رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی مطرح کرد: احتمال ایجاد رانت با رتبهبندی شرکتهای کارگزاری ترابری دریایی و بندری
رئیس هیئاتمدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: «طرح رتبهبندی شرکتهای کارگزاری ترابری دریایی و بندری میتواند محلی برای ایجاد رانت و فساد باشد.»
به گزارش سی نیوز، روزبه مختاری در گفتوگو با خبرنگار ترابران با بیان اینکه با برنامه رتبهبندی شرکتهای کارگزاری ترابری دریایی و بندری مخالف هستیم زیرا مشکلات عدیدهای دارد، گفت: «نهتنها مقوله رتبهبندی توسط سازمان بنادر و دریانوردی اشتباه است بلکه معیار و اهداف سازمان برای این برنامه نیز نادرست است.»
او یادآور شد: «مثلا شرکتهای نمایندگی کشتیرانی خودشان مشتری سازمان بنادر و دریانوردی هستند و سازمان نمیتواند مشتریهای خود را رتبهبندی کند و به آنها گرید A یا B یا C و… دهد، مگر اینکه در فرآیند کاری خودش نیز تغییراتی ایجاد کند. به این معنی که سرویس خدماتی ارائه دهد و بگوید این خدماتی که من امروز ارائه کردم بهعنوان مینیمم خدمات است که به مشتریهای خود میدهم و میخواهم به برخی از آنها خدمات ویژه ارائه دهم.»
مدیر شرکت هلال دریای ایرانیان با بیان اینکه برای این کار بررسی و تحقیق درونسازمانی نیاز است نه بررسی برونسازمانی، اظهار کرد: «برای رتبهبندی باید عملکرد هر شرکتی در نظر گرفته و به آن رتبه و اعتبار داده شود نه اینکه داخل شرکت بروند و بخواهند مدیران و کارمندان آن شرکت را تجزیه و تحلیل کند.»
او تاکید کرد: «برای رتبهبندی شرکتها باید سرویس خدماتی فراتر از آنچه اکنون ارائه داده میشود باشد تا شرکت رتبه بهتری کسب کند که متاسفانه چنین شاخصهایی در نظر گرفته نمیشود.»
به گفته مختاری؛ ما با توجه به نوع کار، حجم کار و خوشحساب بودن یک شرکت، آن را در لیست مشتری ویژه قرار میدهیم نه اینکه به بنگاه اقتصادی برویم و آنها را بررسی کنیم.
رئیس هیات مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تاکید کرد: «اجرای برنامه رتبهبندی شرکتها محلی برای ایجاد رانت است زیرا هر مدیرعاملی میتواند یک هیئت مدیره صوری از آشنایان خود که مدرک دانشگاهی دکتری دارند تشکیل دهد تا رتبه شرکت را بالا برد در صورتی که هیچ تغییری در ارائه خدمات آن شرکت ایجاد نشده است. همچنین بازرسانی که میخواهند یک شرکت را ارزیابی کنند نیز ممکن است دچار رانت و فساد شوند.»
نظرات بسته شده است.