سفیر هندوستان در ایران در بازدید از بندر چابهار مطرح کرد: به تعهداتمان در بندر چابهار عمل می کنیم

 

گدام دارمندرا سفیر هندوستان که در راس هیئتی به منظور سفری دو روزه به بندر چابهار، امروز وارد این بندر شد و از زیرساخت ها، تجهیزات و اسکله های طرح توسعه بندر شهید بهشتی بازدید کرد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در جریان این بازدید گفت: بندر چابهار به واسطه برخورداری از موقعیت ترانزیتی، واردات و صادرات کا‌لا فرصتی بی‌نظیر برای کشورهای همسایه است.

وی بندر چابهار را بندری بدون محدودیت با موقعیت ممتاز جغرافیایی و منطقه ای معرفی و اظهار کرد: واقع شدن در مسیر کریدور شمال – جنوب و برخورداری از زیرساخت مناسب برای حمل و نقل دریایی و مبادلات گسترده تجاری کشورهای هندوستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه و CIS، از امتیازات ویژه بندر چابهار است که سرمایه گذاری و حضور صاحبان کالا را در این بندر اقیانوسی توجیه پذیر می کند.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، بندر چابهار می تواند بدون هیچ محدودیتی تمامی نیازهای کشور هندوستان در خصوص انتقال فرآورده های نفتی و گازی نظیر CNG و LNG و همچنین کشورهای جنوب شرق آسیا را تامین کند.

آقایی تصریح کرد: بندر چابهار برای جذب سرمایه گذاری در بخش های مختلف و حضور سرمایه گذاران و صاحبان کالا و بار مشوق های ویژه ای در نظر گرفته است.

به تعهداتمان در بندر چابهار عمل می کنیم

گدام دارمندرا سفیر کشور هندوستان در جلسه تشریح پتانسیل ها، فرصت های سرمایه گذاری و حمل و نقل کالاهای ترانزیتی از طریق بندر چابهار اظهار داشت: چابهار بیشتر از یک نشانه برای دولت هند در رابطه با مسائلی که دنبال می کند اهمیت دارد.

وی افزود: باید به صورت شفاف راجع به تعهداتی که در رابطه با چابهار وجود دارد صحبت شود.

سفیر هندوستان در ایران با اشاره به اینکه ما باید خط اعتباری قرارداد کوتاه مدت و قرارداد بلندمدت را در حالت یک پکیج واحد در نظر بگیریم گفت: من قبول دارم که زمان را ازدست داده ایم و ۱۸۰ روز از شروع کار گذشته است.

دارمندرا بیان کرد: کشورهای نظیر تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و سایر کشورهای حوزه CIS می توانند در این بندر جایگاه داشته باشند و کالاهای مورد نیاز خود را به بهترین شیوه حمل و نقل نمایند.

وی با بیان اینکه کشور هندوستان و افغانستان پیگیری های مکرری درخصوص مستثنی نمودن بندر چابهار از تحریم ها کردند اما همچنان مسئله بانکها چالش ساز است، مطرح کرد: در طول یکسال گذشته تجارت ایران و هند ۳۰ درصد رشد داشته است و به رقمی حدود ۱۷ میلیارد دلار در سال رسیده است .

دارمندرا کشور هندوستان را یکی از ارائه کنندگان اصلی کالاهای اساسی به ایران برشمرد و افزود: یک کانال بانکی مختص در هند ایجاد کردیم که با اتاق بازرگانی ایران و هند ارتباط دارد تا نوعی مبادله کالا به کالا انجام شود

وی تأکید کرد: با توجه به رشدی که در تجارت ما وجود دارد همچنان بنادر هند و چابهار بنادر مهمی هستند و آنچه را که تعهد کرده ایم حتما انجام می دهیم.

سفیر هندوستان خاطرنشان کرد: اگرچه در رابطه با اقلامی که در کشورهای ثالث ساخته می شود همچنان با مشکل مواجه هستیم اما این موضوع باعث توقف انجام تعهداتمان نخواهد شد و تمامی تعهدات ما با اولویت پیگیری می شود.

بر اساس این گزارش، حضور در جلسه بررسی پتانسیل ها و قابلیت های سرمایه گذاری و حمل و نقل کالاهای ترانزیتی و صادراتی از طریق بندر چابهار، بازدید از دفتر کار شرکت IPGL هندوستان و بنگاه های اقتصادی و شرکت در جلسه تسهیل و تسریع فعالیت های سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار از دیگر برنامه های سفر دو روزه سفیر هندوستان در ایران به بندر چابهار است. در این سفر وابسته دریایی و دبیر دوم سفارت هند در ایران گدام دارمندرا را همراهی می کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.