مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی کشور در مورد برگزاری نمایشگاه بین المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران، اعلام کرد: این نمایشگاه به مدت سه روز و با حضور ۲۷۰ شرکت خصوصی و دولتی و ۱۸ شرکت بینالمللی از ۲۶ لغایت ۲۸ آذرماه ۱۳۹۷ در جزیره کیش برگزار می شود.
به گزارش سی نیوز، علی اکبر مرزبان در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با برگزاری نمایشگاه بین المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: این نمایشگاه توسط دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی کشور و با حمایت سازمان بنادر و دریانوردی برگزار می شود و هدف آن فراهم کردن بستری برای فعالیت های حوزه دریایی است.
وی ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه به منزله اشاعه فرهنگ دریایی خواهد بود و محلی برای تعامل و برخورد شرکتهای فعال خصوصی و دولتی است که ارگانهای دریایی را نیز میتوان به آن اضافه کرد تا شاهد انعقاد تفاهمنامهها و قراردادهای مختلف در این بخش باشیم و علاوه بر این دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران را در حوزه دریایی معرفی کنیم.
مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی کشور با اشاره به اهداف کلان نمایشگاه بینالمللی دریایی جمهوری اسلامی ایران، عنوان کرد: هدف کلان برگزاری این نمایشگاه دور هم جمع کردن شرکتهایی است که در حوزه خاص دریایی با بخشهای متنوع فعالیت میکنند و نمایشگاه زمینه را جهت معرفی تولیدات، خدمات و نیز توانمندیهای شرکتها فراهم کرد تا بتوانند با مذاکره چندجانبه تفاهمنامه و قراردادهای مختلفی را در این نمایشگاه جامع، یکپارچه و با کیفیت مدنظر قرار دهد.
مرزبان با اشاره به اینکه ۸۲۰۰ متر فضای مفید به نمایشگاه بینالمللی دریایی اختصاص یافته است در مورد محورهای این نمایشگاه، اعلام کرد: صنایع ساخت و تعمیر کشتی، صنایع فراساحل، خدمات بندری اعم از لایروبی و سوخترسانی، سازندگان و تامین کنندگان تجهیزات دریایی، خدمات مشاورهای، آموزش و تحقیقات دریایی، بیمه، بازرگانی، شیلات و آبزیپروری، کشتیرانی و بنادر و دریانوردی اعم محورهای نمایشگاه بینالمللی دریایی جمهوری اسلامی ایران هستند.
مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی کشور در ادامه با بیان اینکه ۲۷۰ شرکت خصوصی و دولتی در نمایشگاه بینالمللی دریایی حضور خواهند داشت، ادامه داد: علاوه بر این ۱۸ شرکت بینالمللی از هلند، آلمان، فرانسه، یونان، عمان، چین و تایوان در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و انتظار این است که فرصتهای سرمایه گذاری جدید در حوزه دریایی ایجاد شود.
مرزبان در خصوص فرصتهای سرمایه گذاری پیش آمده در این نمایشگاه، بیان کرد: فرصتهای سرمایه گذاری در حوزه دریایی میتوان به تخلیه و بارگیری در بنادر ایران و منطقه، توسعه و تجهیز ناوگان دریایی در ایران و منطقه، ساخت انواع شناورهای مختلف، تعمیر و نگهداری و تامین تجهیزات دریایی و بندری و نیز ساخت، نگهداری و بهرهبرداری در بخش تجهیزات فراساحل اشاره کرد.
مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگان های دریایی کشور، ادامه داد: امیدوار هستیم در فضایی که علیه ایران با توجه به تحریمهای ظالمانه و ناجوانمردانه آمریکا ایجاد شده است، نمایشگاه بینالمللی دریایی جمهوری اسلامی ایران با کیفیت بالا و کمیت مناسب برگزار شود که از این طریق میتوان به کشورهای دنیا و منطقه نشان داد که بدون توجه به تحریمهای آمریکاییها اقدامات و برنامههای مدنظر ایران پیش میرود که این مساله با بازخوردهای مثبتی در دنیا روبرو خواهد شد تا همه کشورها بدانند علیرغم وجود تحریمها کشورهای مختلف علاقهمند به مراوده و تعامل تجاری با ایران هستند.
تصدی گری تا کجا ؟
دبیرخانه ارگانهای دریایی کشور که ذیل سازمان بنادر و دریانوردی فعالیت می نماید بدون در نظر گرفتن حق مالکیت معنوی این نمایشگاه متعلق به انجمن، اقدام به برگزاری جلساتی در این خصوص کرده و علی اکبر مرزبان مسئول دبیرخانه هماهنگی ارگانهای دریایی کشور بی اعتنا به مصوبات قبلی این شورا، از تجمیع نمایشگاه های دریایی با عنوان “نمایشگاه بین المللی دریایی جمهوری اسلامی ایران” خبر داده است.
این درحالی است که در سومین نشست شورای عالی هماهنگی مدیران ارشد ارگانهای دریایی کشور که با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر مدیران ارشد ارگانهای دریایی کشور 13/12/1396 برگزار شد در بند 6 آن مصوب گردید که:
“راجع به تجمیع نمایشگاه و مجری برگزاری آن، با عنایت به تفاهمنامه منعقده قبلی فی مابین انجمن مهندسی دریایی ایران، شورایعالی صنایع دریایی و سازمان بنادر و دریانوردی، مقرر شد، سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از شورای عالی هماهنگی، با انجمن مهندسی دریایی ایران وارد مذاکره شود تا در صورت توافق، ششمین نمایشگاه بین المللی دریایی سال 1397 با نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی ادغام و توسط انجمن مهندسی دریایی ایران به عنوان مجری برگزار گردد. بدیهی است، در صورت تفاهم، سیاست ها و برنامه های نمایشگاه می بایست به طور مشترک توسط دبیرخانه و انجمن تعیین و اجرا شود.”
با توجه به مصوبه فوق، سازمان بنادر و دریانوردی نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده بلکه خود را در رقابت با یک انجمن تخصصی قرار داده است.
(مثل آنکه دبیرخانه شورای هماهنگی ارگانهای دریایی با توجه به هزینه های بسیار از بیت المال و اطلاع رسانی گسترده توان برگزاری نمایشگاهی در خور کشورمان را ندارند و با عدم پایبندی به تعهدات در کارهایی که تخصصشان نیست ورود کرده و بجای آنکه حامی بخش خصوصی باشد، امور را برون سپاری نماید و بیشتر به نقش حاکمیتی خود بپردازد تا تصدی گری، به مسئولیت ها و منابع آن چشم دوخته و دست اندازی می کند.)
پنجمین نمایشگاه بین المللی دریایی ارگانهای دریایی که در اسفند ماه سال گذشته به مدت سه روز در محل دائمى نمایشگاه هاى بندرعباس با هزینه های بسیار و حمایتهای دولتی برگزار شد، فقط شاهد حضور 73 شرکت بود و بیشتر معرف فعالیتهای مجموعه های دولتی بود.
سازمان منطقه آزاد کیش نیز علی رغم اینکه طی نامه ای اعلام کرده مالکیت معنوی این نمایشگاه متعلق به انجمن بوده و بر اساس قوانین کشور و اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری، محمدسعید سیف رییس انجمن مهندسی دریایی ایران می باشد، بر خلاف قوانین با سوء استفاده از مسائل پیش آمده داخلی انجمن و با حمایت بدون دلیل و تعجب برانگیز سازمان بنادر و دریانوردی، بدون برگزاری مناقصه و نادیده گرفتن حق مالکیت انجمن مهندسی دریایی ایران به روشی غیرمعمول سالهای گذشته، اقدام به عقد قرارداد جهت برگزاری نمایشگاه با یک شرکت خصوصی که فقط پیمانکار انجمن در چند سال اخیر بوده، نموده است.
مرزبان چرا دروغ می گوید؟
واقعا که بجای حمایت از بخش خصوصی اموالشان را تصاحب می کنند
روزگارست آن که گه عزت دهد گه خوار دارد
چرخ بازیگر ازین بازیچه ها بسیار دارد