام شود

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز ، در شرایطی که زمزمه های لغو تحریم ها و احیای برجام به گوش می رسد، فعالان حوزه حمل و نقل دریایی بر این باورند که با توجه به فراهم شدن زمینه های افزایش فعالیت ها در حوزه حمل و نقل دریایی پس از احیای برجام، ضروری است که صنعت دریایی و دریانوردان کشور از آمادگی کافی برای دوران پساتحریم‌ برخوردار باشند.

به گفته صاحب نظران، با توجه به اینکه در صورت رفع تحریم‌ها، بازگشت شرکت‌های کشتیرانی و خطوط دریایی خارجی به حوزه حمل و نقل دریایی ایران قطعی است، بنابراین در چنین شرایطی، میزان آمادگی شرکت‌های کشتیرانی داخلی است که تعیین کننده سهم آنها از بازار خواهد بود.

در این راستا لازم است که صنایع دریایی با شناسایی هدفمند معضلات تحمیلی ناشی از تحریم، مشکلات ساختاری و بهره‌ مندی از توان داخلی نسبت به برنامه ریزی عملی و منطقی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت اقدام کنند.

بازگشت شرکت های خارجی به بنادر ایران با احیای برجام

در همین رابطه عضو اتاق بازرگانی ایران ضمن تایید این موضوع که بیشتر شرکت های کشتیرانی و سرمایه گذاران خارجی با احیای برجام به بنادر ایران باز خواهند گشت، تحقق این موضوع را عاملی برای رشد صنعت حمل و نقل دریایی کشور برشمرد.

محمدحسین طباطبایی همچنین درخصوص تاثیرات احیای برجام بر صنعت حمل و‌نقل دریایی کشور گفت: احیای برجام مزیت هایی در صنعت حمل و نقل دریایی و توسعه بنادر به دنبال دارد و موجب اتفاق های مثبت در این صنعت خواهد شد. چرا که شرکت های خارجی که مجبور به ترک ایران شدند، دوباره به کشور برمی گردند و فعالیت های خود را در کشور ما شروع می کنند. ضمن اینکه در صورت تحقق برجام، سازمان بنادر فرصت خوبی پیدا خواهد کرد که مانند دوره پسابرجام نسبت به خرید تجهیزات مدرن بندری اقدام کند.

وی پیش بینی کرد: در آینده نزدیک حمل و نقل دریایی افزایش پیدا می کند و اگر سازمان بنادر به صنایع فعال در پسکرانه بنادر کمک کند، به سرعت می توان مسیر رشد و توسعه اقتصادی کشور را طی کرد.

دستاوردهای احیای برجام در حوزه حمل و نقل دریایی

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران نیز ضمن تایید این موضوع که احیای برجام موجب بازگشت تمامی خطوط کشتیرانی بزرگ به بنادر ایران خواهد شد، گفت: این امر تاثیرات بسیار مثبتی بر مبادلات تجاری کشور خواهد داشت و پویایی صادرات و واردات را رقم خواهد زد.

مسعود پل مه در ادامه سخنان خود حمل و نقل دریایی را پایه اصلی مراودات تجاری دانست و گفت: تا زمانی که امکان حضور خطوط کشتیرانی در بنادر ایران وجود نداشته باشد، شرکت‌های کشتیرانی خارجی تراز اول، امکان فعالیت تجاری منظم و متداول در بنادر کشور را نخواهند داشت.

وی با اشاره به دستاوردهای احیای برجام در اقتصاد کلان ایران، یادآور شد: کاهش نرخ تورم، رونق تولید و اشتغال آفرینی از دستاوردهای احیای برجام است که تحقق این موارد، تاثیر بسزایی بر رونق فعالیت های حوزه دریایی و بندری نیز به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، درصورت رفع تحریم ها در حوزه بندری و دریایی شاهد کاهش کرایه حمل و نقل دریایی، کاهش هزینه انبارداری، کاهش مشکلات بیمه ای، کاهش هزینه دموراژ کالا و بهبود وضعیت سایر عملیات های مالی خواهیم بود.

ضرورت نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی

در همین حال دبیر انجمن صنفی دریانوردان نیز با اعلام اینکه در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۸۰ کشتی، ارگان، شخص و نهاد از سوی وزارت خزانه داری آمریکا مشمول تحریم شدند، به تبعات و اثرات زیانبار این تحریم ها اشاره کرد و گفت: طی چند سال اخیر صنعت دریانوردی کشور متحمل آسیب‌های جدی ناشی از تحریم ها شده است که از جمله این آسیب ها فرسودگی کشتی‌ها، کاهش فعالیت‌های تجاری و افت عملیاتی ناوگان ‌ملی قابل ذکر است.

سامان رضایی نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی را یکی از پیش شرط های بازگشت به بازارهای بین المللی در حوزه حمل و نقل دریایی برشمرد و بیان کرد: با توجه به اینکه ناوگان ملی ما قدیمی و فرسوده است، ضرورت دارد که کشتی‌های نو را وارد چرخه فعالیت ناوگان ‌ملی کنیم تا امکان بازگشت به بازارهای بین المللی را داشته باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.