میان سیگنال های متضاد ترامپ و سخنرانی سنجیده روحانی؛ ایتالیا به ایران و آمریکا پیشنهاد میانجگری داد

 

سی نیوز- هفتاد و سومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی آغاز شد که همگان از روزها پیش در انتظار رویارویی نطق روسای جمهور ایران و آمریکا بودند. نطق هایی که شاید می توانست کمکی به کاهش چالش ها میان دو کشور بیانجامد و یا از سوی دیگر، بر ابرهای تیره روابط کنونی نیز بیافزاید.

سینگال های متفاوت ترامپ و توئیت های عجیبی که دیگر همگان دارند به آن عادت می کنند نشانه هایی کافی برای بر هم زدن تعادل فکری طرف مقابل و عدم تطابق داده ها دارد. تاکتیکی گمراه کننده که همزمان پیام دوستی و دشمنی را مخابره می کند. او در جایی از روحانی به عنوان «مرد دوست داشتنی» یاد می کند و بعد در سخنرانی اش، مسوولان ایرانی – از جمله خود روحانی- را مورد اتهامات مختلف قرار می دهد.

سخنرانی سنجیده رئیس جمهور روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل اما تا حدودی معادلات ترامپ و توئیت هایش را برهم زد. او خود را شیفته مذاکره نشان نداد، اما از بازگشتن آمریکا به تعهدات قبلی از جمله برجام استقبال کرد و آن را قدمی سازنده برای آغاز روابطی پرفایده دانست.

روحانی گرفتن عکس دونفره را برای رسیدن به تفاهم کافی ندانست. اشاره او احتمالا به دیدار ترامپ و رهبر کره شمالی  بود که به نظر می رسید همان عکس ها پایان بخش روابط خصمانه دو کشور خواهد شد. گذشت زمان اما نشان داد که عکس ها نتوانسته اند جای خالی سال ها عدم اعتماد را بگیرند. به همین خاطر، روحانی دوباره تاکید کرد که ساختن روابط جدید الزاما با میتینگ و شوهای تبلیغاتی و رسانه ای همراه نیست، بلکه التزام به تعهدات نقطه آغاز اعتماد میان دوطرف است.

در جایی که هنوز دیوار سوءتفاهم ها میان دو کشور بلند است، شاید حضور یک جریان ثالث برای میانجگری در روابط بتواند مفید واقع شود. به نظر می رسد دیوار سوءتفاهم ها و سطح توقعات فیمابین آنقدر بلند شده که حتی واسطه گری سنتی کشوری همچون عمان نیز کارساز نخواهد بود.

پیشنهاد نخست وزیر ایتالیا برای میانجگری در روابط ایران و آمریکا اما قابل تامل است. «جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا و دونالد ترامپ در ضیافت رسمی کنار یکدیگر خواهند نشست و شاید همین فرصت، برای ارسال سینگال های صحیح و خواسته های دوطرف کافی باشد.

پرواضح است که ایتالیا به عنوان یکی از شرکای استراتژیک اروپایی ایران از تداوم تحریم ها استقبال نخواهد کرد. به همین دلیل، شکل دادن این میانجگری حداقل این تضمین را خواهد داشت که ایتالیا از همه ابزارهای لازم برای تغییر نگاه دو طرف به موضوع مذاکره و رساندن آنها به نقطه اعتماد آغاز گفت وگوها استفاده خواهد کرد.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.