لندن هفته آینده در این زمینه تصمیم گیری می کند؛ کاهش سرعت کشتی ها برای حفظ میحط زیست

 

تغییرات اقلیمی و آب وهوایی طی دهه های اخیر باعث شده تا صنعت حمل ونقل به عنوان یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در ایجاد آلاینده ها دچار تغییراتی شود و به سمت استفاده از سوخت های پاک برود. اما راهکارهای دیگری نیز برای کاهش آلاینده های صنعت حمل ونقل در نظر گرفته شده است. از جمله کاهش سرعت در وسایل نقلیه بزرگ!

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، سازمان ملل در تدارک قوانینی است که سرعت حمل ونقل بین المللی از جمله سرعت کشتی ها را کاهش بدهد. آنها با استدلال کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به دنبال دستیابی به هدفی بزرگ تر یعنی حفظ محیط زیست زمین هستند.

گزارش های اخیر نیز نشان می دهد که کاهش سرعت کشتی ها منافعی برای سالم ماندن اقلیم دریاها، آب وهوا و محیط زیست دارد.

طرح اولیه آنها کاهش 20 درصدی سرعت کشتی هاست. ایده ای که به نظر می رسد باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، دی اکسید کربن و اکسید ازت می شود. اما اینجا تنها موضوع آلاینده های هوا نیست. تحققات جدید نشان می دهد که کاهش 20 درصدی سرعت کشتی ها باعث کاهش تولید آلایندگی صدای کشتی ها به میزان 66 درصد است. اتفاقی که می تواند روی سلامت موجودات دریایی از جمله وال ها تاثیر بسزایی بگذارد.

مذاکره کنندگان و ارائه دهندگان این پیشنهاد از سوی سازمان ملل قصد دارند در شهر لندن این پیشنهاد مهم در صنعت حمل ونقل دریایی را ارائه بدهند.

کشتی ها حدود 80 درصد از انواع کالاهای جهان را از نظر حجم جابجا می کنند. با این حال، آنها همچنان به خاطر تولید و انتشار گازهای گلخانه ای و نوع سوختی از آن بهره می برند مورد اتهام جامعه طرفدار محیط زیست جهانی هستند.

گفته می شود که صنعت حمل ونقل دریایی سهم 3 درصدی در پدیده گرمایش زمین دارد. این میزان با کل نقش کشور آلمان در گرمایش زمین برابر است.

اگرچه صنعت حمل ونقل دریایی تحت پوشش توافقنامه پاریس نبوده، اما سال گذشته سازمان جهانی دریانوردی (آیمو) قانونی را تصویب کرد که به موجب آن، صنعت حمل ونقل دریایی میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا سال 2050 میلادی نسبت به سال 2008 به میزان 50 درصد کاهش بدهد.

به گزارش بی بی سی، تحقیقات اخیر بر این موضوع متمرکز شده که تحقق هدف فوق راهکارهای متعددی دارد که یکی از مهم ترین آنها، کاهش سرعت کشتی ها از شرایط کنونی به میزان 20 درصد است. این گزارش علاوه بر تولید و انتشار گازهای گلخانه ای توسط کشتی ها، به وضعیت آلایندگی صوتی آنها نیز توجه داشته است.

نتایج تحقیقات نشان می دهد هر چه کشتی ها آهسته تر حرکت کنند، میزان سوخت مصرفی آنها نیز کاهش می یابد. این بدان معناست که تولید تولید اکسیدهای کربن، اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن نیز کاهش خواهد یافت. این موارد به ویژه در شهرها و مناطق ساحلی که به زندگی انسان ها نزدیک تر است بیشتر به آلایندگی هوا و در خطر قرار گرفتن شهروندان کمک می کند.

کاهش 20 درصدی سرعت کشتی ها باعث کاهش 24 درصدی تولید اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن می شود. تولید کربن سیاه نیز با کاهش سرعت کشتی ها به میزان معناداری پایین خواهد آمد.

همچنین کاهش تولید کربن سیاه توسط کشتی ها در مناطق قطب شمال نیز باعث کند شدن پدیده گرم شدن زمین می شود. وقتی کشتی ها در آب های یخ زده قطب شمال حرکت می کنند، ذرات کربن سیاه روی یخ ها و برف ها  می نشیند و امکان بازتاب گرمای تولیدشده توسط نور خورشید کاهش می یابد و همین پدیده، یکی از عوامل ذوب شدن سریع تر یخ ها و گرمایش زمین است.

نتایج این بررسی همچنین نشان می دهد که با کاهش 20 درصدی سرعت کشتی ها در خطوط بین المللی، میزان تولید آلاینده های صوتی نیز کمتر می شود و همین عامل، می تواند برخورد نهنگ ها با یکدیگر یا با کشتی ها را به میزان دو-سوم کاهش بدهد.

پیشنهاد کاهش سرعت کشتی ها از جمله مواردی است که در جلسه اخیر آیمو مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

کارشناسان امیدوارند که صنعت حمل ونقل دریایی در درازمدت بتواند از سوخت های غیرفسیلی و تجدیدپذیر برای حرکت کشتی ها استفاده کند. اما تا آن زمان، کاهش میزان سولفور سوخت کشتی ها و همچنین کاهش سرعت این وسایل نقلیه اثربخش می تواند راهکارهای مهمی برای حفظ محیط زیست کره زمین باشد.

فرانسه در این مسیر پیشنهاد داده که در قدم نخست، طرح کاهش سرعت کشتی ها ابتدا از نفتکش ها و کشتی های فله بر شروع شود و در مرحله بعد، کشتی های کانتینری و یا کروز را شامل شود. دانمارک نیز پیشنهاد داده تا این صنعت در زمینه سرعت حرکت کشتی ها بر یک استاندارد مبتنی بر هدف توافق کنند تا منافع همه از جمله شرکت های کشتیرانی نیز تامین شود.

«لوانا پروکاپیو» در خصوص طرح کاهش سرعت کشتی ها می گوید:«مزیت این طرح این است که اجرای آن نیاز به هیچ فناوری یا نصب دستگاه و تغییر ساختار در کشتی ها ندارد و به محض تصویب آن، امکان اجرایش برای همه شرکت های کشتیرانی ممکن است. همچنین کاهش سرعت کشتی ها یکی از کارآمدترین راه های کاهش و انتشار گازهای آلاینده است.»

اما ایده کاهش سرعت کشتی ها توسط برخی از شرکت های بزرگ حمل ونقل دریایی مورد حمایت واقع نشده است.

«سایمون کریستوفر برگلف»، مدیر امور مقررات شرکت معتبر مرسک در این خصوص می گوید:«ما از طرح جدید مبنی بر کاهش سرعت کشتی ها حمایت نمی کنیم و مورد تایید ما نخواهد بود. محدودیت سرعت باعث افزایش برخی هزینه ها برای شرکت هایی همچون مرسک می شود و به همین دلیل، با آن مخالفیم. ما می توانیم روی عملکرد موتور کشتی ها یا نوع سوخت بحث کنیم تا میزان تولید گازهای آلاینده کاهش بیابد. اما به طور قطع، کاهش سرعت کشتی ها مدنظر ما نیست و نباید روی این موضوع تمرکز کنیم. حتی آیمو هم در دستورالعمل های اخیر خود به سراغ استفاده از سوخت های کم سولفور رفته و این موضوع برایش اهمیت بیشتری دارد.»

کاهش سرعت کشتی ها برای شرکت های کشتیرانی پدیده جدیدی نیست. در سال 2008 میلادی و در زمان رکود و کاهش فعالیت شرکت های حمل ونقل دریایی، آنها تصمیم گرفتند تا سرعت کشتی ها را به منظور کاهش مصرف سوخت و صرف هزینه کمتر، کاهش بدهند. در آن دوره سرعت کشتی ها به طور متوسط حدود 12 درصد کاهش یافت و همین مسئله، به کاهش 27 درصدی مصرف سوخت کمک کرد.

کارشناسان معتقدند که هر تصمیمی که در سازمان جهانی دریانوردی (آیمو) در این برهه زمانی اتخاذ شود اصل قانون کاهش سرعت کشتی ها را هدف قرار نمی دهد. چرا که برای حفظ محیط زیست جهانی چاره ای جز کاهش سرعت آنها وجود ندارد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.