جزئیات تکمیل فاز 3 بندر شهید رجایی
امکان پهلوگیری کشتی های «نسل هفتم» و افزایش قدرت رقابتی بنادر ایران
معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: در سال جاری 900 متر از 1400 متر اسکله طراحی شده را به بهرهبرداری برسانیم که بدین ترتیب قابلیت پهلوگیری کشتیهایی با ظرفیت 18 هزار و 400 TEU کانتینر در این پایانه فراهم میشود.
به گزارش سی نوزو به نقل از خبرگزاری فارس، محمد راستاد در تشریح آخرین وضعیت طرح توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی اظهار داشت: یکی از مهمترین و بزرگترین طرحهای توسعهای بندری در کشور، فاز سوم بندر شهید رجایی و پایانه کانتینری است که ما را به ظرفیت 8.5 میلیون TEU در سال خواهد رساند.
* تکمیل 50 درصد کرانه اسکله و پسکرانه فاز سوم بندر شهید رجایی در سال جاری
وی ادامه داد: برنامهریزی ما این است که در سال جاری 900 متر از 1400 متر اسکله طراحی شده را به بهرهبرداری برسانیم که بدین ترتیب قابلیت پهلوگیری کشتیهایی با ظرفیت 18 هزار و 400 TEU کانتینر در این پایانه فراهم میشود و قدرت رقابتی بنادر ما افزایش می یابد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در کنار اسکله و پایانه کانتینری، جبهههای مختلف کاری این پروژه که برای آن تعریف شده است، بخش اسکله، پسکرانه و لایروبی است که در حال حاضر فعال است و یا در شرف فعال شدن است.
وی تأکید کرد: روند پیشرفت پروژه مناسب و مطلوب است و انتظار داریم حتماً در سال جاری با توجه به برنامهریزی انجام شده، این بخش اصلی پروژه که بیش از 50 درصد از کرانه اسکله و پسکرانه است، تکمیل شده و به بهرهبرداری برسد.
* هدفگذاری تأمین تجهیزات فاز سوم بندر شهید رجایی از طریق سرمایهگذاری BOT بلندمدت
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تأمین تجهیزات فاز سوم بندر شهید رجایی گفت: احتمالاً تأمین تجهیزات را در قالب قراردادهای سرمایهگذاری BOT بلندمدت در دستور کار قرار می دهیم، چنانچه اپراتورهای داخلی یا شرکای داخلی – خارجی متقاضی باشند، در اولویت است که به این روش، تجهیز آن پایانه را انجام دهیم، در غیر این صورت مشابه فاز دوم بندر شهید رجایی، سازمان بنادر و دریانوردی خود برای تجهیز پایانه 3 اقدام میکنند.
راستاد اضافه کرد: این طرح فعلا از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی در حال اجرا است و با تکمیل آن ظرفیت کانتینری پایانه بندری شهید رجایی به عنوان مهمترین پایانه بندری کشور همانگونه که گفته شد به 8.5 میلیون TEU افزایش می یابد.
با تکمیل فاز سوم بندر شهید رجایی امکان پهلوگیری همزمان 3 کشتی نسل هفتم اقیانوس پیما با آبخور 17.5 متر و طول 400 متر با بیش از 18 هزار و 400 TEU کانتینر فراهم می شود و قدرت رقابتی بنادر کشور با بنادر رقیب در منطقه افزایش بسزایی دارد و سهم ایران در بازار تجارت جهانی ارتقا می یابد همچنین این فاز موجب ارتقای جایگاه بندر شهید رجایی در میان 100 بندر برتر دنیا خواهد شد.
پیش از این اعلام شده بود 850 میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت ها و اسکله فاز سوم بندر شهید رجایی تأمین اعتبار شده است.
نظرات بسته شده است.