با حضور دبیرکل انجمن کشتیرانی و به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی؛ پنل تخصصی نقش بنادر و لجستیک بندری در توسعه حمل ونقل دریایی برگزار شد

 

پنل های تخصصی بیست وهفتمین همایش هماهنگی ارگان های دریایی کشور به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی و با حضور چهره های مطرح حوزه دریایی و بندری آغاز به کار کرد. در سومین پنل تخصصی که با عنوان نقش بنادر و  لجستیک بندری در توسعه حمل ونقل دریایی و به ریاست فرهاد منتصر کوهساری؛ معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی برپا شد، مسعود پل مه، دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران نیز به عنوان یکی از  میزبان های پنل حضور داشت. ضمن اینکه روزبه مختاری، رئیس هیات مدیره و جمعی از اعضای انجمن کشتیرانی نیز در این پنل تخصصی حضور داشتند.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، در  پنل تخصصی «نقش بنادر و لجستیک بندری در توسعه حمل و نقل دریایی» ، سه موضوع “وضعیت صنعت بانکرینگ در ایران و جهان “؛ “مسائل حمل و نقل دریایی در جهان بر اساس پیش بینی های آنکتاد” و “چالش ها و موقعیت ترانزیتی ایران” مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار گرفت.

علیرضا چشم جهان، کارشناس و مدرس حوزه حمل ونقل دریایی در این نشست تخصصی عنوان کرد که در سال میلادی گذشته 11 میلیارد تن کالا در حمل ونقل دریایی کشور جابجا شده که نسبت به سال گذشته اش 2.7 درصد رشد داشته است. همچنین 793 میلیون تی.ای.یو کانتینر در بنادر دنیا تخلیه و بارگیری شده است. پیش بینی رشد این آمارها در یک برنامه 5 ساله در دنیا حدود 4.7 درصد خواهد بود.

چشم جهان اظهار کرد: چیزی حدود 60 درصد حمل ونقل کانتینری دنیا در آسیا انجام می شود. پارامترهای مختلفی در آینده بر روی حمل ونقل دریایی تاثیرگذار خواهد بود که از آن جمله می توان به سوخت کم سولفور، جنگ تجاری میان آمریکا و چین و شیوع ویروس کرونا است. ایجاد دگردیسی در اقتصاد دنیا مثل اشتراکات تجاری میان چین و هند و یا هند و  ایران نیز می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

این مدرس حوزه دریایی و بندری با بیان اینکه در هر سال شاهد رشد سهم حمل ونقل کانتینری بوده ایم خاطرنشان کرد: در سال 1980 فقط 3 درصد از مبادلات تجاری کالا با کانتینر انجام می شد، اما در سال 2000 این به 10 درصد و در سال 2010 به 15 درصد رسیده است. در سال 2018 نیز آمارها نشان از حمل 17 درصدی کالا به وسیله کانتینر می دهد. این نشان می دهد همزمان با اینکه ما شاهد افزایش مبادلات کالا در دنیا از طریق مسیرهای دریایی هستیم، رشد حمل با کانتینر نیز قابل ملاحظه است. در سال های اخیر شاهد ساخت و سفارش کشتی های با حجم بالا هستیم و این موضوع می تواند تغییر نگاه بنادر را نیز در پی داشته باشد.

چشم جهان با نام بردن 10 شرکت بزرگ کانتینری جهان تصریح کرد: بسیاری از شرکت ها با ادغام در یکدیگر توانسته اند هزینه هایشان را کاهش داده و سهم 83 درصدی کل ظرفیت حمل ونقل کانتینری را به خود اختصاص دهند. همچنین بنادر برتر دنیا که عمده آنها در اختیار چینی هاست و یا در شرق آسیا قرار دارد.

عضو انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران به شرح فعالیت بنادر منطقه ای در خلیج فارس پرداخت و گفت: بندرعباس بر اساس آخرین آمارها، جایگاه 82 دنیا را به خود اختصاص داده که بالغ بر 2 میلیون تی.ای.یوکانتینر خواهد بود. اما در سال گذشته میلادی، این آمار به 1 میلیون تی.ای.یو کانتینر رسیده و برای اولین بار، بندرعباس در میان 120 بندر برتر کانتینری دنیا قرار نگرفته است. کاهش فعالیت ها را می توان به 3 موضوع تحریم های آمریکا، سیاست های انقباضی در خصوص واردات کالا و ناتوانی ما برای حفظ سهم مان از ترانزیت بوده است. ظرفیت اصلی این بندر چیزی حدود 8 میلیون تی.ای.یو کانتینر است و با برای رسیدن به این سهم نیاز به بازارسازی داریم.

چشم جهان فعالیت های بندر جبل علی را در راستای طرح های توسعه ای توصیف کرد و گفت: این بندر رتبه نهم دنیا را با سهم 15 میلیون تی.ای.یو کانتینر به خود اختصاص داده و ظرفیت آن بیش از 22 میلیون تی.ای.یو کانتینر است. البته آنها با اجرای پروژه های بزرگ و ابتکار در نوع چیدمان کانتینرها قصد دارند به اهداف بزرگ تر برسند. بندر ابوظبی نیز دیگر بندر مهم کشور امارات است که با اتحادهای جدید می خواهند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص بدهند.

این کارشناس ارشد حوزه دریایی و بندری با نام بردن بنادر سحار عمان، حمد قطر و ام القصر عراق از طرح های توسعه ای آنها به عنوان الگوهای مناسب نام برد و اظهار کرد: این بنادر با ایجاد شبکه سازی، تقویت ترانزیت و بازارسازی در حال رشد هستند. ام القصر حتی توانست تعاریف رایج را نیز تغییر بدهد و با توجه به اینکه موقعیت جغرافیایی مناسبی نیز نسبت به دیگر رقبا نداشت، اما با آوردن 4 شرکت بزرگ دنیا و فعالیت آنها توانسته پذیرای کشتی هایی با ظرفیت 14 هزار تی.ای.یو کانتینر باشد. همچنین بنادر گوادر و چابهار نیز می توانند بنادری باشند که در آینده بازی را در منطقه تغییر بدهند.

چشم جهان رقابت میان بنادر در منطقه خلیج فارس را در آینده بسیار حساس خواند و گفت: تا سال 2030 پیش بینی شده که در حوزه کانتینری بیش از 40 درصد سهم به بنادر امارات خواهد رسید و سهم ایران نیز 11 درصد خواهد بود.

وی با طرح این سوال که آیا توسعه حمل ونقل تنها با توسعه زیرساخت ها ایجاد می شود، یادآور شد: مهم این است که ما با توسعه زیرساخت ها و تجهیزات می توانیم یک بخش مهم از ترانزیت و لجستیک را ایجاد کنیم. اما عوامل دیگر مانند یکپارچگی میان بازیگران فعال در حوزه حمل ونقل و لجستیک کشور و بازارسازی نقش مهم تری از زیرساخت ها را ایفا می کند.

در ادامه این پنل تخصصی؛ کاپیتان انصاری، عضو انجمن صنعت بانکرینگ ایران در خصوص وضعیت وضعیت صنعت بانکرینگ در ایران و جهان با اعلام اینکه ارزش بازار جهانی بانکرینگ  ۲۰۰ میلیارد دلار و بازار منطقه ای آن حدود ۱۰ میلیارد دلار است، گفت: سهم منطقه ای بندر فجیره در ارائه خدمات بانکرینگ، ۹۱ درصد است که ۹ درصد آن در اختیار ایران قرار دارد.

وی 3 بندر سنگاپور ، فجیره امارات و روتردام هلند را سه قطب بانکرینگ دنیا عنوان کرد و گفت: صنعت بانکرینگ یک ایستگاه سوخت رسانی نیست بلکه پکیجی از خدمات متنوع به کشتیرانی ها قلمداد می شود.

به گفته انصاری، ارائه خدمات یدکی و تعمیراتی، تعویض و تشریفات خدمه کشتی ، تامین دارو و ارائه خدمات پزشکی، تامین قطعات و تامین آذوقه در بسته خدمات بانگرینگ قرار دارد.

وی با اشاره به مزیت های بانکرینگ از جمله افزایش رتبه بین المللی بنادر ، رونق اقتصادی بنادر و سرمایه گذاری، پتانسیل ایران برای توسعه صنعت بانکرینگ را” سوخت بسیار مرغوب و با کیفیت”، “امنیت مرزها و جزایر کشور” ، “عمق مناسب برای لنگرگاه انداختن کشتی ها ” و  “فاصله بسیار نزدیک بنادر ایران به آب های بین المللی” دانست.

عضو انجمن صنعت بانکرینگ ایران گفت: فقدان زیر ساخت های لازم جهت ارائه خدمات جانبی به کشتی ها، عدم اجرای قانون برنامه پنجم و ششم توسعه و  عدم برنامه ریزی بلند مدت از جمله دلایلی است که باعث شده صنعت بانکرینگ  در ایران با سرعت پیشرفت نکند.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل کارگروه تخصصی به عنوان اتاق فکر صنعت بانکرینگ ، تعیین متولی توسعه بانکرینگ  و  تدوین و تصویب بسته حمایتی در آییین نامه اجرایی از جمله راهکارهایی است که برای توسعه صنعت بانکرینگ در ایران پیشنهاد می شود.

در این نشست همچنین مجتبی سلیمانی سدهی؛ مدیرعامل موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران درباره چالش ها و موقعیت ترانزیتی ایران گفت: کریدور شمال – جنوب ، کریدور تراسیکا ، کریدور شرق – غرب ، کریدور جاده ابریشم ، شبکه بزرگراه های آسیایی و شبکه حمل و نقل ریلی تار، موقعیت ها و ظرفیت های ترانزیتی ایران محسوب می شوند.

وی با اشاره به اسناد بالا دستی نظام برای توسعه حمل و نقل و لجستیک به چشم انداز ۲۰ ساله ایران ۱۴۰۴، سیاست های کلی نظام در حمل و نقل، سیاست های کلی نظام در آمایش سرزمین ، سیاست های کلی نظام در اشتغال و سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.

مدیرعامل موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران  با دسته بندی معضلات ترانزیت ایران در حوزه حمل و نقل جاده ای بر کمبود امکانات رفاهی بین جاده ای ، خود مالک بودن ناوگان جاده ای و  پایین بودن حداکثر تناژ حمل کامیون ها در ایران، تاکید کرد.

این کارشناس حمل و نقل ریلی، در تشریح معضلات ترانزیت ایران در حوزه حمل و نقل ریلی، به کمبود واگن، سرعت سیر پایین، بالا بودن هزینه توقف در ایستگاه و زمان های طولانی توقف در ایستگاه ها اشاره کرد.

گزارش تصویری:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.