تحلیل شبکه سی.ان.بی.سی آمریکا از آغاز دور جدید تحریم ها؛ اقتصاد جهانی متاثر از تحریم ایرانی

 

آمریکا امیدوار است که اقتصاد ایران را با آغاز دور جدید تحریم ها که از روز دوشنبه آغاز شده متلاشی کند.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه خبری شبکه سی.ان.بی.سی، آمریکا انتظار دارد که با آغاز دور اول تحریم ها، اقتصاد ایران را شکننده کرده و ارزش پول این کشور را کاهش دهد. از سوی دیگر نیز، از ماه نوامبر به صادرکنندگان دیگر کشورها هشدار بدهد که از تجارت با ایران امتناع کنند.

ایران در این شرایط ممکن است دست به اقدامات تلافی جویانه بزند، شاید در شبکه حمل ونقل انرژی در خاور میانه اخلال ایجاد کند و یا برنامه های هسته ای اش را از سر بگیرد.

به نظر می رسد که قیمت نفت با افزایش تنش میان آمریکا و ایران بالاتر برود. چرا که با آغاز موج تحریم های بعدی، میزان نفت تولیدشده توسط ایران از بازار خارج خواهد شد. در دور نخست تحریم ها، آمریکا بخش های مالی، خودرو، صنایع هوایی و بخش فلزات را شامل تحریم کرده است. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز در این خصوص اظهار کرده که ادعای دونالد ترامپ مبنی بر تماس تلفنی با ایران صحت ندارد و تنها برای نمایش در آمریکا این ادعا مطرح شده است.

به گزارش وال استریت جورنال، حسن روحانی در برنامه تلویزیونی اخیرش از اظهارات مسوولان آمریکایی اظهار تاسف کرد و گفت:« وقتی شما ادعای مذاکره دارید اولین کاری که باید انجام بدهید این است که چاقو را کنار بگذارید.» تحلیلگران نیز در این شرایط، احتمال گفت وگو و مذاکره میان دو کشور را ضعیف می دانند و معتقدند هر دو طرف در حال سنگربندی برای رقابت با یکدیگرند.

متیو ریید، معاون فارن ریپورت در این خصوص گفت:« رهایی از تحریم ها قبل از دستیابی به یک توافق ممکن نیست. کاخ سفید این بار مانع بسیار بلندی را پیش روی ایران قرار داده و تمام اقدامات مرتبط را پیش بینی کرده است. این بار، دیگر تنها توافق هسته ای نیست که موضوع گفت وگو باشد. بلکه تمام اقداماتی است که به نوعی با ایران در ارتباط خواهد بود.»

آمریکا به نفوذ ایران در کشورهای منطقه انتقاد کرده و همچنان مدعی است که ایران به گروه های تروریستی کمک می رساند. همچنین کاخ سفید  در ادعاهای خود نگران وضعیت حقوق بشری در ایران است.

به خاطر آغاز تحریم ها علیه ایران، بهای نفت خام در روز دوشنبه نیز افزایش یافت. اما کارشناسان معتقدند که این افزایش قیمت به خاطر کاهش روزانه 200 هزار بشکه نفت عربستان سعودی در ماه جولای است. انی کاهش تولید کمی کارشناسان آمریکایی را شگفت زده کرد. چرا که آنها انتظار داشتند تا عربستان سعودی به توصیه آمریکایی ها میزان تولید نفت روزانه خود را افزایش بدهد تا فقدان نفت ایران تاثیر منفی کمتری بر روی بازار داشته باشد.

کارشناسان معتقدند که کاهش عرضه نفت ایران هنوز تاثیری روی بازار نگذاشته و این، کاهش میزان تولید نفت توسط عربستان سعودی است که می تواند قیمت نفت را دستخوش تغییر کند. بهای نفت وست تگزاس در روز دوشنبه با اندکی افزایش به بشکه ای 69 دلار و یک سنت در هر بشکه رسید. اینکه قیمت نفت در ماه های آینده تا چه اندازه افزایش خواهد یافت کاملا به عملکرد آمریکا مبنی بر توفیق در عدم فروش نفت ایران دارد. این اتفاق باید تا ماه نوامبر که دور دوم تحریم ها آغاز می شود رخ بدهد.

کارشناسان معتقدند که با آغاز دور دوم تحریم ها علیه ایران، بازار با کمبود یک میلیون بشکه نفت در روز مواجه خواهد بود و آمریکا باید فکری برای جبران این کمبود بکند. این در حالی است که ایرانی ها در حال حاضر روزانه 2 ونیم میلیون بشکه نفت تولید و صادر می کنند.

اما تحریم های آمریکا ممکن است در مواردی چندان هم موفق نباشد. به عنوان مثال، هند اعلام کرده که قصد دارد خرید نفت از ایران را همچنان ادامه بدهد. هند ماه گذشته 770 هزار بشکه نفت از شرکت های دولتی ایران خریداری کرده است. خریداران نفت ایران هند، چین و ترکیه هستند، اما ممکن است خریداران آسیایی دیگر همچون ژاپن و کره جنوبی به خاطر تحریم ها دیگر از ایران نفت نخرند. اگر کشورها واقعا بخواهند به توصیه آمریکا توجه کنند، مطمئنا تا ماه نوامبر، میزان خرید نفت خود از ایران را کاهش می دهند و همین امر می تواند بازار را با نوسان مواجه سازد.

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.