توسعه حمل و نقل ریلی از الزامات رشد اقتصادی می باشد

رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس، حمل و نقل را مولفه‌ی مهم در زمینه اقتصاد برشمرد و تاکید کرد که توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی خصوصا در حوزه ریلی، از الزامات توسعه و رشد اقتصادی مطلوب محسوب می‌شود

به گزارش سی نیوز و به نقل از ایسنا خسرو فروغان شنبه ۱۷ آبان در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس مهمترین مزایای حمل و نقل ریلی ایمنی بسیار بالا و مصرف بسیار کمتر انرژی در حمل بار است که توسعه حمل و نقل ریلی در استان حمایت از تولید داخلی و بخش خصوصی استان است که این مهم باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

 

او گفت: برخورداری راه‌ آهن از ظرفیت‌های مناسب برای ترانزیت کالا و ایجاد مزیت صادراتی برای بسیاری از تولیدات داخلی در صورت گسترش کیفی و کمی حمل و نقل ریلی و مزیت در حمل انبوه و حجیم بار در مسیرهای طولانی، مصرف سوخت کمتر، آلودگی زیست محیطی، ایمنی بالا، اتصال تعداد مراکز باری مهم از جمله بنادر به شبکه ریلی از جمله مزیت‌های این حوزه است که اعمال سیاست‌های توسعه‌ ای را در این بخش توجیه‌ پذیر می‌کند.

 

فروغان با بیان اینکه توسعه ریلی استان ثروت آفرینی و ایجاد اشتغال در استان را دنبال دارد، اضافه کرد: در استان باید زیر ساخت ارائه خدمات در حوزه حمل و نقل ریلی ایجاد تا بخش خصوصی راغب به استفاده از این امکانات شود.

 

این فعال اقتصادی ادامه داد: یکی از الزامات توسعه استان به ویژه در بخش اقتصادی توسعه حمل و نقل ریلی است که امید داریم این مهم با همکاری بیشتر بخش دولتی، بخش خصوصی و شرکت‌های ریلی با سرعت بیشتری در استان دنبال شود و ‌سهم  سیستم حمل و نقل ریلی فارس در جابه‌جایی بار در اقتصاد کشور افزایش یابد.

 

وی عنوان کرد: فارس در حوزه ناوگان جاده‌ای در کشور جز استان‌های بزرگ است و در سالهای گذشته اقدامات فراوانی انجام شد تا نیازهای استان در این بخش تامین شود اما با توجه به موقعیت جغرافیای و نیاز استان در بحث حمل و نقل بار کمبودهایی وجود دارد.

 

فروغان خاطرنشان کرد: خطوط ریلی در حوزه اقتصاد نقش مهمی دارد و بیشترین حمل و نقل بار در دنیا از طریق خطوط ریلی انجام می‌شود لذا ما باید در استان برای استفاده مطلوب از امکانات موجود و توسعه این زیرساخت اقتصادی بهره مند شویم.

 

حمل و نقل جاده‌ای پاسخگوی نیاز فعالیت‌های اقتصادی فارس نیست

 

فریدون فرقانی، فعال اقتصادی و عضو هیئت مدیره صنایع شیمیایی شیراز نیز در این جلسه گفت: یکی از مزیت‌های نسبی بخش خصوصی استان فارس فعالیت در بخش صنایع پایین دستی پتروشیمی است که بنگاه‌های استان توانسته‌اند در بحث تولید مورد نیاز جامعه سهم خود را در کشور به خوبی ایفا کنند.

 

وی افزود: فارس یک از استان‌های تامین کننده و پشتیبان در بخش صنایع پایین دست پتروشیمی محسوب می‌شود و عمده مصرف کنندگان محصولات این صنایع، خارج از استان فارس و عمدتا در شمال کشور قرار دارند.

 

فرقانی با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و مشکلات این بخش، گفت: در برخی از شرایط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای جوابگوی نیاز ما نیست و با توجه به سرمایه گذاری انجام شده و امکانات موجود استان در حوزه حمل و نقل ریلی بخش خصوصی استان انتظار دارند راه آهن و خطوط ریلی فارس نیز همانند استان های همجوار فعال شود.

 

وی با بیان اینکه راه آهن استان باید تمهیدات لازم برای بهره مندی استان از امکانات استفاده کند، اضافه کرد: نگاه راه آهن استان باید برای استفاده بخش خصوصی به ویژه در تعیین نرخ متعادل هزینه بار، طولانی مدت باشد تا بخش خصوصی به استفاده از این خط حمل و نقلی تمایل داشته باشد.

 

فرقانی بیان کرد: مطالبه ما این است که فرصتی برای همه بخش خصوصی ایجاد شود که بتوان از امکانات استان در راستای توسعه اقتصادی استان استفاده شود.

 

۱۲ درصد حمل و نقل کشور ریلی است

 

احمدرضا زارع، معاون بهره‌ برداری و ناوگان راه آهن استان فارس هم در این جلسه گفت: بر اساس اسناد بالادستی کشور باید در پایان برنامه شش توسعه ۳۰ درصد حمل و نقل کشور از طریق خطوط ریلی انجام شود که درحالی که هم اکنون این عدد حدود ۱۲ درصد است.

 

وی از دلایل عدم رشد این میزان را برخی از مشکلات زیرساختی و عدم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی استان در ایجاد پایانه‌های ریلی و تشکیل شرکت‌های حمل و نقل ریلی عنوان کرد.

 

زارع با تاکید بر نقش حمل و نقل ریلی در توسعه اقتصادی ادامه داد: حمل و نقل ریلی علاوه بر برخورداری از مزیت‌هایی از جمله ایمنی بالاتر، مصرف کم سوخت و کاهش هزینه‌ها می‌تواند به عنوان اهرم کنترل در اختیار تولید کنندگان و صاحبان صنایع و معادن قرار گیرد.

 

وی عنوان کرد: بخش پتروشیمی از مواردی  بود که انتظار بود ازخطوط ریلی استان برای حمل بار استفاده کند که هم‌اینک آنطور شایسته است فعالان این بخش از این امکانات استفاده نمی‌کنند.

 

زارع عنوان کرد: ناوگان جاده ای استان فارس بزرگ و وسیع است اما این ناوگان در فصول مختلف با مشکلات و معضلات متعددی روبرو می‌شود که این مسائل ما را ترغیب می‌کند تا هرچه سریع تر شرکت حمل و نقل ریلی در استان تاسیس شود.

 

معاون بهره‌ برداری و ناوگان راه آهن فارس گفت: مدیریت ارشد استان حمایت‌های خوبی در جهت ایجاد شرکت حمل و نقل ریلی در استان دارند که در این زمینه دولت شرایط سرمایه گذاری را ندارد و باید به سمت جذب سرمایه گذاری خصوصی در این بخش برویم که با توجه به جدیت پیگیری این موضوع به زودی سهم شرکت‌های متقاضی برای مشارکت سرمایه گذاری به زودی مشخص و اعلام می‌شود.

 

زارع بیان کرد: فضای سرمایه گذاری مشترک با راه آهن استان نیز وجود دارد به طوری که زمین در طولانی مدت به سرمایه گذاران برای احداث پایانه‌های ریلی به متقاضیان اجاره داده می‌شود و هم‌اینک این ظرفیت حمل بار در ایستگاه راه آهن شیراز و مردوشت فعال است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.