ترخیص ۱۲ میلیارد دلار کالای اساسی از گمرکات

معاون امورگمرکی گمرک ایران گفت: امسال ۲۱ میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، مهرداد جمال ارونقی معاون امورگمرکی گمرک ایران گفت: امسال ۲۱ میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است. این میزان واردات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به لحاظ وزنی ۲۱ درصد و از نظر ارزشی ۲۳ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه خروج کالا از گمرک مستلزم اظهار و انجام تشریفات گمرکی است، اظهارداشت: بیشتر این کالا ها با سلامت جامعه در ارتباط هستند و نیاز به اخذ و ارائه مجوزهای قانونی دارند.

معاون امورگمرکی گمرک ایران گفت: گمرک تسهیلات مختلفی را در خصوص اظهار کالا های مزبور به گمرک، انجام تشریفات گمرکی و ترخیص انجام داده که منتج به تسریع در ترخیص این میزان کالا طی سال جاری شده است.

وی افزود: علیرغم اینکه مجوز های قانونی هیچ ارتباطی به گمرک ندارد منتها تفاهم نامه های مختلفی بین سازمان های ذیمدخل و ذیصلاح صادرکننده مجوز قانونی و گمرک صورت گرفته است.

جمال ارونقی بیان داشت: برای نمونه اگر در مدت یک یا دو هفته مجوزهای قانونی ازطرف سازمان متولی صادر و به گمرک ارائه می شد در حال حاضر به سه تا چهار روز تقلیل یافته است.

وی ادامه داد: یک مورد دیگری که گمرک در این زمینه پیشنهاد داده و کم و بیش عملیاتی شده اینکه از طرف یک سازمان زمانی که کالا نمونه برداری می شود نتیجه نمونه برداری به سه یا چهار سازمان دیگری که باید مجوزهای قانونی صادرکنند نمونه برداری مزبور تعمیم داده شود.

معاون امورگمرکی گمرک ایران گفت: برای مثال در بحث استاندارد اگر سازمان ملی استاندارد ایران نمونه برداری انجام می دهد نتیجه نمونه برداری به نحوی بوسیله بهداشت، دامپزشکی و جهاد کشاورزی مورد رسیدگی قرار می گیرد و بلافاصله نتیجه صادر می شود.

وی در ادامه افزود: یکبار نمونه برداری در حین تخلیه و یا در حین قبل از اظهار از کالاها صورت می گیرد.

جمال ارونقی اظهارداشت: یکسری استاندارد هایی را کنوانسیون بین المللی تجدید نظر شده کیوتو که ایران هم بر اساس ماده واحده ای که از سوی مجلس در نظرگرفته شده بود از سال ۱۳۸۹ به این کنوانسیون ملحق شده است.

وی اذعان داشت: بررسی های که از سمت گمرک انجام شد این مورد را نشان می داد که کنوانسیون مزبوردر خصوص تسهیل تشریفات گمرکی است و همینطور تمامی استانداردهای که در خصوص تسهیلات ارائه شده از سوی گمرک در این کنوانسیون لحاظ شده به نحوی بوسیله گمرک اجرایی و عملیاتی شده است.

معاون امورگمرکی گمرک ایران یادآورشد: این امر باعث شده کالاهای اساسی در حداقل زمان ممکن از گمرکات ترخیص شوند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.