معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه دریافت حق بیمه سانچی در جریان است، گفت: اعلام تحریمهای ایران، یک بازی سیاسی آمریکاییهاست. البته این حرف به این معنا نیست که ما به هیچعنوان از عوارض تحریمها رنج نمیبریم بلکه مقاومت و تابآوری اقتصاد ایران نسبت به سالهای ۹۱ و ۹۲ اصلا قابل مقایسه نیست.
به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هادی حقشناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره تحریمهای صنعت حمل و نقل دریایی ایران اظهار کرد: ما در جنوب کشور صدها بندر داریم که در تحریمهای قبلی علی رغم اینکه خطوط کشتیرانی ما تحریم بودند ولی ما از بنادرمان در جنوب و در شمال در دریایخزر استفاده میکردیم و امروز هم در حال استفاده از این بنادر هستیم.
وی در خصوص بندر چابهار گفت: آمریکاییها معافیتی برای بندر چابهار قائل شدند تا کالا از هند به افغانستان یا از افغانستان به هند عبور کند. همانگونه که ۸ کشور میتوانند از ایران نفت بخرند، افغانها هم میتوانند از ما فرآوردههای نفتی بخرند.
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه قرار نیست طبق قوانین آمریکاییها بنادرمان را اداره کنیم، افزود: بر اساس آنچه خودمان تشخیص میدهیم، کالا به بنادر ما وارد، صادر یا ترانزیت خواهد شد ولی آنها اسم بندر چابهار را به شکل اختصاصی آوردهاند.
وی با بیان اینکه در لیست ۷۰۰ موردی تحریم های جدید آمریکا، اسم هیچ یک از بنادر ما نیامده، در خصوص تناقض در اظهارات آمریکایی ها مبنی بر تحریم نبودن هیچ یک از بنادر ایران از یک سو و معاف شدن بندر چابهار از سوی دیگر (که به معنی تحریم شدن بنادر دیگر غیر از چابهار است) تصریح کرد: در لیست آمریکایی اسم ۲۰۰ فروند کشتی ایرانی، ۵۰ بانک و صدها شخص حقیقی که برخی از آنها دیگر سمتی ندارند مانند آقای داجمر که سالهاست از شرکت کشتیرانی کنارهگیری کرده یا کشتی سانچی که سال گذشته غرق شد، وجود دارد. بنابراین آمریکاییها در این لیست گاف زیادی دادهاند که عدم تحریم بنادر ایران و معاف شدن تحریم چابهار، یکی از گافهای این لیست آمریکاست.
حقشناس در پاسخ به این پرسش که این اظهارات که گفته می شود حضور سانچی در لیست تحریمها گاف نیست بلکه به معنی عدم امکان دریافت حق بیمه بدنه، محموله و متوفیان و سرنشینان این کشتی است، صحت دارد یا خیر؟ به مهر، گفت: اگر این اشتباه آمریکاییها به منزله گاف دادن آنها نیست، پس چرا اسامی کشته شدگان این کشتی که بازماندگان آنها میتوانند حق بیمه دریافت کنند، در لیست تحریمها قرار ندارد؟ یا چرا اسامی سرنشینان خارجی سانچی در لیست تحریمها نیامده است؟
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مسیر پرونده حقوقی دریافت حق بیمه سانچی همچنان در جریان است، خاطرنشان کرد: وقتی اروپاییها میگویند نفت ایران را میخریم و پول آن را در ایران پرداخت میکنیم، آمریکاییها چرا درباره آن اظهارنظر نمیکنند؟ بنابراین اعلام تحریمهای ایران، یک بازی سیاسی آمریکاییهاست. البته این حرف به این معنا نیست که ما به هیچعنوان از عوارض تحریمها رنج نمیبریم اما یک نکته کلیدی وجود دارد و آن این است که مقاومت و تابآوری اقتصاد ایران نسبت به سالهای ۹۱ و ۹۲ اصلا قابل مقایسه نیست همچنین زمان نامحدود برای تحریمها ندارد همانگونه که ترامپ روز گذشته در انتخابات کنگره آمریکا ضربه خورد و کنگره را از دست داد، ممکن است دو سال دیگر خودش هم از دست برود بنابراین زمان برای تحریمها نامحدود نیست.
پیشبینی درآمد سازمان بنادر تا پایان سال محقق میشود
حقشناس در پاسخ به این پرسش که آیا تحریمها، درآمد ۲۵۰۰میلیارد تومانی هدف گذاری شده سازمان بنادر و دریانوردی تا پایان امسال را با خدشه روبهرو خواهد کرد یا خیر؟ تأکید کرد: میزان درآمد سازمان بنادر تا کنون، جزء موضوعات محرمانه سازمان است اما تا پایان امسال رقمی بیش از پیشبینیها محقق خواهد شد.
نظرات بسته شده است.