دفتر کشتیرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی اعلام کرد؛ افزایش حملات راهزنان دریایی در غرب آفریقا

 

نبود ‌چشم‌انداز آینده‌ای بهتر و ضعف ساختارهای حکومتی در غرب آفریقا راه را برای راهزنی دریایی هموارتر می‌سازد. به گزارش دفتر کشتیرانی بین‌المللی، شمار حملات راهزنان دریایی در سال گذشته در سراسر جهان افزایش یافته است.

به گزارش سی نیوز و به نقل از دویچه وله، دفتر کشتیرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی اعلام کرد که شمار حملات راهزنان دریایی در سال گذشته در سراسر جهان افزایش یافته است. این دفتر از ۲۰۱ مورد راهزنی دریایی در سال ۲۰۱۸ خبر داده است. طبق گزارش ارائه شده، این رقم در سال پیش از آن ۱۸۰ مورد بوده است.

کانون راهزنی دریایی غرب آفریقاست. غرب آفریقا شامل کشورهایی در منطقه‌ی غربی این قاره است که از آن میان می‌توان از جمله به سنگال، گامبیا، گینه، گینه بیسائو، ساحل عاج، سیرالئون، مالی، لیبریا و چند کشور دیگر آفریقای غربی اشاره کرد. برای نمونه در گینه شمار راهزنی‌های دریایی در سال گذشته دو برابر شده است.

آدم‌ربایی و باجگیری

همه‌ی شش کشتی‌ای که در سال گذشته ربوده شده‌اند، در آب‌های میان ساحل‌عاج و کنگو در تردد بوده‌اند. از ۱۸ کشتی که هدف تیراندازی قرار گرفته‌اند نیز ۱۳ کشتی در آب‌های این منطقه بوده‌اند. ۱۴۱ تن گروگان گرفته شده‌اند که ۱۳۰ تن آنان توسط راهزنان دریایی در خلیج گینه ربوده شده‌اند. از ۸۳ مورد آدم‌ربایی نیز برای ۷۸ تن سربها مطالبه شده است.

در سه ماهه‌ی آخر سال ۲۰۱۸ شاهد افزایش چشمگیر خشونت‌های دریایی هستیم. راهزنان دریایی کشتی‌ها را در بیرون از آب‌های یادشده به تسخیر خود درآورده و سرنشینان آنها را با خود به نیجریه برده‌اند.

از سومالی در بخش شرقی آفریقا نیز راهزنی دریایی فزاینده گزارش شده است. در خلیج عدن نیز راهزنان دریایی به یک تانکر بزرگ و یک تانکر کوچک و همچنین به یک کشتی باری بزرگ که در ۳۰۰ کیلومتری ساحل عدن در حرکت بوده‌اند تیراندازی کرده‌اند.

به گزارش دفتر کشتیرانی بین‌المللی به دلیل حاکم بودن چنین وضعیتی، حضور ناوگان‌های نیروی دریایی جامعه‌ی بین‌المللی در شاخ آفریقا همچنان ضروری و مهم است.

به گفته‌ی وزارت امور خارجه‌ی آلمان، مناطق زیادی در آفریقا از ساختارهای حکومتی استوار برخوردار نیستند. در برخی از کشورهای این قاره حتی خطر زوال حکومت به چشم می‌خورد. در برخی از کشورها کنترلی  بر روی انبارهای سلاح‌های سبک وجود ندارد. این امر زمینه‌ساز تبهکاری سازمان‌یافته و تروریسم است.

در گزارش دفتر کشتیرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی آمده است که در سال گذشته آب‌های کشورهایی مانند اندونزی، مالزی و فیلیپین برخلاف کشورهای غرب آفریقا امن‌تر شده‌اند. حضور پلیس دریایی اندونزی و نیز نیروهای گشت ساحلی در فیلیپین در امنیت آب‌های این منطقه موثر بوده است.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.