شرکت مرسک خبر داد: عبور موفق کشتی تجاری از قطب شمال

 

بزرگ ترین شرکت حمل ونقل کانتینری دریایی جهان از عبور یکی از کشتی های تجاری خود از قطب شمال خبر داد. این بخش از قطب شمال در حاکمیت روسیه قرار دارد و کشتی بارگیری شده مرسک در فصل پیش از یخبندان زمستانی توانست این ماموریت را به پایان برساند.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، پاول لارسن، مدیر بخش فنی شرکت ای.پی مولر-مرسک در این رابطه گفت:« ماموریت ما این بود که در یک فضای ناشناخته بتوانیم به فرصتی استثنایی دست پیدا کنیم. سیستم های ما به طور مطلوبی از عهده این عملیات برآمدند و مشکلی در طول مسیر نداشتیم.

کشتی متعلق به مرسک که با بار ماهی یخ زده، روز گذشته در بندر سن پترزبورگ پهلو گرفت. این کشتی در روز 22 اوت از بندر ولادی وستوک روسیه عازم قطب شمال شده بود و پس از طی مسیر تعیین شده به مقصد رسید.

دریای شمالی می تواند به عنوان مسیر جدید و کوتاه برای کشورهای آسیایی باشد که می خواهند کالاهای خود را به اروپا برسانند. ضمن اینکه با تغییرات آب وهوایی و دیرتر یخ زدن دریاهای شمال، فرصت طولانی تری برای شرکت های کشتیرانی جهت عبور از این مسیر وجود دارد.

کارشناسان معتقدند که با بهره مندی از این مسیر جدید در قطب شمال، طول مسیر از شرق آسیا تا اروپا از 21 هزار کیلومتر به 12 هزار و 800 کیلومتر کاهش خواهد یافت. پیش از این، مسیر معمول کشتی ها برای رسیدن از آسیا به اروپا، عبور از کانال سوئز بود. همچنین بهره مندی از مسیر جدید می تواند طول سفر را بین 10 تا 15 روز کاهش بدهد و این موضوع، اهمیت زیادی برای شرکت های کشتیرانی خواهد داشت.

مرسک پیش از این اعلام کرده بود که این سفر برای کسب تجربه جدید و آزمایش سیستم های خود انجام می شود. اما موفقیت در این سفر می تواند چشم انداز جدیدی را برای صنعت حمل ونقل دریایی ایجاد کند.

البته عبور از مسیر جدید چالش های خاص خود را به همراه خواهد داشت. لارسن در این خصوص می گوید: در حال حاضر می توان روی عبور 3 ماه در سال از این مسیر حساب باز کرد. ضمن اینکه برای عبور از این مسیر باید مجهز به کشتی های یخ شکن باشیم و همین مساله، هزینه های ما را افزایش می دهد و لازم است تا سفارش های جدیدی برای ساخت کشتی ها ارائه شود. در طول سفر نیز دائما با مسوولان روسی برای عبور موفق از این مسیر در ارتباط بودیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.