با حضور نمایندگان ایران، افغانستان،‌ رومانی و گرجستان انجام شد؛ مذاکره برای دیپلماسی حمل‌ونقل منطقه‌ای در سومین اجلاس راه ابریشم تفلیس

 

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در حاشیه برگزاری سومین اجلاس راه ابریشم تفلیس گرجستان در قالب نشست‌های دو جانبه با وزرای حمل‌ونقل افغانستان و رومانی و معاون وزیر تجارت و زیرساخت گرجستان دیدار و در خصوص احیای جاده ابریشم، راه‌اندازی کریدورهای بین‌المللی و فرصت‌های همکاری مشترک در زمینه توسعه ترانزیت و لجستیک مذاکره و گفت‌وگو کرد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سومین اجلاس دو روزه راه ابریشم تفلیس، سی‌ام مهر با حضور وزرای حمل‌ونقل افغانستان و رومانی، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران و معاون وزیر تجارت و زیرساخت گرجستان در تفلیس برگزار شد و کشور‌های حاضر در اجلاس برنامه‌های خود برای احیای جاده ابریشم را ارائه کردند.

شهرام آدم نژاد، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی به نمایندگی از محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در سومین اجلاس راه ابریشم تفلیس حضور یافت و در حاشیه این اجلاس‌ چند نشست‌ دو جانبه با وزرای حمل‌ونقل افغانستان، رومانی و معاون وزیر تجارت و زیرساخت گرجستان برگزار کرد.

بر اساس این گزارش در روز اول، نشست معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی کشورمان با وزیر حمل‌ونقل افغانستان برای همکاری‌های مشترک در حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی و احیای جاده ابریشم از طریق ایران و افغانستان  بحث و گفت‌وگو کرد و مقرر شد؛ با بهره‌گیری از ابتکارات عنوان شده توسط ایران و افغانستان و کشورهای دیگر، شرایط احیای جاده ابریشم فراهم شود.

همچنین پس از بحث و بررسی در مورد موضوعات همکاری‌های ‌مشترک در زمینه‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و لجستیکی، گسترش همکاری‌های دوجانبه درخصوص موارد مذکور مورد توافق طرفین قرار گرفت.

در روز دوم اجلاس نیز معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ایران با وزیر حمل‌ونقل رومانی دیدار کرد و برنامه‌های مشارکت دو کشور برای احیای جاده ابریشم بین طرفین بررسی شد، همچنین معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی کشورمان از وزیر حمل‌ونقل رومانی برای بازدید از فرصت‌های لجستیکی و بندری ایران و مذاکره در خصوص ایجاد کریدور بین‌المللی جدید بین دو کشور دعوت کرد.

در ادامه مذاکرات این اجلاس دو روزه، نشست دو جانبه‌ی شهرام آدم نژاد، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با معاون وزیر تجارت و زیرساخت گرجستان برگزار و درباره موضوع همکاری‌های مشترک در کریدور خلیج فارس-دریای سیاه مذاکراتی انجام و مقرر شد؛ برای نهایی‌سازی متن توافقنامه این کریدور بین‌المللی تسریع شود. همچنین حضور گرجستان در بندر چابهار با توجه امضا توافقنامه تجارت آزاد بین گرجستان و هندوستان، اتصال دو کشور به یکدیگر از طریق بنادر ایران، در نظرگیری محوطه اختصاصی در مراکز لجستیک بندری کشور برای گرجستان و رفع مشکلات موجود بین ایران و گرجستان در زمینه حمل‌ونقل جاده‌ای از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست دو جانبه بود.

گفتنی است: امین ترفع مدیرکل دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌ها، آدم نژاد را در این سفر همراهی کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.