شورای عالی ترابری ضمن افزایش ۲۵ درصدی تعرفه نگهداری کالا در انبارهای بنادر ، از ستاد تنظیم بازار خواست تا مصوبه خود مبنی بر محاسبه هزینه انبارداری کالا در بنادر معادل تنها ۳۰ روز را لغو کند.
به گزارش سی نیوز و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی ترابری ضمن افزایش ۲۵ درصدی تعرفه نگهداری کالا در انبارهای بنادر، از ستاد تنظیم بازار خواست تا مصوبه خود مبنی بر محاسبه هزینه انبارداری کالا در بنادر معادل تنها ۳۰ روز را لغو کند.
نشست ۲۱۵ شورای عالی هماهنگی ترابری کشور با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و مشارکت اعضا و مدعوین بهصورت غیرحضوری (از طریق ویدئو کنفرانس) برگزار شد.
در این نشست به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی، تصمیم ذیل به تصویب اعضا رسید:
درخواست سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر تعدیل تعرفههای خدمات بندری در سال ۱۴۰۰( نامه شماره ۳۰۷۰۰/ ص مورخ ۹۹/۰۹/۰۸) مطرح و با بیان نقش و اهمیت حملونقل دریایی و بنادر در تجارت و اقتصاد کشور، به پیامدهای ناشی از تحریمهای اقتصادی در سه سال اخیر و بیماری کرونا در سال گذشته بر عملکرد بنادر اشاره شد.
ضمن مقایسهای از افزایش هزینهها اعم از زیرساختی و سرمایهگذاری، تأمین، تعمیر و نگهداری تجهیزات، نیروی انسانی و جاری و عملیاتی با افزایش میزان تعرفهها، با برشمردن تبعات ناشی از عدم بهروزرسانی نرخ خدمات بندری، موارد زیر پیشنهاد و درخواست شد:
لغو مصوبه کارگروه تنظیم بازار در خصوص مصوبه انبارداری کالای اساسی بر مبنای سی روز
افزایش تعرفههای ریالی خدمات انبارداری به میزان ۲۵ درصد و سایر خدمات به میزان ۳۵ درصد
پس از بحث و اظهارنظر اعضا در خصوص پیشنهادهای مطروحه، با عنایت به وظایف و اختیارات شورا برای نرخگذاری خدمات ترابری و همچنین انقضای اعتبار ابلاغیه شماره ۷۰۱۱۸ شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۹۷/۰۵/۲۷ در پایان سال ۱۳۹۸ (مبنی بر الزام تأیید ستاد تنظیم بازار بر هر گونه تصمیمگیری در مورد نرخ و ضوابط قیمتگذاری و خدمات)،
جمعبندی زیر حاصل شد:
– با عنایت به اینکه تعرفه تصاعدی انبارداری بیش از ۳۰ روز، با هدف جلوگیری از انبارش کالاها در بنادر وضع شده است، مقرر شد برای لغو یا تغییر مصوبه کارگروه تنظیم بازار پیگیری لازم از دبیرخانه ستاد تنظیم بازار توسط دبیرخانه شورا انجام شود.
-افزایش تعرفههای ریالی خدمات انبارداری به میزان ۲۵ درصد و افزایش تعرفههای خدمات خَن کاری، باربری و سایر خدمات بندری به میزان ۳۵ درصد برای اعمال در سال ۱۴۰۰ تصویب شد.
خاطرنشان میشود «خَن کاری» در صنعت حمل و نقل دریایی به عملیات پاک سازی آب و روغن مخلوط شده در اتاقکهای موتورخانه کشتیها یا پای اسکلهها و هنگام تخلیه آب اتاقکِ خَن به دریا گفته میشود که برای حفظ محیط زیست انجام میشود.
معمولاً بنادر در دنیا از شناورها یا صاحبان کالا برای خَن کاری تعرفههایی دریافت میکنند.
نظرات بسته شده است.