گفت وگو با شجاع الله اکبری، مدیرعامل شرکت کشتیرانی خلیج آبی

انجمن سردار بخش خصوصیست و باید در بالاترین سطح نسبت به خصوصی سازی در زمینه امور کشتیرانی قدم بردارد

بیش از 30 سال است که در حوزه کشتیرانی مشغول به خدمت است اکنون اما به گفته خودش  با وجود اینکه احتیاجی به کارکردن ندارد ، بخاطر رسالتش در اشتغال زایی برای جوان تر ها،  میدان را خالی نگذاشته و با وجود تمام چالش ها به راهش ادامه داده است . در این شماره از بایندر به گفت و گو با شجاع ا.. اکبری مدیرعامل شرکت خلیج آبی پرداخته ایم

لطفا از خودتان بگویید و بفرمایید چطور شد که وارد کشتیرانی  شدید ؟

بنده لیسانس بیمه و فوق لیسانس مدیریت دارم در جوانی بعنوان دستیار یک کاپیتان هندی  وارد کشتیرانی  شده ام و بیش از 40 سال است که بطور تخصصی در این عرصه مشغول فعالیت هستم . عمده فعالیت مجموعه ما ، خلیج آبی،  در زمینه نمایندگی کشتی است . در تهران و بنادر حدودا 40 نفر پرسنل داریم که همکاران رسمی هستند . حوزه فعالیت ما در  بنادر جنوبی مانند بندر امام ، بندرعباس و چابهار و در بخش محموله های پتروشیمی هم در خارک ، عسلویه و بندر امام فعالیت داریم

چه اتفاقی رخ داد که  از دستیاری به جایگاه فعلی در کشتیرانی  رسیدید ؟

بنده معتقدم در هر کاری که علاقه و البته نظم و برنامه وجود داشته باشد،  حتما پیشرفت و موفقیت ضمانت شده است ؛ من هم همین الگو را سرلوحه قرار دادم و با علاقه تلاش کردم و به نتیجه ای که باید ، رسیدم . هنوز هم پس از 70 سال بنده با شور و شوق از خواب بلند میشوم به محل کارم می آیم . در تمام کار ها علاقه شرط است اما در این حوزه چندین برابر است همانطور که اشاره کردم کار ما یک کار بین المللی است و باید بصورت 24 ساعته با یک انرژی خوب پاسخگوی همکاران و مشتریان باشیم

برای جوان تر هایی که شاید بخواهند به این عرصه وارد شوند چه توصیه ای دارید ؟

شایسته است که  بگویم برای ورود به این عرصه باید  زندگی اول شما  کشتیرانی و مسائل آن  باشد ، همکارانتان بعنوان خانواده در کنارتان باشند تا از پس این صنعت 24 ساعته بر بیایید حوزه حوزه ی بسیار شیرینی است و به هیچ عنوان یکنواخت نیست به گونه ای که بعد از 40 سال تجربه گاهی با چالش هایی روبه رو میشویم که  گاها با خود میگویم این یکی را ندیده بودم .

با وجود حضور شما در کشتیرانی چرا باز هم از متخصصین خارجی استفاده میشد ؟

برای اینکه بدانید  باید  بگویم هنگامی که دستیار بودیم بعنوان یک جوان اگر از کاپیتان های خارجی سوال هایی میپرسیدیم به طور کامل پاسخ نمیگرفتیم و این هم علت داشت چراکه اگر ما کار را می آموختیم تهدیدی میشدیم برای جایگاه آنها . البته امکانات هم نبود برای دریافت پاسخ هر سوال باید 24 ساعت صبر میکردیم . اما به یکباره  پس از انقلاب عذر تمام خارجی ها را خواستند و کلیه  امور کشتیرانی اجبارا توسط  دستیار ها و نیروهای بومی انجام گرفت و این سرآغازی بود برای رشد و توسعه بومی صنعت کشتیرانی در ایران .

از خاطراتتان در دوران جنگ تحمیلی در حوزه کشتیرانی  بگویید ؟

شاید برایتان جالب باشد که بگویم در دوران جنگ ایده ای مطرح شد با این عنوان که کشتیرانی خط دوم دفاعی کشور است

در زمان جنگ به دورانی رسیده بودیم که سیلوهایمان خاک را جارو میکردند و فرآیند تامین  قوت مردم به مخاطره افتاده بود با نظارت مدیرعامل وقت در کشتیرانی، دریانوردان با  حدود 40 کشتی باقی مانده به ترکیه رفتند و برای تامین قوت مردم  گندم آوردند تا سیلو ها پر شود . از آن زمان تاکنون میتوانم بگویم کشتیرانی و نفتکش جمهوری اسلامی ایران بزرگترین ناوگان در خاورمیانه هستند .

 

 

از چالش های موجود در این راه 30 ساله بفرمایید ؟

میتوانم بگویم ما همواره در کشتیرانی بروی آتش نشسته ایم از بدو  ورود به این حوزه از وقوع انقلاب گرفته  تا جنگ تحمیلی  و حالا هم که تحریم های سخت و سنگین . در این حرفه روزی نبوده که با چالش و یا بحران های بزرگ و کوچک مواجه نباشیم . اما با وجود تمام این ها همواره از  دریای متلاطم مشکلاتمان سربلند بیرون آمده ایم .

در خصوص  تحریم ها و مشکلات به وجود آمده بر اثر آنها، به چه مواردی  میتوانید اشاره کنید ؟

ببینید در کشتیرانی همه مراودات مالی ارزی است از حقوق کارکنان گرفته تا معاملات و تعمیرات و اجاره کشتی . از طرفی بنادر مهم دنیا  کارکنان کشتی که تبعه ایران هستند  را ویزا نمیکنند و  این تحریم ها  چالش های عجیبی را به وجود می آورد از سوی دیگر ناوگان ما نیز درحال حاضر فرسوده است ، خطوط برای اینکه کشتی خریداری کنند باید  از  بانک  های بین المللی وام بگیرند تا بتوانند هزینه های جاری و بیمه را  تامین  کنند . تا قبل از تحریم ها بانک ها همه مشتاق بودند به کشتیرانی وام بدهند اما حالا همه میدانند تحریم تمام راه ها را بسته است و متاسفانه این از معضلات کشتیرانی است .  سن ناوگان کشتیرانی بطور متوسط 20 سال است که  تا قبل از این دوره باید  جایگزین شود و کشتی را به فروش برسانند اما این اتفاق به تعویق افتاده

در حوزه عملیات بندری با چه مشکلاتی مواجه هستید ؟

عمدتا تمام سازمان هایی که کار میکنیم دولتی هستند و چالش های ما همواره با این سازمان هاست بخاطر هزینه بالای اجاره کشتی ها ما بعنوان نماینده باید فرایند بارگیری و تخلیه را به گونه ای انجام دهیم که حتی یک دقیقه هم کشتی بعد از این فرایند معطل نشود تا هزینه های اضافه به بار نیاورد . اما بعلت برخی آیین نامه های غیرمنطقی با مشکل مواجه میشویم .

نقش سیاست های انجمن در خصوص موارد و مشکلاتی که فرمودید چگونه میتواند باشد ؟

خب  انجمن بسیار زحمت میکشد ولی در نهایت اینگونه مسائل باید در سطوح بالا مثل وزیر و معاون وزیر حل بشود . مثلا اداره مالیات با بخشنامه های درست و خصوصا آموزش به ممیز ها تا حد بسیار زیادی میتوانند مشکل گشا باشند عمده  مشکل هم اینجاست که کار کشتیرانی یک کار پیچیده و حرفه ایست و ممیزی که برای این کار میگذارند فقط گردش را میبیند و چون شناخت کافی بر این حیطه ندارد کاملا غیر حرفه ای عمل میکند و مالیات ها را صرفا بر اساس گردش حساب اعمال میکند . ممیز ها بعلت مشغله ای که دارند حوصله یوقت گذاشتن برای  مباحث این صنعت و پیچیدگی هایش را ندارند و همین موضوع برایمان مشکل ایجاد میکند . باید با آگاهی از این صنعت عمل کند میتوانند از انجمن بخواهند که این آموزش را به ممیز ها بدهد.

 

با کرونا چگونه کنار آمده اید ؟

کرونا هم که  یک بحران جهانی است و فقط در ایران نیست اما درکنار تحریم ها مهمان ناخوانده ماست ما از روز اول در مجموعه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی سعی بر کنار آمدن با این ویروس را داشتیم . برای همکارانمان که ماشین نداشتند به هزینه شرکت سرویس درنظر گرفتیم و تست های مربوطه را مرتبا تکرار میکنیم و با تمام تجهیزات به مقابله با کرونا پرداخته ایم  .  اعتقاد دارم که سلامتی  پرسنل مجموعه در اولویت است و در این سال ها به غیر از مسئله کرونا تلاش بر این بوده تا بگونه ای رفتار کنیم که پرسنل با اشتیاق و علاقه در محل کارشان حاضر شوند .

اینطور که متوجه شدم  ارتباط صمیمانه با کارکنان از سیاست های مدیریتی شماست ؟

بله کاملا  کارکنان شرکت در واقع خانواده من هستند و همواره تلاش بر این بوده تا این ارتباط صمیمانه حفظ شود .علاوه بر آن با توجه به تورم های موجود بنظر بنده باید کارکنان از نظر اقتصادی همواره تامین باشند که با خیال راحت تمرکز اش را به کار کشتیرانی اختصاص بدهد به همین دلیل به نسبت تورم حقوق ها را بالا برده ام تا قدرت خرید همکارانم با 6 ماه گذشته تغییری نکرده باشد هرچند ممکن است مشکلاتی باشد ولی بنده از هیچ تلاشی دریغ نکرده ام .  هم اکنون  به سن و موقعیتی رسیده ام که بتوانم بدون دغدغه در منزل بنشینم و از زحمات چند ساله ام استفاده کنم  اما بخاطر این  جوانان ادامه میدهم     تا   این اشتغال زایی که شکل گرفته به راه خود ادامه دهد . به جرات میگویم گاهی همکارانم نسبت به خود بنده در کار دلسوزانه تر عمل میکنند .

پس دیدگاه اشتغال زایی و کارآفرینی هم  دارید ؟

ببینید در این شرایط کشور  اگر  اشتباه نکنم ، دولت بخواهد یک شغل ایجاد کند باید مبلغی  حدود 400 میلیون تومان هزینه کند ما در بخش خصوصی بدون هزینه اضافه به نفع دولت ایجاد شغل میکنیم نیروی متخصص تربیت میکنیم اما متاسفانه در این راه نه تنها تشویق نمیشویم  بلکه با سیاست های اشتباه و غیرتخصصی نظیر مالیات بر ارزش افزوده و ماده 38 تامین اجتماعی  که قبلا هم خدمتتان فرمودم دچار چالش های عجیبی میشویم که واقعا حرفه ای نیست و بعضا ناامید کننده است. ولی ما همیشه درک کرده ایم و سعیمان بر این بوده شرایط را مدیریت کنیم البته باید بگویم در تمام دنیا از این بخش بطور شایسته حمایت میشود

تاثیر کرونا بر تجارتتان چطور بوده ؟

بی تاثیر  نبوده از زمانی که پاندمیک آغاز شد کشتی ها مجوز پهلوگیری در بنادر را نداشتند و میتوان گفت صنعت کشتیرانی بویژه کشتی های کروز که در سراسر دنیا رفت و آمد داشتند متحمل خسارات زیادی شدند حتی میتوان گفت صنعت به تعطیلی کشیده شد . ما هم بی نصیب نماندیم حدود 70 درصد تجارتمان به حالت راکد درآمده اما با این بحران هم کنار     می آییم همواره بحران وجود داشته الان هم که نگاه ها به انتخابات آمریکاست  که  از نظر بنده بی مورد است چرا که آن ها هر جناحی هم  که باشند در نهایت فقط برای منافع ملی خودشان اقدام میکنند و برای ما نفعی نخواهند داشت . دلشان به حال منو شما نمیسوزد اگر منافعش در دلسوزی باشد در آن عرصه حاضر است و البته دیدگاه منطقی هم همین است .

 

در نهایت بفرمایید که چه انتظاراتی از مجموعه انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران دارید ؟

به قول معروف انجمن سردار بخش خصوصیست و باید در بالاترین سطح نسبت به خصوصی سازی در زمینه امور کشتیرانی قدم بردارد چرا که شرکت ها  به تنهایی قادر به مطرح کردن این خواسته بزرگ و مهم نخواهند بود . و انجمن باید به عنوان سردار و طلاییه دار این حرفه با پشتیبانی حداکثری درخواست ها را به گوش مقامات مربوطه برساند با این مهم هر چه سریعتر به مرحله  اجرا برسد .

 

 

 

 

 

 

عکس های اختصاصی سی نیوز

عکاس : شیرین حان میرزا

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.