مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از سال ٩٥ و به طور ویژه طی سه سال گذشته از ٣٣٦ مغروقه کشور، ۱۸۶ مورد آن خارج سازی شده و خارج سازی ۶۰ مغروقه دیگر نیز در دست اقدام است.
به گزارش سی نیوز، فرهاد منتصر کوهساری در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص وضعیت مغروقه های کل کشور و اثرات خارج سازی شناورهای مربوطه بر وضعیت بنادر اظهار کرد: در چند سال اخیر عملیات خارج سازی مغروقه ها با استفاده از مدرن ترین تجهیزات روز دنیا در کشور آغاز و با رعایت کلیه اصول ایمنی و زیست محیطی به طور کامل خارج سازی شروع شده است که به عنوان نمونه عملیات نجات مغروقه های خورموسی یکی از سریع ترین عملیات های خارج سازی مغروقه در دنیا شمرده و به عنوان رکورد جدید ثبت شده است.
وی ادامه داد: خورموسی که دارای ریسک بالا برای ایمنی دریانوردی و محیط زیست بوده، با همت اداره کل تأمین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی و با همکاری اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در سال ۱۳۹۶ احیا شده و از شهریورماه سال ۱۳۹۶ تاکنون ۵ فروند مغروقه اقیانوس پیما نیز خارج سازی شده است.
به گفته مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی، با اجرای کامل قرارداد علاوه بر پاکسازی کانال خور موسی و مسیر تردد کشتی ها، دسترسی ایمن کشتی های اقیانوس پیما جهت اتصال به آب های آزاد مهیا شده و هزینه لایروبی سالیانه بندر امام خمینی (ره) کاهش یافته است.
کوهساری در ارتباط با اثرات مثبت خارج سازی مغروقه ها، عنوان کرد: ارتقای سطح ایمنی مسیرهای کشتیرانی یکی از اثرات مثبت خارج سازی مغروقه هاست که در صورت بروز هرگونه حادثه و برخورد کشتی های عبوری با مغروقه ها، مسئولیت و عواقب آن متوجه جمهوری اسلامی ایران است، از این رو عملیات خارج سازی مغروقه ها سبب حذف ریسک مربوطه می شود.
وی افزود: کاهش هزینه های حمل و نقل دریایی دیگر اثر مثبت خارج سازی مغروقه هاست، بنابراین ایمنی مسیرهای دریانوردی موجب کاهش هزینه های حمل و نقل دریایی (بابت کاهش مبالغ بیمه مربوط به صادرات و واردات مجموعه ها به کشور) می شود که این موضوع افزایش ورود کشتی های متردد به بنادر ایران را رقم خواهد زد.
مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی کاهش هزینه های لایروبی حوضچه ها و کانال های دریانوردی را دیگر اثر مثبت خارج سازی مغروقه ها دانست و خاطرنشان کرد: وجود مغروقه ها در حوضچه ها و کانال های دریانوردی موجب انباشته شدن گل و لای و رسوبات کف دریا در اطراف مغروقه ها و متعاقب آن کاهش عمق حوضچه و یا کانال شده و این موضوع سبب افزایش هزینه های لایروبی می شود.
کوهساری با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست دریایی چهارمین محور مربوط به اثرگذاری مثبت خارج سازی مغروقه هاست، گفت: نشت مواد نفتی موجود در مغروقه ها و یا پخش مواد مضر استفاده شده در بدنه کشتی ها همانند آزبست سبب آسیب های فراوان به محیط زیست دریا از جمله آسیب به آبزیان و تأثیر بر صنعت ماهیگیری، آسیب به پوشش گیاهی و متعاقب آن بیماری آبزیان و نیز آلودگی سواحل و تأثیر بر صنعت گردشگری می شود.
وی تصریح کرد: از سال ٩٥ و به طور ویژه طی سه سال گذشته از ٣٣٦ مغروقه کشور، ۱۸۶ مورد آن خارج سازی شده و خارج سازی ۶۰ مغروقه دیگر نیز در دست اقدام است.
کوهساری در ادامه به وضعیت مغروقه ها در مناطق مختلف استان خوزستان اشاره کرد و گفت: مجموع مغروقهها در خورموسی ۱۸ مورد بود که ۶ مورد آن خارج سازی شده است و خارج سازی دو مورد از آنها در دستور کار است. همچنین در اروندرود تعداد کل مغروقهها ۶۸ مورد بود که ۳۹ مورد آن خارج سازی شده و خارج سازی ۱۲ مورد در دست اقدام است. در منطقه کارون نیز از مجموع ۴۲ مورد مغروقه یک مورد خارج سازی شده و خارج سازی ۶ مورد در دست اقدام است.
وی افزود: جمعا در استان خوزستان، ۱۲۸ مورد مغروقه وجود داشت که ۴۶ مورد آن خارج سازی شده است و خارج سازی ۲۶ مورد دیگر نیز در دست اقدام است. همچنین در استان بوشهر از بین ۱۸۸ مورد مغروقه ۱۳۱ مورد خارج سازی شده و خارج سازی ۳۰ مورد دیگر نیز در دستور کار قرار دارد. این درحالی است که در استان هرمزگان نیز تعداد مغروقه ها به ۲۷ مورد می رسید که تا کنون ۹ مورد از این تعداد خارج شده و خارج سازی ۴ مورد نیز در دست اقدام است.
نظرات بسته شده است.