گفت وگو با ناتاشا فیلیدز، معاون وزیر حمل ونقل و دریانوردی قبرس: سرمایه گذاری در آموزش دریانوردی کلید موفقیت است

 

سی نیوز – روز نخست ماه مارس برای ناتاشا فیلیدز، مسوولیتی جدید به همراه آورد. او برای اولین بار به عنوان معاون وزیر حمل ونقل و دریانوردی قبرس انتخاب و سپس گزارش خود را در این خصوص به مقامات ارائه داد. فیلیدز در این گفت وگو از آینده صنعت کشتیرانی قبرس و نقش مسافرت دریایی با کشتی های کروز در بهبود شرایط اقتصادی کشورش سخن گفت. ای گفت وگو با سایت معتبر بین المللی «مریتایم اکس کلوسیو» انجام شده است.

  • نگاه دولتمردان کشور شما در خصوص حمل ونقل دریایی و تغییرات آن چگونه است؟

معاونت وزارت خانه بخش جدیدی است که جایگزین دپارتمان حمل ونقل تجاری (DMS) شده است.  این دپارتمان با سابقه ای 40ساله نقش مهمی در حوزه حمل ونقل قبرس ایفا می کرده و پایه های مستحکمی داشته است. به همین دلیل، ما می خواهیم از این سابقه طولانی در صنعت حمل ونقل بهره ببریم تا بتوانیم در آینده نزدیک یک فضا و دوره جدید را بسازیم. گروه جدید که دارای دانش و تجربه کافی در این زمینه است باعث خواهد شد تا ما همچنان از مشتری هایمان حمایت کنیم و با گسترش بخش حمل ونقلی بتوانیم اقتصاد کشور قبرس را نیز بهبود ببخشیم. ایجاد این معاونت توانمندی ها، کارایی و انعطاف پذیری صنعت حمل ونقل را ارتقا داده است. این مهم با اثربخشی فوری در دو بخش پرچم و زیرشاخه های صنعت حمل ونقل دریایی ما به وضوح دیده می شود. هدف نهایی ما برخورداری از یک صنعت حمل ونقل دریایی قوی و تبدیل آن به یک مرکز خدمات پیشرفته جهانی است.

  • شما برای ایفای این نقش در جایگاهی که اکنون هستید چه ایده ها و برنامه هایی دارید؟

کشورهای عضو اتحادیه اروپا تلاش دارند تا سهم خود را در حمل ونقل دریایی افزایش بدهند و به درک بهتری از این موضوع برسند. برای قبرس، این مهم است که بتوانیم طیف گسترده ای از خدمات متنوع را به مشتری هایمان ارائه بدهیم. خدماتی در زمینه مالیات حمل ونقل، گمرک، بیمه، کارگزاری، بخش تدارکات و همین طور پیشرفت در ارائه خدمات دیجیتال. ما برای همین مسئله روی استارت آپ ها و حمایت از آنها تمرکز می کنیم تا بتوانیم نقش مهم قبرس را نه تنها در اروپا، بلکه فراتر از مرزهای این قاره بشناسانیم. من قبل از اینکه معاون وزیر حمل ونقل و دریانوردی قبرس شوم مدیرعامل شرکت توسعه سرمایه گذاری قبرس بودم. من به عنوان مدیرعامل وظیفه جذب سرمایه گذاری های خارجی به ویژه سرمایه گذارانی از ترکیه را به عهده داشتم و می خواستم جذب سرمایه گذاری در همه زمینه های مهم تجاری را در کشورم تسهیل ببخشم. من قبرس را به عنوان یک مرکز و مقصد سرمایه گذاری معرفی می کردم. فرصتی که در تمام کشور و در تمام بخش ها از جمله سرمایه گذاری در بخش حمل ونقل دریایی وجود داشت. به همین دلیل، در تمام این زمینه ها تجربه های مفیدی را به دست آوردم که می تواند در جایگاه جدید مفید واقع شود.

  • برای آینده چه اهداف و برنامه هایی دارید؟

سرمایه گذاری در حوزه آموزش کلید موقیت در آینده نزدیک است. به همین دلیل ما روی بحث آموزش و تربیت دریانوردان حرفه ای برای ورود به این فضای بسیار بزرگ تمرکز کرده ایم. سه کالج دریایی و چند دانشگاه در قبرس دوره ها و مقاطع مختلف تحصیلی را در زمینه های مختلف علوم حمل ونقل و دریانوردی را به دانشجویان و علاقه مندان ارائه می دهند. با استعداد بالایی که در این زمینه داریم می توانیم بگوییم که قبرس جایگاه خاصی در صنعت حمل ونقل دریایی بین المللی ایفا خواهد کرد. ما از دانشجویان علوم دریانوردی حمایت ویژه مالی می کنیم، آنها بورسیه می شوند تا بتوانند با خیال آسوده علوم دریایی را فرا گرفته و جذب این حرفه شوند. ضمن اینکه کمک هزینه تحصیلی نیز در کنار بورسیه شدن به آنها اعطا می شود. یکی دیگر از وظایف معاونت وزارتخانه، همکاری و نظارت بر مراکز آموزشی، توسعه و افزایش دوره های تخصصی دریانوردی، اعتباربخشی به حوزه آموزش و همچنین ارزیابی آکادمی های دریایی است. در حال حاضر بیش از 10 آکادمی در قبرس و خارج از مرزهای کشورمان تحت نظارت معاونت قرار دارند. ما همچنین یکی از برترین کشورها در زمینه حمایت از تحقیقات دانشگاهی در حوزه دریانوردی هستیم. جایی که حدود 5 هزار نفر در بخش ساحلی دریاهای قبرس مشغول به کار هستند و 55 هزار نفر هم تحت پرچم کشتی های قبرس کار می کنند.

  • قبرس همواره یکی از کشورهای هاب در زمینه حمل ونقل دریایی محسوب می شود. در حال حاضر شرایط را برای کشورتان چگونه ارزیابی می کنید؟

باید با افتخار عرض کنم که قبرس در حال حاضر نهمین ناوگان بزرگ دریایی جهان و سومین ناوگان بزرگ اروپا را در اختیار دارد. قبرس بیش از هزار فروند کشتی اقیانوس پیما دارد که مجموع ظرفیت آنها به حدود از 24 میلیون تن می رسد. همچنین 3500 فروند کشتی نیز تحت نظارت قبرس با ظرفیت حدودی 50 میلیون تن فعالیت می کنند. ما از همه شرکت هایی که در زمینه حمل ونقل دریایی فعالیت می کنند می خواهیم که به ما بپیوندند و بتوانند شاخه ای از این مجموعه بزرگ باشند. در حال حاضر بسیاری از شرکت ها برای حضور در قبرس و فعالیت کشتیرانی اعلام آمادگی کرده اند و این مسئله نشان می دهد که ما در زمینه ارائه خدمات و تشویق برای حضور شرکت های خارجی شرایط بهتری را در نظر گرفته ایم.

تصور می کنید که در حوزه دریانوردی قبرس چه تغییراتی باید ایجاد شود تا روند رو به رشد همچنان ادامه یابد؟

فعالیت های مرتبط با حمل ونقل دریایی و حوزه های دیگر دریانوردی حدود 7 درصد تولید ناخالص ملی قبرس را به خود اختصاص داده است. حدود 5 هزار نفر در سراسر کشور در این حوزه و تنها در بخش ساحلی مشغول به کار هستند و 55 هزار دریانورد زیر پرچم کشتی های قبرس کار می کنند. ما می دانیم که این آمارها می تواند بر اقتصاد و رشد آن نقش موثری داشته باشد. تعدادی از شرکت های اروپایی پیشنهادهایی را برای نقل مکان و حضور در قبرس ارائه داده اند و ما می خواهیم تا میزان جذب سرمایه گذاری ها و دعوت از شرکت ها را افزایش دهیم. همچنین موضوع حمایت بانک ها از صنعت حمل ونقل دریایی بسیار حائز اهمیت است. یک بسته حمایتی را از سال 2013 در این زمینه تهیه شده و ما اولین صندون حمل ونقل دریایی را در قبرس ایجاد کرده ایم. قانون نیز این اجازه را می دهد تا در چارچوب مشخص، جذب سرمایه گذاری ها و بهره مندی از امکانات صندوق آسان تر صورت بگیرد.

  • پیشرفت ها و دستاوردهایی در حوزه پرچم قبرس داشته اید؟

پرچم قبرس یکی از معتبرترین پرچم ها در اروپا و همین طور در سراسر جهان است. ما در لیست سفید پیمان پاریس و توکیو قرار گرفته ایم. همچنین طیف وسیعی از خدمات را به صاحبان کشتی و کسانی که کشتی شان را در قبرس ثبت می کنند در نظر گرفته ایم. هدف کلیدی معاونت حمل ونقل این است که جزو 10 کشور برتر در زمینه ثبت کشتی باشیم.

  • مهم ترین چالش پیش روی صنعت حمل ونقل دریایی در آینده را چه موضوعی می دانید؟

قبرس از استراتژی های اخیر آیمو (IMO) در حوزه محیط زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای استقبال و حمایت می کند. اگرچه این استراتژی ها جاه طلبانه به نظر می رسند، اما دستیابی به اهداف آن ممکن است. شاید این یک چالش به نظر برسد اما در نهایت، قبرس برای دستیابی به این هدف مهم در همه برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت تعیین شده مشارکت خواهد داشت.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.