افزون بر ۷۲۶ هزار تن کالای اساسی از بندرشهید رجایی ترخیص شد

استاندار هرمزگان اعلام کرد: ۷۲۶ هزار و ۲۰۸ تن کالای اساسی از ابتدای مهرماه تا ۱۸ آذرماه جاری از بندرشهید رجایی ترخیص شد

به گزارش سی نیوز و به نقل از ایرنا، فریدون همتی روز یکشنبه درتشریح آخرین وضعیت ترخیص کالاهای اساسی از بنادر استان افزود: این کالاها شامل گوشت، برنج، انواع روغن‌ها، دانه‌های پروتئینی، ذرت، گندم، دارو، کود، قند وشکر، لاستیک، خمیرکاغذ، چای، کاغذ، سموم تکنیکال، ماشین آلات تولید کننده کالاهای اساسی و حبوبات است.

 

وی بیان داشت :۲۵۰ هزارو ۲۱۲ تن از انواع کالاهای اساسی یادشده بر اساس اظهارنامه واردکنندگان در مرحله تشریفات گمرکی برای ترخیص و ارسال به بازارهای داخلی است.

 

استاندار هرمزگان اظهارداشت: در حدود هشت ماه گذشته ۳۴ فروند کشتی در مقیاس‌های گوناگون حامل کالای اساسی وغیراساسی وارد لنگرگاه بندر شهید رجایی شد.

 

همتی ادامه داد: درحال حاضر موجودی کالاهای اساسی ذخیره مصرف کشوری در انبارها و مخازن یکی از مناطق و انبارهای هرمزگان حدود ۷۰۰ هزار تن شامل ۲۱۴ هزار و ۴۰۰ تن روغن، ۱۱۵ هزار تن کنجاله سویا (۵۰ هزار تن موجود و ۶۵ هزار تن درحال ورود به کشتی)، ۸۰ هزار تن ذرت (سه هزار تن ذرت موجود و ۷۷ هزار تن درحال ورود به کشتی) و دیگر کالاها می‌باشد.

 

وی ابرازداشت: بدنبال مصوبه جدید و حذف برخی از فرایندهای دست و پاگیر، روند ترخیص کالاها در بندر شهید رجایی شتاب گرفت.

 

در ماه‌های اخیر رسوب کالاهای اساسی در گمرکات کشور به ویژه گمرک شهید رجایی بندرعباس موجی از مشکلات و گرانی را برای مردم و تولیدکنندگان ایجاد کرد که این موضوع با ورود به موقع مسوولان و تسریع در ترخیص کالاها تا حدودی حل شده است و همگان امیدوار به کاهش قیمت ها در بازار هستند.

 

عمده کالاهای رسوب شده شامل روغن، برنج، اقلام بهداشتی و تجهیزات سلامت محور ، مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنعتی و برخی کالاهای فسادپذیر بود که پیگیری مسوولان دولتی و قضایی و رفع سریع مشکلات ترخیص، موجب شده که حرکت خوبی برای رونق تولید و آرامش قیمت ها در بازار ایجاد شود که در صورت تداوم می تواند ثبات نسبی در قیمت ها ایجاد و بازار متعادل گردد.

 

اهمیت تخلیه کالاهای انباشت شده در بنادر و گمرکات هرمزگان به اندازه‌ای مهم بود که در ۳ ماه اخیر معاون اول رییس جمهوری و نمایندگان مجلس با همین رویکرد به این استان سفر کرده تا راهکاری برای سرعت بخشی به این امور داشته باشند و کالاها بویژه مواد اولیه هرچه زودتر از بندرشهید رجایی خارج و در چرخه تولید و فرآوری قرار گیرد.

 

معاون اول رییس جمهوری مهرماه امسال در سفر به هرمزگان با بیان اینکه دولت ۲ موضوع را به عنوان خط قرمز تلقی می‌کند، اظهارداشت: از یک سو نباید موضوعی را بر بانک مرکزی و نظام ارزی کشور تحمیل کنیم و از سوی دیگر باید کالاهای اساسی مورد نیاز مردم و مواد اولیه کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در اختیار مردم قرار گیرد.

 

اسحاق جهانگیری تاکید کرد: هیچ‌کس حق ندارد از ترخیص کالاهای مانده در گمرک جلوگیری کند و کالاها باید در کم‌ترین زمان ترخیص شود و مواد خام کارخانجات نیز سریع‌تر در اختیار آن‌ها قرار بگیرد.

 

رزم حسینی ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت نیز در سفری که اواخر آبان ماه به هرمزگان داشت، ابراز امیدواری کرد که با ترخیص کالاهای اساسی و ورود مواد اولیه، ضمن تاثیر بر روی قیمت‌ها، فراوانی کالا را در بازار خواهیم داشت.

 

به گفته وی، به دنبال تعامل بانک مرکزی، رسوب کالاها کاهش یافته و تامین مواد اولیه و کالاهای اساسی تسهیل خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.